Jag har konfigurerat om och provat med samma namn/SSID på mina två accesspunkter i källaren. Båda på 5Ghz och på samma kanal. Eftersom jag valt 40Mhz kanalbredd och inte ville störa WiFi routern uppe (och har dåliga erfarenheter av kanalerna som använder DFS), så är bara kanal 36 och 44 tillgängliga.

Nu kan jag gå uppe i huset från ena änden av huset till andra änden och köra videodamtal i whatsapp :D fast bandbredden är inte så bra. Som bäst ca 45 resp 70 Mbit/s.

Så ja, roaming tycks ju faktiskt fungera. :cool:
WiFi-signaldigram som visar 5 GHz-kanalerna 36 och 44 med signalstyrkor och SSID-namn överlagrade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Bäst resultat får man med fler AP'n (av samma fabrikat) på 5GHz och olika kanaler för alla. Som tur är finns det gott om kanaler på 5GHz.Jag skulle rekommendera att du stänger av WiFi på Routern (alternativt låter den bara dela Gästnätverk på 2.4) och lägger till en till AP.
 
Z Zakalwe skrev:
Som tur är finns det gott om kanaler på 5GHz.
Gör det?
Jag håller mig borta från "DFS-kanaler" pga ostabilt wifi så för mig finns det bara 4, eller 2 st 40Mhz, kanaler på 5Ghz bandet.

Fick mycket "Radar detection" i loggen, men det beror väl på vår man bor...

TP-link C20i routern här i tråden har bara kanal 36-48. Den saknar stöd för DFS.

Tyvärr så stödjer inte min rt-ac66u (AC1750) kanaler över 48 (!?) så jag har inte kunnat prova igen.

Min förra ASUS rt-n900 router hade många 5GHz kanaler, men min mobil (då Sony Aqua) tappade kontakten och de andra klagade också (Samsung/iPhone/iPad).

Den funkar dock klockrent i en studentlägenhet i en annan stad där kanalerna 36-48 var överbelastade så jag tror inte det var mjukvarufel.

Så för mig är det en myt, eller till och med ett missförstånd, att det skulle finnas så mycket kanaler på 5Ghz bandet. Man delar dessa med radarutrustning och router/AP måste ha mjukvara för DFS för att få använda de övre frekvensbanden.
 
Av någon anledning stödjer TP-Link mjukvara ofta inte mer än en enda 80MHz kanal (36-40-44-48 på 5GHz bandet = baskanaler). Hårdvaran i bättre routrar är kapabel att sända på alla 5GHz kanaler med DFS, vilket man låser upp med OpenWRT. Åtminstone C7 har stöd för DFS och så länge man inte bor nära en flygplats är det ganska osannolikt att man triggar kanalbyte.

I Europa kan man lagligt använda åtminstone 17st 20MHz-breda 5GHz kanaler (varav 13st med DFS) vilket i praktiken räcker för att bygga WiFi nätverk av arbiträr storlek så länge man håller grannceller borta från varandras kanaler och håller uteffekten nere så man inte stör "över cellgränserna".

Exempelvis: hemmanätverk med fyra AP'n och 40MHz breda kanaler: AP1: 36-40, AP2: 44-48, AP3: 52-56, AP4: 60-64.Detta ger som mest cca 20-25MB/sek "verklig" hastighet (433Mbit teoretiskt) vilket lär räcka även för mest kräsne mobilsurfare.

För skojs skull kan man även projektera 80MHz kanaler men det är inte många enheter som stödjer det och man behöver knappast 60MB/sek för att kolla Facebook med mobilen.
 
Z Zakalwe skrev:
Av någon anledning stödjer TP-Link mjukvara ofta inte mer än en enda 80MHz kanal (36-40-44-48 på 5GHz bandet = baskanaler). Hårdvaran i bättre routrar är kapabel att sända på alla 5GHz kanaler med DFS, vilket man låser upp med OpenWRT. Åtminstone C7 har stöd för DFS och så länge man inte bor nära en flygplats är det ganska osannolikt att man triggar kanalbyte.

I Europa kan man lagligt använda åtminstone 17st 20MHz-breda 5GHz kanaler (varav 13st med DFS) vilket i praktiken räcker för att bygga WiFi nätverk av arbiträr storlek så länge man håller grannceller borta från varandras kanaler och håller uteffekten nere så man inte stör "över cellgränserna".

Exempelvis: hemmanätverk med fyra AP'n och 40MHz breda kanaler: AP1: 36-40, AP2: 44-48, AP3: 52-56, AP4: 60-64.Detta ger som mest cca 20-25MB/sek "verklig" hastighet (433Mbit teoretiskt) vilket lär räcka även för mest kräsne mobilsurfare.

För skojs skull kan man även projektera 80MHz kanaler men det är inte många enheter som stödjer det och man behöver knappast 60MB/sek för att kolla Facebook med mobilen.
Och du tror alltså att man enbart använder wifi med sin mobil/tablet?
 
Z Zakalwe skrev:
Alla AP måste ha samma SSID (=namn). Då byter WiFi-enheter accesspunkter sömlöst "i bakgrunden" likt en mobiltelefon.
Hur vet man det? Eller kanske bättre formulerat som, hur vet man vilken AP man är uppkopplad mot om alla har samma namn?

Nu pratar jag om en "normal" nalle och utan att behöva "logga in" på APna för att kolla loggar eller liknande.
 
Det vet man inte... Men det går säkert att installera nån app som visar lite mer info, typ mac-address eller liknande för ansluten AP.
 
Tex "Wi-Fi Analyser" (opensource) Appen visar MAC adressen mm för APn man är ansluten till, men man får stänga av och starta om appen för att se den nya APns MACadress när mobilen bytt till en annan med samma namn.

Man kan heller inte byta AP själv om alla har samma namn
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet man det? Eller kanske bättre formulerat som, hur vet man vilken AP man är uppkopplad mot om alla har samma namn?
t.ex. WiFiSweetSpots for iOS visar MAC-adressen för AP'n du är kopplad mot. SKriv ner sista två siffror på ett papper så kan du följa hur den kopplar upp sig.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och du tror alltså att man enbart använder wifi med sin mobil/tablet?
Behöver man streama mer än 20Mbyte/sek bör man fundera på att använda tråd istället...
 
Nu är du osedvanligt retro. Kabel är fult.

















;-)
Jag gav slutgiltigt upp trådlöst till htpcn när jag hamnade i fortfortfortlångsamtstillastartaominterfacet-träsket för tredje gången. Varannan referensdesign funkade klockrent, varannan funkade som hej kom och hjälp mig.
 
Har med hjälp av den här tråden strukturerat upp vårt trådlösa nät. Nummer ett var att få en ny router från "bredbandsoperatören", se till att analysera/justera kanaler i router/AP och så fick alla SSID samma namn.
Har rullat på "seamless" och utan störning någon vecka nu och jag ser inte längre låga signalnivåer på de enheter vi använder.

Sedan såg jag att den nya routern har en funktion, är avslagen, att pusha ansluten utrustning att byta frekvensband 2,4-5 Ghz vid ställbar signalnivå. Är det en funktion som enbart ska användas om wifi finns via routern och inga AP?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
En sådan funktion låter inte så dumt, men som du är inne på lär det bara funka via routerns wifi.
 
Hade den tanken att det kan ställa till det med för mycket "intelligens" i nätet som ska styra trafiken att det istället fungerar sämre. Så den får vara avslagen.
 
J
Jag använder Airties som har en liknande funktion, men via mesh. Den byter sömlöst när den aktuella APn märker att signalnivån sjunker.. Där följer det med en app som visar grafiskt vilken AP man hänger på. Funkar fantastiskt bra, men detta är väl lite mycket OT. Kan rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.