5 313 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
antik marmor
Vi har inte haft det mer än nåt halvår...än ser det som nytt ut. Kanske är det för att motverka eventuella beläggningar som man oljar. Det var mycket viktigt att olja kontinuerligt sa muraren.
Jag kan berätta mer
Vi har också ett skiffergolv och DÄR kan man snacka om beläggningar...allt äter sig in och bildar vita el grå fläckar..Snyggt javisst men aldrig mer!
Jag kan berätta mer
Vi har också ett skiffergolv och DÄR kan man snacka om beläggningar...allt äter sig in och bildar vita el grå fläckar..Snyggt javisst men aldrig mer!
Jag har hört liknande ang sjösten, att det är ganska känsligt, det bör oljas några ggr per år .
Lill- vad är skiffergolv? Har ni det i badrummet? Vi har kikat på en keramisk klinker (sjösten lookalike, lite ruff yta men underhållsfri sas) Är det sån? ???
Hur är det med mosaik, är det jobbigt att hålla fogarna schyssta?
Bör man välja ett mörkare klinkergolv med mörk fog för att inte sk-ten ska synas lika mkt?
Vad är mest praktiskt?
Vilken storlek har ni valt på kakel resp klinker?
Många frågor men då är jag också förtillfället drabbad av tung beslutsångest
Lill- vad är skiffergolv? Har ni det i badrummet? Vi har kikat på en keramisk klinker (sjösten lookalike, lite ruff yta men underhållsfri sas) Är det sån? ???
Hur är det med mosaik, är det jobbigt att hålla fogarna schyssta?
Bör man välja ett mörkare klinkergolv med mörk fog för att inte sk-ten ska synas lika mkt?
Vad är mest praktiskt?
Vilken storlek har ni valt på kakel resp klinker?
Många frågor men då är jag också förtillfället drabbad av tung beslutsångest
Vi har skiffer i hall och en gästtoa och det är pest att hålla det svarta snyggt. Inte blir det bättre med en vit hund :-/. Beträffande fråga om sjösten blev jag lite osäker...Det kallas sjösten men tveksam om det är "äkta"..Dock är vår inte underhållsfri. Vi har ganska mörkt grå fogar där. I ett annat duschrum har vi ljusa grå nästan vita. Det ska visst finnas något att rengöra med (fast jag har kört med hederlig såpa och det har funkat hitills)och även något att lägga på fogen som ger en skyddande hinna.
Jag kan tänka mig att mosaik är lite mer jobb att hålla iordning med så mycket fog. Kanske någon som har erfarenhet?
Nu är det tydligen stor/stora plattor som gäller efter vad jag hört.. .
Jag kan tänka mig att mosaik är lite mer jobb att hålla iordning med så mycket fog. Kanske någon som har erfarenhet?
Nu är det tydligen stor/stora plattor som gäller efter vad jag hört.. .
Oj då jag glömde visst att berätta vad skiffer är...en svart mjukare sten med porig yta. Stora plattor (har vi iaf) ca 25x50. Egentligen ett ursnyggt golv men allt syns ju minsta gruskorn el dammråtta. Sen så blir det som sagt vita fläckar av det mesta...
Ett litet tips angående att hålla fogen ren kanske skulle smaka?
Det finns en vätska som heter vattenglas, stryk på denna 3-4 ggr på fogen.
Detta fyller ut tomrummen mellan molekylerna (är det någon kemist eller likanande inne som kan förklara dt bättre "go ahead")
Du får en hårdare mer tätt yta vilket innebär att smutsen inte fäster lika lätt samt att den håller för lite mer slitning.
Man kan kanske få tag på det på byggmarknader eller så, jag har sett det hos en firma som säljer kaminer.
Själv kan jag fixa det till ok pris så jag har behandlat hela mitt garagegolv med det, så nu dammar det inte längre.
Det finns en vätska som heter vattenglas, stryk på denna 3-4 ggr på fogen.
Detta fyller ut tomrummen mellan molekylerna (är det någon kemist eller likanande inne som kan förklara dt bättre "go ahead")
Du får en hårdare mer tätt yta vilket innebär att smutsen inte fäster lika lätt samt att den håller för lite mer slitning.
Man kan kanske få tag på det på byggmarknader eller så, jag har sett det hos en firma som säljer kaminer.
Själv kan jag fixa det till ok pris så jag har behandlat hela mitt garagegolv med det, så nu dammar det inte längre.
Det är rätt att man ska använda såpa för natursten.
Jag pratade med en expert i området när han gick runt i mitt gamla hus och berättade vad för sort marmor eller granit jag hade i huset. Han sa att det bästa är såpa, aldrig "Ajax", "badrumsrengöring" eller glansmedel.
För mera information, här hittade en bra sida om hur man behandlar natursten:
http://www.landernas.se/s&u.html
Jag pratade med en expert i området när han gick runt i mitt gamla hus och berättade vad för sort marmor eller granit jag hade i huset. Han sa att det bästa är såpa, aldrig "Ajax", "badrumsrengöring" eller glansmedel.
För mera information, här hittade en bra sida om hur man behandlar natursten:
http://www.landernas.se/s&u.html