Jag ska dra ut el till min vedbod, jag behöver belysning och ett eller ett par uttag. Jag antar att nergrävd EKKJ är att föredra, men jag är osäker på antal ledare. Hos Clas (Ohlson) finns det från 2 till 4 ledare plus jordfläta. Räcker det med 2 ledare (ersätter jordflätan den vanliga jordkabeln?) Om jag vill ha två separata strömbrytare till två separata belysningar, påverkar det behovet av antal ledare? (Oroa er inte, jag ska låta behörig elektriker göra alla inkopplingar, men gräva gör jag själv. Och så vill man ju ha lite koll...)

Hur många ledare du ska ha beror på om du vill ha enfas eller trefas i vedboden. Kanske ska du i framtiden köra vedkapen eller en kompressor? Då kan det vara bra att dra trefas och sätta upp en liten central i vedboden. Men om du bara ska ha några lampor och ett uttag så räcker det ju med enfas.
Det är dock relativt liten skillnad i kostnad i relation till arbetet med att gräva ner kabeln.
Om du ska ha enfas räcker det med 2+J och vid trefas blir det 4+J.
Den stora frågan är dock vilken dimension kabeln ska vara. Har du tillräckligt grov kabel och sätter central i vedboden kan du ansluta direkt i mätarskåpet. Det här kan din elektriker räkna ut åt dig - det beror dels på storleken på säkring, dels på hur långt du har till transformatorn och hur långt det är till vedboden.

Om du bara ska ha lampa å nåt uttag så räcker det med 2+J, men det kan vara bekvämt att tända från huset. Vill du det behöver du en extra ledare.

Jag har annan utebelysning som jag tänder från huset, så det behövs inte. Kan jag ta strömmen från en kopplingsdosa i det hus jag drar ifrån? Det behövs väl ingen egen matning?

ta 4 ledare plus manteln. Då kan det inte bli fel...

Jag har trefas i huset jag tar ström från (en snickarverkstad). Som hemmavarande förälder med skral inkomst vill jag inte lägga onödiga hundralappar på en ekkj med för många ledare. Den är inte gratis och det handlar om 30 meter...

Billigaste alternativet är FR-N1XV-U 3G1,5 + kabelmarkeringsband

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Billigaste alternativet är FR-N1XV-U 3G1,5 + kabelmarkeringsband
elbutik.se :

0021000 FR-N1XV-U/R 3G1,5 Ytterdia:10mm 15,00/m
0021010 FR-N1XV-U/R, 3G2,5 Ytterdia:11,5mm 19,00/m
0021020 FR-N1XV-U/R, 4G1,5 Ytterdia:11mm 18,00/m
0021030 FR-N1XV-U/R, 4G2,5 Ytterdia:12mm 25,00/m
0021040 FR-N1XV-U/R, 5G1,5 Ytterdia:12mmm 20,00/m
0021050 FR-N1XV-U/R, 5G2,5 Ytterdia:13,5mm 31,00/m

Vilket betyder att extrakostnaden för 5g1,5 jämfört med 3g1,5 är rätt liten med tanke på vilken försäkring det är för framtida utökning. Och annars går väl en ledare använda till tändtråd för att manövera något (värme, belysning?) från huset.

:eek: Hade inte riktigt insett hur dyrt kabel har blivit. Får nog låsa in mina 50 m rullar med 5G2.5 (bet 3 kr/m :))

Tänkte annars föreslå just 5G2.5. Ska man koppla in en maskin känns 30 m 1.5 mm2 lite klent med tanke på spänningsfall vid start.

I TS fall blir nog 3G1.5 bra. Annars 5G2.5 som sagt.

Mikael_L
Eller 5g1,5 ...

Kommer iaf jag att dra till friggan (dock lite kortare sträcka).
Funderade först på antingen 3g1,5 eller 4g1,5, kom fram till att det senare var "nödvändigt", en fas för värme den andra för resten. Sen såg jag att den kostade 18/meter och 5g1,5 går på 20/meter, så då väljer jag givetvis det sistnämnda.

Ska jag köra någon våldsam maskin där, någon gång i framtiden, får jag väl rulla ut en 16A trefassladd och sätta byggplatscentralen där. ;)

mycke_nu skrev:
:eek: Hade inte riktigt insett hur dyrt kabel har blivit. Får nog låsa in mina 50 m rullar med 5G2.5 (bet 3 kr/m :))
Jag kan köpa av dig, jag ger 4:-/meter, så tjänar du en hacka ... :D :D

Mikael_L skrev:
Jag kan köpa av dig, jag ger 4:-/meter, så tjänar du en hacka ... :D :D
Expeditionsavgift tillkommer! :D Håll ögonen öppna när elfirmor går i konken, det var så jag fick tag i mina rullar.

Mikael_L
Redigerat:
Det står ink moms!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.