Hej,

Hur många FK 2,5mm2 får man dra i en 16mm flexslang om man inkluderar nolla och jordledning?
Flexslangen skall ligga i vägg/golv och avsäkras med 16A.
 
  • Gilla
teamswix
  • Laddar…
Det rekommenderade antalet är 4.
Men man får dra i så många som får plats, och som inte sänker belastningsförmågan för mycket.
Är slangen rak så kan det gå att få i 5 st eller fler, bara de går att byta ut i efterhand.
 
Förtydligande:

I praktiken får man alltså klämma in hur många ledare som helst så länge allt inte är avsäkrat mer än 3*16A.
 
Men att få i 5st 2,5mm2 i en 16 slang e f*an inte det lättaste! så jag skulle säga max tre ledare!!
 
Fyra Ledare, säger jag. Gucka alltid att rekommendera.

//Patrik
 
20mm slang.....alt VP16
 
mikst skrev:
Hej,

Hur många FK 2,5mm2 får man dra i en 16mm flexslang om man inkluderar nolla och jordledning?
Flexslangen skall ligga i vägg/golv och avsäkras med 16A.
Det betyder att den inte är förlagd ännu? Dra 20mm och jag kan passa på att upplysa om att det är helt jäkla otrolig skillnad mellan billig och dyr slang. Det kan helt seriöst vara skillnaden mellan att få i trådar eller ej.

//Patrk
 
yxis skrev:
Förtydligande:

I praktiken får man alltså klämma in hur många ledare som helst så länge allt inte är avsäkrat mer än 3*16A.
Det var inget förtydligande, möjligen en förenkling som kan bita tillbaka. Läs hela mitt svar, det var inte speciellt långt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Förläggningen kan krångla till det om man nu ska vara petig. Se till att slangen inte ligger begravd i isolering eller dylikt om det ska belastas hårt och länge.

Finns det golvvärme är det på gränsen. 35 C i golvet är OK, 40 C kräver 4 mm2.
 
Jag sätter ju då upp ett finger direkt på att TS tänker på att endast tre faser (en trefasgrupp) ska dras i röret, dvs totalt 5 trådar. Ev övriga trådar får inte vara avsäkrade via annan säkring än dessa tre.....alltså, inte dra en trefas + en enfas eller fyra olika enfasgrupper osv osv.
 
Tack för svaren.
Gav en hel det att tänka på.

Idag finns inga uttag på utsidan av huset förutom vid terassen.
Det var inte med i planen men nu när golvet skall läggas om skulle det vara lämpligt att installera ett uttag på gaveln av huset för tex en flistugg. De är oftast på 2500W vilket är på gränsen för 10A.
Tänkte lägga slangen nu och koppla in uttagen när värmepumpen ska anslutas.
 
Men det låter då som vi pratar om ETT enfas uttag? Då får du in 3 st 2,5 kvmm i en 16mm slang.

Tänk på att lägga in en dragtråd i slangen innan du stänger golvet. Det förenklar dragningen senare jättemycket.
 
  • Gilla
Kingwing
  • Laddar…
Tänk på att göra hålet genom ytterväggen svagt lutande utåt, så att vatten som ev, tränger in inte går vidare in i huset.
 
... eller trä i ledarna direkt istället för bara dragtråd?

(Om man ska följa reglerna så ska elektrikern också dra slangen, och om man bryter mot den regeln så kan man väl lika gärna också bryta mot regeln om vem som får trä in 3st 2,5mm2 FK i slangen.... Hej lutande plan btw)
 
Om det finns risk för kondens i slangen så får inte FK användas :(, utan då måste det vara en kabel som t.ex EKK eller FKK. Ett sätt att undvika detta är att täta slangen i den varma änden för att förhindra att varm luft strömmar i slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.