Har hört att man "ska" ha mer än en toalett när man bygger nytt. Detta skulle ha något med de statliga lånen att göra... Någon som vet något om detta? Finns det regler för hur många toaletter man måste ha? Vad grundar det sig isåfall på? Antal rum? Antal kvm? Tacksam om nån vet!
 
Jag tror att det ligger till såhär:

En wc per två boende. Så om du bygger ett hus med 3 sovrum så bör du ha 2 st toaletter.

Jag visste inte detta, så vi har bara 2 toaletter och vi är 6 st i familjen. Men det går bra ändå än så länge. :)

Sedan har jag inte hört något om statliga lån, ??? Vad menar du för lån? Däremot kan det finnas reglerat i bygglagen om hur det skall vara.
 
Jag misstänker att du får problem med bygglovet om du bara bygger en toalett vid nyproduktion (Om det nu inte pyttelitet, typ kolonistuga, som skall byggas).

Huruvida kommunen, verkligen kan neka bygglov är jag mer tveksam till.

Däremot så skulle jag vilja råda dig att fundera över att ha mer än ne toalett, även om det just nu bara skall bo 2 eller en i huset så bör man räkna med att man förr eller senare blir fler i familjen. En ev. framtida köpare skulle nog också se det som en klar nackdel med bara en toalett, och det är betydligt dyrare/struligare att bygga toalett i efterhand.

Det finns också ett antal krav på handikappanpassning som i praktiken måste uppfyllas om man skall räkna med bygglov. Bla. måste du ha en handikappanpassad toalett i entréplanet.
 
Precis satt igång nybyggnation på enplans 130 kvm med bara en toalett, det var inga problem med bygglovet, nämdes inte ens faktiskt så förstår inte det resonomanget. Om man är 2 och inte har planer på att utöka familjen räcker det gott med ett stort badrum anser jag, blir ju mer plats till annat som man vill ha.

Att bygga nytt och börja fundera på framtida försäljning är ju lite att förta det faktum att du faktiskt helt och hållet bestämmer själv hur du vill bo inte vad andra i framtiden tycker.
 
Jag tycker att två toaletter/badrum är jättebra, även om man bara är två. Inget köande på morgonen, inget bråk om den andres prylar på fel plats. Och när en eller båda har stressmage/magsjuka, så är två toaletter rena himmelriket. Det räcker att ena har magproblem så blir en toalett orsak till mycket ångestfyllt köande. Livet blev mycket lättare sedan vi inredde övervåningen och fick en toalett till.

/ama

*EDIT* Har stressmage och har precis blivit av med ett magsår. Med en toalett så hade nog en av oss fått flytta in på hotell.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Det finns många aspekter på det hela och var och en får ju naturligtvis själva välja hur dom vill ha det.
Inget kul med stressmage och förstår ju då naturligtvis att du har denna åsikt.
 
Jag skulle också rekommendera minst två toaletter. Dels för att det är så otroligt praktiskt när ni någon gång i framtiden måste renovera, byta rör etc. Och sedan, som precis redan sagts, så tror jag husets värde vid en ev. försäljning påverkas ganska rejält negativt om det bara finns en toalett.
 
Och jag bygger ett mini-singelhus - med två toor ;).
 
Finns ju även vissa sjukdomar som sprider sig via toalett besök.. Kan ju vara bra att "isolera" den personen genom att den personen bara får använda en viss toa..

Sen förstår jag att vissa kvinnor tycker det är onödigt med flera toaletter..

Tänk Om ni vore en kille i stället.. o din "sambo" tillbringar 45 min varje morrgon med att Spackla ansiktet o hålla på.. (ok, vissa överdrifter kanske finns här ovan). ;)

Då är det iallfall guld värt med flera toaletter..

ungar (tonåringar) är ju dessutom underbara.. Tänk att man kan tillbringa över 1 timme inne på 4 kvadrat meter utan att klaga.. sen tycker dom att deras egna rum är för litet.. ::)

livet är bra merkligt i bland.. ;)
 
Jag skulle rekommendera två toaletter i alla fall. Man kan ju ha ett badrum och en toalett. Jag skulle inte vilja vara utan det med mina tonåringar :)eller när någon är sjuk ;)Bygger man nytt så skulle jag inte spara in på det i alla fall.
 
Det finns som sagt många bra anledningar till två toaletter...
Men någonstans har jag hört att för att få stadshypotekslån så måste man ha mer än en toalett när man bygger nytt, men jag vet inte vad det grundar sig på isåfall...antal rum eller personer eller kvm. Det låter ju vettigt med en toa per två pers, men finns det lagar som säger att det måste vara så?
Tack för alla bra svar!
 
Det finns inget låneinstitut eller någon lag som kräver ett visst antal toaletter. ;)
 
Jag undrar då om det är rätt att fastighetsbolaget kan ta bort en toalett från lägenheten och husena är byggda 1965 och storleken på lägenheten är 4 rum och kök.

Enligt rykten på gatan så tog de bort toan vid en stor rust och att någon lag om att toaletter inte får ligga intill köksregionen och tillsammans med hyresgästförenigen förhandlat fram att göra så men när jag 15 är senare flyttade till dessa lägenheter (det är 10 st på området) så bgriper jag inte varför och det hade inte ens blivit en sänkt hyra efter detta .
Och vad jag har förstått så behöver man inte ändra i ett gammalt hus bara för att en lag har kommit till.'

jag vill ha tillbaks toaletten...skulle det inte kunna vara möjligt i en hyreslägenhet.

hjördis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.