Vi installerade en Fann-anläggning genom en firma i området. Efter nån månad fick vi problem med avloppet. Det var omöjligt att använda rensband. Man kom till en punkt där det var tvärstopp, ca 16m in i röret.

Efter att beställt spolning och kameratitt visade det sig att det var nåt fel på röret som gick in i slamavskiljaren. Firman som installerade anläggningen kom efter en del påtryckningar och eldade bort tjälen så de kunde gräva. Det visade sig vara röret som lossnat från slamavskiljaren. Antingen har dom gjort ett dåligt grundjobb, dålig fästning av röret eller så har marken sjunkit.

Anläggningen är nu åtgärdad efter dels en smått förstörd jul pga ej fungerande avlopp och en tid med högt blodtryck. Firman grävde och åtgärdade röret/slamavskiljaren utan merkostnader. Även om kostnaden för spolning/kamera inte är gigantisk så lurar jag på om det inte vore rimligt att dom även tar kostnaden för spolningen/kameran då det visade sig att det var en felaktig installation i botten.

Vad tycker du om det sista?
 
Jag tycker absolut att du har rätt.
Har de gjort en dålig/felaktig installation så skall de väl betala alla kostnader för att rätta till detta.

Var felet beroende av att man inte hade grävt djupt nog,
inte grundlagt rörgraven med tillräckligt mycket dränerande material eller
bara slarvat vid monteringen av rördelarna?
 
Fast när man tänker efter:
Småfirmor är sjukligt allergiska mot att betala ut reda pengar.
Så i stället för att betala spolning och filmning kanske de hellre ger dig fri service ett eller ett par år eller något liknande.

Något att ta med i diskussionen med dem kanske :)
 
Mjo du har rätt. Får fundera lite mer vad som känns rimligt.
 
Berätta gärna hur det gått då vi ligger i en process med FANN eftersom deras system istallerat 2011 brakade samman 2016.
Hej!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.