Jag fick upp den här artikeln i mitt flöde och blev nyfiken. Den verkar inte ha behandlats på forumet tidigare, åtminstone får jag inga träffar med mina sökord. Tyvärr kommer jag inte åt att läsa alla artiklar som länkas. Men inte kan det vara en husägares ansvar att plocka bort saker som tidigare ägare har planterat utanför tomten?
Häcken i Kallfors - Vägrar följa kommunens uppmaning
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Låter långsökt att dte skulle vara nuvarande fastighetsägares problem.
Möjligen om den på något sätt skulle kunna fås till att vara ett fastighetstillbehör som ingick i köpet när fastigheten köptes. Har för mig att sådana diskussioner har varit aktuella när någon köpt en fastighet som har ett skjul på grannens mark. Att skjulet på något sätt ingår i köpet, eller inte.
Möjligen om den på något sätt skulle kunna fås till att vara ett fastighetstillbehör som ingick i köpet när fastigheten köptes. Har för mig att sådana diskussioner har varit aktuella när någon köpt en fastighet som har ett skjul på grannens mark. Att skjulet på något sätt ingår i köpet, eller inte.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Det här har vi diskuterat många gånger i olika trådar.
Nej, det kan inte vara ett fastighetstillbehör eftersom häcken är planterad utanför fastighetsgränsen. Då ska det finnas ett härskande servitut som ger rätt att ha häcken där och som belastar fastigheten den är planterad på.
Men man kan äga en häck som lös egendom som står på annans fastighet. Om man t ex har köpt den. Men lite skakigt blir det ju eftersom växtlighet som har vuxit upp på en fastighet är en del av den fastigheten enligt definitionen av fastighetstillbehör i jordabalken: "på rot stående träd och andra växter".
Nej, det kan inte vara ett fastighetstillbehör eftersom häcken är planterad utanför fastighetsgränsen. Då ska det finnas ett härskande servitut som ger rätt att ha häcken där och som belastar fastigheten den är planterad på.
Men man kan äga en häck som lös egendom som står på annans fastighet. Om man t ex har köpt den. Men lite skakigt blir det ju eftersom växtlighet som har vuxit upp på en fastighet är en del av den fastigheten enligt definitionen av fastighetstillbehör i jordabalken: "på rot stående träd och andra växter".
Växtlighet kan väl aldrig vara ett fastighetstillbehör oavsett hur den tillkommit.
Om du bygger en bod på någon annans mark är det ju din bod inte markägarens. Så då kan du bli tvingad att ta bort den. Men om du sår eller planterar ett träd eller en buske på någon annans mark så är det säkerligen markägarens träd eller buske så länge ni inte har ett avtal om något annat.
Att plantera något på någon annans mark skulle möjligen kunna vara skadegörelse eller kanske egenmäktigt förfarande. Men då är brottet helt kopplat till personen som gör det inte till någon annan fastighet. Preskriptionstiden för skadegörelse är 5 år och för egenmäktigt förfarande är det 2 år.
Om du bygger en bod på någon annans mark är det ju din bod inte markägarens. Så då kan du bli tvingad att ta bort den. Men om du sår eller planterar ett träd eller en buske på någon annans mark så är det säkerligen markägarens träd eller buske så länge ni inte har ett avtal om något annat.
Att plantera något på någon annans mark skulle möjligen kunna vara skadegörelse eller kanske egenmäktigt förfarande. Men då är brottet helt kopplat till personen som gör det inte till någon annan fastighet. Preskriptionstiden för skadegörelse är 5 år och för egenmäktigt förfarande är det 2 år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Hm, misstänkte att det skulle finnas något som grumlade frågan lite, varför skulle kommunens folk försöka driva en rent illegal linje? Häcken står längs ena gränsen innanför fastighetsgränsen men en annan del av den står utanför fastighetsgränsen. Flygfoto med gräns, jag utgår från att gränserna stämmer som de är ritade eftersom det rör sig om samtida fastigheter - kolla mig!:
Då kommer den juridiskt grumliga frågan upp, är häcken en enda anläggning som i sin helhet kan vara ett fastighetstillbehör eftersom den endast till del går över fastighetsgränsen eller ska man betrakta varje enskild rotad planta var för sig för att avgöra var den plantan står rotad?
Kanske bra att detta får prövas rättsligt, vi har haft många trådar där detta har varit oklart för lagtolkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kommer den juridiskt grumliga frågan upp, är häcken en enda anläggning som i sin helhet kan vara ett fastighetstillbehör eftersom den endast till del går över fastighetsgränsen eller ska man betrakta varje enskild rotad planta var för sig för att avgöra var den plantan står rotad?
Kanske bra att detta får prövas rättsligt, vi har haft många trådar där detta har varit oklart för lagtolkningen.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Tittar man på en flygbilden, så borde kanske fastighetsägaren vara lite försiktig med att reta upp ngn tjänsteman. Skjulet i övre hörnet ser ut att ligga lite för nära gränsen till gångvägen om vi antar att det är en friggebod. men den kanske är mer än 10 år gammal.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Håller med dig i det långa loppet eftersom växter växer till. Men inte torde mitt äppelträd bli ditt bara för att jag utan ditt medgivande och utan att överlåta det till dig planterar det på din mark. I alla fall inte omedelbart tänker jag. Har det stått där några år, rotat sig och växt till så blir det naturligare att se det som ett tillbehör till din fastighet. Dess existens har ju då till dominerande del byggts upp av koldioxid, vatten och gödsel från din fastighet.E Eld skrev:
"och eventuellt en polisanmälan."
Vilket är det påstådda brottet i så fall? 🤔
Vilket är det påstådda brottet i så fall? 🤔
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Märkligt ändå att kommunens medarbetare som har drivit detta projekt inte bara ordnar med beskärning av sin häck på sin mark om den utifrån allmänna hänsyn inte är lämpligt att ha den där. Varför ägna sig åt att bråka med en grannfastighets ägare istället för att lösa problemet?
Har möjligen Södertälje kommun anställt för många kontorsmedarbetare och för få arbetare i parkförvaltningen? Det är så att säga enklare för detta kontorsfolk att bråka med kommunens fastighetsgrannar än att praktiskt sköta sin egen mark. Dags för lite uppsägningar p g a övertalighet i kommunen?
Har möjligen Södertälje kommun anställt för många kontorsmedarbetare och för få arbetare i parkförvaltningen? Det är så att säga enklare för detta kontorsfolk att bråka med kommunens fastighetsgrannar än att praktiskt sköta sin egen mark. Dags för lite uppsägningar p g a övertalighet i kommunen?
Dags att tipsa SlösO?Claes Sörmland skrev:Märkligt ändå att kommunens medarbetare som har drivit detta projekt inte bara ordnar med beskärning av sin häck på sin mark om den utifrån allmänna hänsyn inte är lämpligt att ha den där. Varför ägna sig åt att bråka med en grannfastighets ägare istället för att lösa problemet?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 944 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 944 inlägg
Södertälje kommun gör en jätte-drive där de försöker sätta dit folk som inte följer detaljplanerna eller annekterat kommunal mark.
https://www.lt.se/story/6ef0a634-3ddf-49ac-b17b-194ee5c0ee26?pageSlug=jakten-pa-markfusket
Det var nån som var handikappad där det stod i detaljplan att man inte fick hårdbelägga tomten. De fick riva bort plattsättningarna och han med rullstol fick mycket svårare att ta sig fram.
https://www.lt.se/story/6ef0a634-3ddf-49ac-b17b-194ee5c0ee26?pageSlug=jakten-pa-markfusket
Det var nån som var handikappad där det stod i detaljplan att man inte fick hårdbelägga tomten. De fick riva bort plattsättningarna och han med rullstol fick mycket svårare att ta sig fram.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Jag tror det här är rätt högt hängande frukt jämfört med de mer spektakulära exemplen på vaskade kommunala medel som kommer fram varje vecka. Vad var det sist, kommunal räkodling i Sandvikens kommun för 5 miljoner kronor... Och alla räkor dog på Arlanda. Nu ska man odla fisk och tomter istället i kommunal regi.Åsa Lund skrev:
https://skattebetalarna.se/sa-gick-det-med-den-kommunala-rakodlingen/
Redigerat: