Hej!

Håller på att bygga hus i Skåne. Ska vara färdigt till jul och ringde Telia för att vi vill ansluta till deras nät. Fick en liten chock när vi fick svar. De vill ha 280.000 kr för nätanslutningsavgiften. Våra grannars hus blev klart förra året och de betalade 700 kr. De tog sista platsen i kopplingsplinten vilken ligger ca 50 m från våran tomt. Kan ju säga att vi inte räknat med detta i kalkylen... Har pratat med Telia och frågade varifrån de måste gräva för att kunna koppla in oss men detta kunde de inte svara på. Nu är det inte så att vi bor mitt ute i ödemarken utan närmaste by ligger 600-700 m från oss.

Vi blev erbjudna Telia Fastmobil där man kan ringa via mobilnätet. Problemet är att vi inte kan använda bredband och öppningsavgiften är på 45 öre/samtal samt dyrare att ringa till mobilnätet än det är med fast telefoni.

Har pratat med Mark- och exploateringskontoret med de kunde inte hjälpa oss. Har även pratat med Konsumentombudsmannen och de har hört många klagomål om just Telia men bara i summor kring 20.000 - 25.000 kr. De sa att detta ska upp i Länsrätten men det kan ta lång tid innan det blir någon lösning på detta.

Frågan är om det är fler som har/haft detta problemet och hur ni löst detta??? Finns det andra bolag som kan kontaktas?

Tacksam för svar!

/Christian

Går det inte att få fast anslutning via 3G? Kolla med Tele2. Blås Telia på pengarna!

C
Skulle kolla om det finns någon som erbjuder Internet via radiolänk i trakten. Garanterat i en helt annan prisklass. Sen får du väl köra IP-telefoni på detta...

Det finns en hel uppsjö med trådar som berör ämnet, snälla anväänd sökfunktionen.

De vill ha 280.000 kr för nätanslutningsavgiften.
Det e ju ren j*vla stöld :surprised: Du ringer mycket från mobilen för den summan. Stackare finns nog ingen som räknar med en sån teleanslutning >:(

För ett tag sen så slutade Telia att sponsra alla nya telebolag. När Televerket fanns så var det en fast avgift för att koppla in telefon i hus, motsvarande din grannes 700:-.
När telemarknaden avreglerades och Telia inte längre hade monopol så fanns det liksom ingen anledning för dem att ta alla kostnader för ditt abonnemang så att du senare kunde byta till ex. vis Tele2 och ringa några öre billigare per minut.
Jag har hört ryktesvis att kundtjänst på just Tele2 har rekomenderat sina kunder att byta till Telia i samband med flytt till ny villa och låta dem bekosta grävning och inkoppling bara för att senare byta tillbaks till Tele2.
Ingen tröst kanske men hade du byggt villan för bara ett halvår sen så hade du klarat dig med 700:-
Jag missade med några månader och fick betala 7000:-
Det är inte Telia själva som gräver och bygger nät utan ett annat bolag som även Tele 2mm kan använda sig av.
Inte alltid kul med privatisering och fria marknader va?
280000:- låter dock kriminellt.

Tack för svaren!

Ska kolla upp lite andra företag och kolla vad dom har att erbjuda. Telia blir det dock inte...

/Christian

Yep, kriminellt var ordet. Men som en reflektion på din kommentar "Inte alltid kul med privatisering och fria marknader va?" kan jag väl bara tillägga att det ända RIKTIGT kriminella i detta sammanhang, hade varit att låta sossarna och deras vänster Kamrater fortsätta att köra detta land i botten. Det säger sig själv att ett privatiserat företag som tvingas tävla på en kompetativ marknad är tvingat att prestera bättre än gamla trötta kommunalarbetare som går o harvar "dag ut o dag in". Sen att TELIA råkar vara ett jävligt dålig exempel (med tanke på att det finns få motsvarande aktörer)är ju en annan sak

Tja, men detta är ju ett av privatiseringens baksidor, kolla posten tex. där företag snor åt sig russinen i kakan och kan pressa priser och tjäna pengar i storstäderna, men sen inte bryr sig ett skit om posthanteringen på landsbyggden......

ett liknande problem är den tröga utbyggnaden av 3G nätet, där det enligt dom flesta aktörer inte är lönsamt att slänga upp master i glesbygdsområden, men i storstäderna var dom uppe kvickare än en höna skiter.

Nä fortsätt att avreglera dom infrastrukturella delarna så har vi snart tryckt in varenda lantis i stan.

Hela Svergie ska leva!

Tja, nu är ju varken TeliaSonera eller Posten privatiserade ;)

TeliaSonera är visserligen delprivatiserat, men vad spelar det för roll när staten i praktiken sitter med en totalt kontrollerande post. Vi får väl se om de borgerliga vågar privatisera/sälja ut TeliaSonera (Posten känns nog som en senare affär, det blir säkert sossarna som privatiserar posten när de tagit makten igen).

Det som är problemet med TeliaSonera och anslutningsavgifter är ju dock att en penga-hungrig regering vid delutförsäljningen av Telia ville trycka upp värdet på Telia så mycket som möjligt och därför inte gjorde det enda vettiga, nämligen att lägga över kopparnätet i ett eget bolag som inte delprivatiseras.

Att staten ska bedriva en telekomoperatör är helt onödigt, däremot finns det ett stort värde i en gemensamt ägd infrastruktur, som alla de konkurerande operatörerna kan använda sig av på lika villkor.

Nu är det dock rätt svårt att göra något åt det, men jag tycker nog ändå att man seriöst borde överväga att köpa tillbaka kopparnätet av Telia (vilket kostar massa pengar) och betala köpet genom att efter att ha köpt kopparnätet sälja ut själva telekomoperatören.

Och pappskallen: Det komiska med 3G-nätet är ju dock att den statliga aktören, Telia, var de som ville utlova minst glesbygstäckning, varför de inte fick någon licens, utan köpte istället in sig på Tele2s licens. I min glesbygd där jag bor har jag dock "alltid" utmärkt 3G-täckning (med statliga Telenor).

EDIT:
En annan komisk situation jag varit med om är att se socialdemokrater (som drev igenom, den i min mening illa skötta, delprivatiseringen av Telia) peka på problem som uppstått och skylla på borgarnas privatiseringstankar.

Telia var det enda bolag som förklarade att på den tiden som gavs så var det omöjligt att få den täckning för 3G som krävdes och därför fick de ingen licens. senare ändrades förutsättningarna och då köpte Telia in sig på en licens. Sossarna har inte koll på nånting.

Nej det där med posten och privatiseringen var ju naturligtvis illa uttryckt av mig, det var ju snarare avregleringen av infrastrukturella delar av samhället som jag var ute efter.

Problemet kvarstår ju fortfarande när man kan sas plocka russinen i kakan, jag själv bor inte på landet direkt, men jag har vänner som i stort sett bara kan ha telias mobilabonnemang för att övriga aktörer inte brytt sig om att inte bygga ut där pga. olönsamhet, vilket jag tycker är sorgligt.

samma sak med posten, ta citymail tex. det tror f-n att dom kan ta lägre pris än posten för att skicka ett brev när dom slipper subventionera lantbrevbärarna i norrland, som ju knappast är självbärande direkt.........

Vems sedan "felet" är kan man ju dividera om till döddagar, men det här med telias ockerpriser på inkopplingar mm, är ju som sagt en del av baksidan av myntet......

Vi ser nog lite olika på saken.

Jag tycker att det är helt fel att folk som skickar brev lokalt i Stockholm ska betala extra för att det är dyrare att skicka brev långa sträckor i inre Norrland. Jag kan tänka mig att staten, via skatten, garanterar att det finns posttjänster i hela landet, men inte tycker jag mig ha rätt att kräva samma service och priser här ute i byn, trots att transporter och kabeldragning är dyrare här.

Jag tycker att det höjer min livskvalitet att bo i ett litet samhälle ute på landet och jag vill absolut inte flytta till Stockholm, men jag tycker inte att det är rimligt att Stockholmarna ska betala för att jag får högre livskvalitet.

Denna tråden borde heta politik istället!!!

Sen att TELIA råkar vara ett jävligt dålig exempel (med tanke på att det finns få motsvarande aktörer)är ju en annan sak
Norden kallas inte för "operators hell" för intet. Det är den mest konkurrensutsatta marknaden inom telefoni i världen.

TeliaSonera är visserligen delprivatiserat, men vad spelar det för roll när staten i praktiken sitter med en totalt kontrollerande post.
TeliaSonera är på börsen - därmed privatiserat. Att svenska staten äger en stor minoritetspost är en annan sak, det är fortfarande privatiserat. Eller tror du att Regeringen eller riksdagen går in och styr aktivt i TeliaSonera? Förut satt en statlig representant i Telias styrelse (ingvar Carlsson), nu är det ingen. http://www.teliasonera.com/articlewide/0,2859,l-en_h-12765,00.html

lastkaj skrev:
TeliaSonera är på börsen - därmed privatiserat. Att svenska staten äger en stor minoritetspost är en annan sak, det är fortfarande privatiserat.
Att privatisera ett företag betyder att göra det privatägt. Börsintroduktionen av Telia gjordes genom att 30% av ägandet såldes ut.

Privata intressen äger långt mindre än hälften av aktierna i TeliaSonera. Idag är Svenska staten klart största ägaren med 45,3%. Näst störst är finska staten med 13,7%. Dessa två stater äger alltså klart mer än 50%.

I praktiken kontrollerar dock svenska staten alltid långt mer än 50% av rösterna på bolagsstämman eftersom såpass många aktier inte dyker upp på stämman.

För att hårdra det hela: Om staten låter 0,000000001% av Vattenfall handlas på börsen, anser du då att Vattenfall är privatägt och därmed privatiserats?

Eller tror du att Regeringen eller riksdagen går in och styr aktivt i TeliaSonera? Förut satt en statlig representant i Telias styrelse (ingvar Carlsson), nu är det ingen.
Det är väl alldeles uppenbart för de som följer TeliaSonera att regeringen aktivt tar del i styrningen? Varje strategiskt viktig affär diskuteras i näringsdepartementet och Jonas Iversen, statens representant i valberedningen har störst inflytande över utnämnningen av TeliaSoneras styrelseledamöter. Topparna i styrelsen måste åtnjuta regeringens gillande för att få en chans att utnämnas dit.

Carl Bennet, vice ordförande, är i princip direktutnämnd av det förra regeringspartiet och kan nog sitta lite trångt till efter regeringsskiftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.