1 739 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Anslutningsavgift 150000 kr vid tomtgräns , vad betyder det ?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Alltså , sitter och tittar på stuga i fjällen , på vissa kommer det upp att man kan koppla på stugan på det kommunala a nätet.
Då kan det stå så här
"Preliminär kostnad för anslutning till kommunalt VA fram till tomtgräns är xxxxxx kr "
Vad innebär det konkret ?
Jag gräver och lägger egna rör fram till tomtgränsen & och sen sköter dom resten ?
Påkoppling osv , eller är det så att det bara är avgiften för själva "påkopplingen" , för jag antar att kommunen måste gräva och dra rör osv på den kommunala marken .
Och kan jag själv välja vart på min tomtgräns jag kan dra in avloppet ?
nån som kan bena ut hur det funkar , ännu bättre om nån gjort det och kan förklara
Då kan det stå så här
"Preliminär kostnad för anslutning till kommunalt VA fram till tomtgräns är xxxxxx kr "
Vad innebär det konkret ?
Jag gräver och lägger egna rör fram till tomtgränsen & och sen sköter dom resten ?
Påkoppling osv , eller är det så att det bara är avgiften för själva "påkopplingen" , för jag antar att kommunen måste gräva och dra rör osv på den kommunala marken .
Och kan jag själv välja vart på min tomtgräns jag kan dra in avloppet ?
nån som kan bena ut hur det funkar , ännu bättre om nån gjort det och kan förklara
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Kommunen bestämmer en anslutningspunkt. Det kan vara i samråd med dig, men du kan inte räkna med att helt få bestämma var anslutningen skall göras. Ihopkopplingen med ditt hus får du står för.
Det är också rätt vanligt nu med krav på avloppspump. Kommunen lägger sina ledningar relativt ytligt, du måste ha en pump som pumpar ut avloppet till den kommunala ledningen.
Det är också rätt vanligt nu med krav på avloppspump. Kommunen lägger sina ledningar relativt ytligt, du måste ha en pump som pumpar ut avloppet till den kommunala ledningen.