Ett hus som idag har enskilt vatten och avlopp.För kommunalt är anslutningsavgiften 147000.-
Hur fungerar det, är detta bara avgiften, tillkommer kostnad för påkoppling och installation? Prismässigt vad kan den röra sig om?:cool:
 
Jag har fått räkning på 46000 då får man ju göra jobbet själv, Kostnaden beror ju på hur stort hus du har och hur stor tomt,

Samt att du kan räkna med att det blir betydligt dyrare i fasta avgifter än du hade tidigare!
 
jeja2000 skrev:
Jag har fått räkning på 46000 då får man ju göra jobbet själv, Kostnaden beror ju på hur stort hus du har och hur stor tomt,

Samt att du kan räkna med att det blir betydligt dyrare i fasta avgifter än du hade tidigare!
Räkning på vad, anslutningsavgiften? Vilka är de fasta avgifterna?
 
A
För mig så var det en grundavgift på 33290kr (bara vatten), då grävde dom fram till tomtgräns, resten fick ja fixa själv. Sen tillkom en anslutningsavgift på runt 2000kr (kostar det per lägenhet/hus) + några hundralappar för vattenmätaren, dock fick jag själv installera den.

Så mitt svar är väl egentligen att kolla med kommunen då det skiljer väldigt från kommun till kommun vad som tillkommer eller är inkluderat.
 
Amarace skrev:
För mig så var det en grundavgift på 33290kr (bara vatten), då grävde dom fram till tomtgräns, resten fick ja fixa själv. Sen tillkom en anslutningsavgift på runt 2000kr (kostar det per lägenhet/hus) + några hundralappar för vattenmätaren, dock fick jag själv installera den.

Så mitt svar är väl egentligen att kolla med kommunen då det skiljer väldigt från kommun till kommun vad som tillkommer eller är inkluderat.
Ok, tack för svar, då verkar detta väldigt dyrt. Kullavik i Kungsbacka är det som gäller. Vart bor du och hur mycket kostade övrigt arbete, eller typ totalsumma.
 
A
aggen skrev:
Ok, tack för svar, då verkar detta väldigt dyrt. Kullavik i Kungsbacka är det som gäller. Vart bor du och hur mycket kostade övrigt arbete, eller typ totalsumma.

Jag bor i Norrland, Lapplands Sydport :)

I övrigt kostade det 3 timmar grävmaskin (2500kr), allt annat gjorde jag själv vad gäller inkoppling och slang/rördragning. Slangen med kopplingar fick jag av kommunen snällt nog, var bara drygt 10 meter slang som behövdes. (sen var jag tvungen att dra om allt i huset också eftersom det inte pallade trycket).

(allt som allt med inkoppling, alla kopplingar o rör i hela huset o grävning samt ny varmvattenberedare gick på drygt 53000kr)
 
Vi betalade mycket mer för anslutningsavgift, det man betalar för att de ska gräva och lägga rör på kommunal mark fram till min tomt. Sen var det en kostnad för vattenmätarkonsoll och rör, grävning, isolerlådor, sand, värmekabel på min tomt. Vi gjorde det mesta själva, men det var knappast gratis om jag säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.