Hej!

Jag håller på att bygga en toalett och behöver råd kring anslutningen av WC stol och avlopp för handfat. I dagsläget finns 110 rör framdraget för wc stol och 75 rör för avlopp som jag kommer nyttja. Dock ligger dessa för lågt i förhållande till golvet, se bilder nedan. Tar tacksamt emot hjälp och tips på vad jag behöver för att höja dessa och sen ansluta en wc stol.

På golvet ligger idag spånskiva som jag tänker lägga en 6mm gipsskiva på följt av tätskickt och därefter klinker vilket borde höja golvet cirka 20mm.

• Mätsticka i hål av plywoodgolv visar höjd på rör för WC-anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det under locket? Det normala nuförtiden är att dra slätrör upp genom golvet som tätskiktas och allting och sen kapar man bara det i lämplig höjd och monterar toan med lämplig stos i röret.

Jag är inte jättekunnig på alternativen. Men om vi förutsätter att det finns en muff under täcklocket vi ser. Så kan du sätta i en bit 110 rör istället. Låte det gärna vara onödigt långt. Sedan gör du färdigt golvet, med tätskikt mot röret.

Kapa röret på lämplig höjd (kolla måttritningar för toastolen), sätt en rörmanschett ex:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...installation/wc-manschett-11090-mm-2000044843

Kanske bra att köpa någon annanstans än Biltema. En sådan träs alltså över röränden, insidan av den har lite trattform, som tätar mot toans rör när du sticker ned det i manschetten. Det finns varianter som fästs med en stor slangklämma på utsidan av röret. Mn bör ha rörsmörjmedel på gummit när man sticker ned toaröret. Annars kan det bli så stor friktion att manschetten deformeras.

BirgitS
Är verkligen 6 mm gips tillräckligt tåligt i golv?
På väggarna utsätts det ju inte för någon belastning så där är det ju en annan sak.

Ser ut som en vanligt 110 lock som sitter i en muffända. Då passar det bra att sätta en vanlig WC stos så att man får rätt förutsättningar för att sätta dit en WC.
Falu WC stos

För tvättstället dra du bara fram slätände på 75 röret och förminskar sedan med en gumminippel.
Gumminippel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.