Hej!

Vi köpte en begagnad Keddy spiskassett (110). Nu funderar vi hur vi ska ansluta den till skorstenen. Problemet är att vår öppen spis är lite ovanlig. Den har inget spjäll och ingen spiskupa utan en öppning till skorstenen i hörnet, dvs vi kan inte ansluta kassetten som det beskrivs i monteringsanvisingen.

Frågan är, om vi hittar ett passande gjutjärnsrör, kan man bara stoppa röret några centimeter in i öppningen och täta där med mineralull?

Får man använda flexrör istället för gjutjärn? Det borde vara mycket enklare i vårt fall.

Jag är tacksam för alla hänvisningar ni har!

Mvh
Ross
 
  • kassett1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kassett2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar - jag har redan funderat mycket om vilket rör som Keddy har i tillbehörsprogrammet skulle passa, men det blir trångt med deras urval.

Flexrör finns inte som tillbehör, så jag undrar om man får ta det ändå. Och om man kan bara stoppa röret in i öppningen och täta där.
 
Finns det något som hindrar att ni knackar upp hålet lite så att ni får plats med gjutjärnsrör? Jag kan inte detta, men flexrör låter inget vidare. Vår kassett är installerad med gjutjärnsrör och de är tätade med något speciellt pann-kitt eller liknande som blir hårt.
 
Gör som det beskrivs i monteringsanvisingen.
flexrör är en nödlösning
 
Tack, jag undrade bara för det finns några äldre inlägg där flexrör nämndes som alternativ, men mannen i kaminbutiken där vi tittade på kassetter (innan vi hittade en begagnad) menade också att flexrör är för tunnt. Bra att ni bekräftar det, så blir det gjutjärn i alla fall.

Att knacka upp hålet lite kunde vara en lösning. Jag ska rapportera här hur vi gjorde när den är ansluten (eller om det dyker upp nya problem :cool: ).
 
Nu är den monterad! Vi tog två korta vinklade gjutjärnsrör från Keddys tillbehörprogramm och tätade med stenull. Kassetten fungerar utmärkt och värmar upp hela huset! d^_^b
 
  • kassett3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kassett4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
d^_^b
:D
 
Snygg installation! Duktigt gjort!
 
Kommer man åt att sota ur sotet som samlas på hyllan där röret går in?
Annars vill nog sotaren ha en sotlucka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.