Hej

Tänkte höra med alla duktiga byggare om ni har något bra tips på hur man döljer den fula pex-slangen ifrån golvet.

Håller på med en utbyggnad av ett gammalt hus och fått tag i en äldre radiator som vi tycker passar bra. Köpt LK-skydd men tycker inte det blir bra.

Ångrar att jag inte drog kopparrör som är snygga att måla.
 
  • Vit radiator ansluten till vitmålad pex-slang vid golvet med synlig arbetsyta och verktyg som kniv och färgburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator under ett fönster, ovanför synlig pex-slang och byggmaterial på golvet under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig gul pex-slang vid vägg bredvid vitmålad äldre radiator och LK-skydd på golv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duttarmajster
Jag tycker skydden ser bra ut, det ser rätt ut sin helhet, jag tror ingen annan kommer se något konstigt där.

Frågan är bara om DU kan vänja dig och stå ut med det..
 
  • Gilla
r.olsson
  • Laddar…
Du skulle ha använt PAL (LK’s alupex) istället om du vill använda pex. Har du möjlighet att dra igenom nya pexrör?

edit: elzink eller cu ser ju alltid bättre ut
 
Hej

OK, ingen aning men har du erfarenhet att det går att dra ut?

Känns som jag får leva med detta.

Är föreslagen produkt lättare att smida





M Mjukis skrev:
Du skulle ha använt PAL (LK’s alupex) istället om du vill använda pex. Har du möjlighet att dra igenom nya pexrör?

edit: elzink eller cu ser ju alltid bättre ut
 
  • Gilla
Jag_kan
  • Laddar…
R r.olsson skrev:
Hej

OK, ingen aning men har du erfarenhet att det går att dra ut?

Känns som jag får leva med detta.


Är föreslagen produkt lättare att smida
Alupex är mycket styvare, snudd på prisol, och är helvit. Det finns en speciell nippel man drar på i båda rörändarna, en i den gamla och en i den nya, för att dra igenom. Det går även att borra fyra små hål i ändarna och använda ståltråd och tejp.
Var två personer, en som dra och en som skjuter på.

Allt detta drar ju dock med sig att du måste tappa ur värmesystemet etc.
 
Hej

japp skulle givetvis köpt ALU-PEX, inte stor prisskillnad heller.

Tack för info, jag skall se hur hårt pex-slangen sitter.

Med vänlig hälsning, Robert

M Mjukis skrev:
Alupex är mycket styvare, snudd på prisol, och är helvit. Det finns en speciell nippel man drar på i båda rörändarna, en i den gamla och en i den nya, för att dra igenom. Det går även att borra fyra små hål i ändarna och använda ståltråd och tejp.
Var två personer, en som dra och en som skjuter på.

Allt detta drar ju dock med sig att du måste tappa ur värmesystemet etc.
 
Krilleman
Alu är betydligt svårare att dra i tomrör.

LK skriver i sin anvisning max två böjar (och gärna med extra stor radie) för det ska vara möjligt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Alu är betydligt svårare att dra i tomrör.

LK skriver i sin anvisning max två böjar (och gärna med extra stor radie) för det ska vara möjligt.
Jag gissar att det inte sitter så många bockstöd på vägen till en radiator men det kan det ju så klart göra. Det går att dra PAL’en, men man får ta i, tro mig jag vet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.