Jag har ett dilemma. Jag skall ansluta en vägghängd toalett till avloppet i nya badrummet. Rörisen har dragit fram rör som avslutas med en 90 böj uppåt. Jag har tre val:
1. Trycka ned den medpackade 110/90 förminskningen från Grohe direkt i böjen. Här blir det lite problem då manschetten till tätskiktet riskerar att hamna precis i böjens övre del som inte är slät (se bild 1). Samtidigt står det inget uttalat i monteringsanvisning för tätskikt eller i BKR / Säker Vatten att rör måste vara helt slätt (bara 40mm över tätskikt) men det känns lite osäkert tycker plattsättaren.
2. Flyta upp golvet ytterliggare så att tätskiktsmanschetten hamnar ovan 90 böjen. Då kommer det bli en nivåskillnad på kanske 5-7 cm mellan sovrum och badrum vilket inte är så roligt
3. Ta bort avloppsböjen och sätta i en WC böj direkt och därefter trycka i anslutningen 110/90 ned i gummimanschetten på böjen (se bild 2) Rörisen känner sig inte sugen på denna lösning och vill inte lämna ett säker vattenintyg på detta utan avvikelse. Han säger att gummimanschetten kommer åldras med risk att det kommer lukta om x antal år.
Vad skulle ni göra eller har ni några tips? Det verkar inte finnas någon bra WC böj med slätände upptill och 110 dimension där jag kan trycka ned 110/90 förminskningen. Alla wc böjar verkar vara bredare än 110 upptill och ha en gummimanschett som gör det möjligt att trycka ned toastolen...