Vi har en samfällighetsförening för vatten. Nu vill ytterligare en fastighet (fritidshus) ansluta sig. Efter att ägaren varit i kontakt med kommunen fick denne information att det kostar drygt 30' att ansluta.

Vad är det värsta som kan hända om fastighetsägaren väljer att inte anmäla till kommunen att man anslutit sig till en befintlig samfällighet för vatten? Givetvis med föreningens välsignelse.

Vad riskerar man som fastighetsägare och vad riskerar samfällighetsföreningen som sådan? (som i det här fallet är kunden mot kommunen)

Varför ska kommunen ha betalt alls? Däremot kräver de väl en avloppslösning om man drar in vatten.

Jag är osäker på vad man får för slanten, men gissar att lantmäteriet är inblandat. Några handlingar som behöver uppdateras? Och att det blir synligt på fakturan hur många fastigheter vi är i samfälligheten (och som de givetvis tar ut en extra fast avgift för :))

Avloppen i området är nyligen uppgraderade efter inventering och påpekande från Miljökontoret. Osäker på om alla har åtgärdat ännu, men fastighetsägaren i fråga har i alla fall torrt på fötterna.

Varför ska föreningen ge sig in och överpröva kommunala beslut? Jag förstår inte heller riktigt vad det är kommunen ska ha betalt för (även om jag antar att kommunen i stor grad står förvattentillförseln), men jag förstår ännu mindre varför föreningen skulle hjälpa en enskild fastighetsägare som inte ens är med i föreningen att fuska med avgiften i fråga.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag tror att det är rätt allvarligt, skulle nog kunna bli åtal. Ur kommunens synpunkt så det ren stöld. Anslutningsavgiften tas ut för att täcka din andel av vattennätet, och då alltså inte bara det lokala inom samfälligheten.

Nu gissar jag att det baraq gäller vatten, inte komunalt avlopp? Där brukar anslutningskostnaderna ligga på flera 100 000.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Samma där jag bor, vattenförening men det är kommunalt vatten. Föreningen äger ledningen osv men kommunen tar sin anslutningsavgift.
Så det kan bli rätt allvarligt om kommunen uppdagar det.

För övrigt bör man veta att vattentrycket räcker för att ansluta ytterligare fastigheter

Sen ska det ju också skrivas in som en förrättning att den nya fastigheten är med i vattensamfälligheten och det kanske kommunen får reda på genom lantmäteriet

Det gäller vatten, inte avlopp. Alla har/ska ha egna trekammarbrunnar med fosforfälla.

Jag kan bara tala för egen del nu, jag för inte föreningens talan. Men jag personligen bryr mig inte om kommunen får sin avgift eller inte. Vi ska ha ett extra möte med alla för att diskutera läget.

Som jag ser det så har vi som förening redan kostat på den anläggning vi har och om vi kopplar in en fastighet till eller inte kvittar för min del. Det är en glad pensionär som vill ha friskt vatten till sin sommarstuga några veckor per sommar, så jag vill hjälpa till genom att fråga här om det kan få några negativa konsekvenser.

Var i ligger stölden? Slitage på ledningarna fram till huvudmätaren?
Edit: Inser att en del av stölden skulle vara att de går miste om den fasta avgift varje fastighet betalar per år.

Redigerat:
Stölden ligger i att kommunen vill få täckning för investeringarna i vattennätet.Alla som har nytta av nätet får vara med och betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.