210 läst · 3 svar
210 läst
3 svar
Ansluta ny byggnad till befintligt reningsverk.
För 4 år sedan installerade vi ett reningsverk dimensionerat för 5 personer. Vi är 2 personer i hushållet.
Nu har vi byggt ett gästhus på tomten intill, som vi också äger.
Kommunen godkänner inte att vi ansluter gästhuset till det befintliga Reningsverket, utan kräver ett nytt reningsverk för gästhuset.
Jag har frågat kommunen vilket regelverk dom lutar sitt beslut på, men bara fått svaret att om det flyttar in en familj t. ex 4 personer i gästhuset så kommer inte reningsverket att klara reningen.
Med det resonemanget borde dom inte godkänt det reningsverk vi har nu. Det kan ju lika gärna hända att det flyttar in en familj med 6 personer i vårt hus.
Jag anser att kommunen måste följa lagar och regler, inte hitta på egna.
Då jag inte fått något svar från kommunen, frågar jag församlingen här vilket regelverk som kan tänkas gälla.
Nu har vi byggt ett gästhus på tomten intill, som vi också äger.
Kommunen godkänner inte att vi ansluter gästhuset till det befintliga Reningsverket, utan kräver ett nytt reningsverk för gästhuset.
Jag har frågat kommunen vilket regelverk dom lutar sitt beslut på, men bara fått svaret att om det flyttar in en familj t. ex 4 personer i gästhuset så kommer inte reningsverket att klara reningen.
Med det resonemanget borde dom inte godkänt det reningsverk vi har nu. Det kan ju lika gärna hända att det flyttar in en familj med 6 personer i vårt hus.
Jag anser att kommunen måste följa lagar och regler, inte hitta på egna.
Då jag inte fått något svar från kommunen, frågar jag församlingen här vilket regelverk som kan tänkas gälla.
https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1708779092283/HVMFS-2016-17-ev.pdf
Se sida 2.
Utgångspunkt för bedömning av avloppsanordning vid tillsyn och
tillståndsprövning
Den dimensionerande belastningen för ett hushåll bör grunda sig på ett antagande
om lägst fem pe och åretruntboende om det inte finns starka skäl mot detta.
Se sida 2.
Utgångspunkt för bedömning av avloppsanordning vid tillsyn och
tillståndsprövning
Den dimensionerande belastningen för ett hushåll bör grunda sig på ett antagande
om lägst fem pe och åretruntboende om det inte finns starka skäl mot detta.
Tack för svar. Det kravet är uppfyllt i vårt fall, även om vi ansluter gästhuset.
Jag skulle argumentera att ni inte alls uppfyller kravet. Det hus ni har anslutit idag är ett hushåll vilket alltså kräver en kapacitet på 5 PE (personer).
Problemet är alltså att det andra huset räknas som ett eget hushåll, så jag skulle säga nej ni uppfyller inte kraven.
Problemet är alltså att det andra huset räknas som ett eget hushåll, så jag skulle säga nej ni uppfyller inte kraven.
Liknande trådar
-
Ansluta ny toalett till äldre rör?
Vatten & Avlopp -
Ansluta vatten till ny toalett
Vatten & Avlopp -
Hur att ansluta tillbyggnad med gjuten platta mot murad torpargrund
Utbyggnad och tillbyggnad -
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Artikelkommentarer -
Tillbyggnad murat garage - hur ansluta ny vägg mot befintlig vägg?
Utbyggnad och tillbyggnad