Hej

Jag har köpt en induktionshäll som kräver 230V 2x16 A eller 1x32 A. Saken är den att i lägenheten har jag bara 1 x 20 A framdraget för spisen och max matning i lägenheten är 25 A. Nu undrar jag vad händer om jag ansluter hällen till befintligt uttag? Kommer den fungera men med begränsad funktion, dvs jag kommer inte kunna använda alla plattor samtidigt.

/Maper

J
På många moderna hällar går det konfigurera effektbegränsning, kolla instruktionsboken.

Tack för tipset. Kollade i bruksanvisningen och såg nu att man kan begränsa effekten 2.5kW 4.0 kW 6.0 kW 7.2 kW. Var lite orolig ett tag. Enligt min uträkning bör hällen begränsas till 4 kw.

/Maper

J
M maper skrev:
Tack för tipset. Kollade i bruksanvisningen och såg nu att man kan begränsa effekten 2.5kW 4.0 kW 6.0 kW 7.2 kW. Var lite orolig ett tag. Enligt min uträkning bör hällen begränsas till 4 kw.

/Maper
Japp, på 20A kan du som mest få ut 4600w för hela lägenheten..

Vad jag förstår så måste jag använda 3 x 4mm2 kabelarea till installationskabeln, har svårt att hitta det i butiker, har du något tips var man kan finna en sådan?

2,5 borde räcka till 20A

Spistillverkare verkar av någon anledning ha lagt sig ett snäpp fel när de föreskriver ledararea. Med den 20 A säkring du har räcker det med 2.5 mm².

Tack för klargörande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.