Jag ska installera en reservdusch min tvättstuga på landet. Jag har en genomströmningsvärmare Metro Minex 11 idag för varmvatten till diskbänken och tänkte nu alltså installera även en dusch till denna. Jag är medveten om att det inte är optimalt vad gäller varmvattenflödet till duschen men det är som sagt fråga om en reservdusch. Min fråga gäller anslutningen till duschblandaren. Genomströmningsvärmarens varmvattenrör är 10 mm. Duschblandarens anslutning har dimensionen 15 mm. Är det bäst att dra fram 10 mm rör för både varm och kall till blandaren eller ska jag låta den varma vara 10 mm och den kalla 15 mm eller ska jag dra fram två 15 mm rör för att få bäst effekt? Tacksam för tips!

Rickard.
Du kan dra 10mm hela vägen då du kommer ha så lågt flöde och förhoppningsvis korta avstånd.

*METRO Minex 11 ger ungefär en tredjedel av vattenflödet jämfört med en normal dusch. Principen med produkten är att flödet styr varmvattentemperaturen, därför rekommenderar vi särskilt att se över “Max temperatur vid flöde” under teknisk information.*

• Gilla
nkls
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.