4 234 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Anslut probe korrekt för att mäta 230 VAC med oscilloskop
jag har köpt denna kombinerade multimeter/oscilloskop: Hantek 2D72 Här finns manual https://www.circuitspecialists.com/...4QFnoECAYQAQ&usg=AOvVaw1b1eiep0FHhM_FdR878vby
I specifikationerna står det:
Eftersom jag har begränsad erfarenhet av oscilloskop är jag lite osäker på hur jag ska ansluta proben till uttaget? kan jag mäta det genom att först ta reda på var fas och nolla sitter på uttaget. Därefter ansluta en stickpropp och sätta fast probespetsen till den pinne jag ansluter till fasen och jordspetsen till den jag ansluter till nollan? Är det rätt tänkt?
som på bilden i den bifogade filen: (inte min bild)
I specifikationerna står det:
Specs på probe är:
Jag vill använda oscilloskopet för att mäta ett vägguttag av en anledning. Då det är så jag använder inställningarna för 10x.
Eftersom jag har begränsad erfarenhet av oscilloskop är jag lite osäker på hur jag ska ansluta proben till uttaget? kan jag mäta det genom att först ta reda på var fas och nolla sitter på uttaget. Därefter ansluta en stickpropp och sätta fast probespetsen till den pinne jag ansluter till fasen och jordspetsen till den jag ansluter till nollan? Är det rätt tänkt?
som på bilden i den bifogade filen: (inte min bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Nja, det där ser väl inte speciellt bra ut… stickproppar och uttag i Sverige brukar vara konstruerade just för att man inte ska kunna komma åt spänningsförande metalldelar på stickproppen.
När jag har mätt spänning brukar jag bara stoppa in mätproberna i uttaget (stoppa in dem samtidigt som en stickpropp, annars stoppar petskyddet dig).
Alternativt ta av kåpan så kommer du åt. Tänk dig för några gånger innan du stoppar mätinstrument i uttaget, det smäller ganska bra vid en kortslutning om du klantar dig.
Har du otur går det illa för dig också.
Men man blir ju nyfiken vad det är du ska mäta och vilka slutsatser du förväntar dig kunna dra av mätningen?
När jag har mätt spänning brukar jag bara stoppa in mätproberna i uttaget (stoppa in dem samtidigt som en stickpropp, annars stoppar petskyddet dig).
Alternativt ta av kåpan så kommer du åt. Tänk dig för några gånger innan du stoppar mätinstrument i uttaget, det smäller ganska bra vid en kortslutning om du klantar dig.
Har du otur går det illa för dig också.
Men man blir ju nyfiken vad det är du ska mäta och vilka slutsatser du förväntar dig kunna dra av mätningen?
Ja, du tänker rätt. Med 10x dämpning kommer proben att klara 1500Vrms
Och instrumentet kommer då att få 23V isf 230V på ingången (om instrumentet är smart kan den känna av probinställningen, men tvivlar på att enklare instrument har denna funktion. Läs manualen…)
Gör en mätadapter med en stickpropp och en sladdstump så du på ett någorlunda säkert sätt kan ansluta proben och krokodilklämman. Och se upp så du inte orsakar någon kortis eller utsätter andra för fara.
Och ja, det kan väl vara en fördel om krokodilklämman ansluts till nollan, men det är också enkelt att skydda ett par avskalade kabeländar med en kon av isoleringstape.
Mättekniskt har det nog ingen betydelse här. Du kommer nog inte att se skillnad på kurvan om den är upp och ner.
Fast jag vet ju inte vad du förväntar dig att se…mer än en sinusvåg med lite störningar?
Det är också bra att ta bort vanliga mätprobssladdarna och inte ha usb-laddaren ansluten, utan låta instrumentet vara potentialfritt — tills du ansluter det till nätspänningen. Då är instrumentet ”hett” och se upp så du inte Berör de oanvända BNC-kontakterna om ”jorden” är spänningssatt. De är sammankopplade via instrumentets interna ”noll/jord-referens”.
Du kan börja med att ansluta CH1 till Gen och bekanta dig med menyer och probar.
En kalibrering av proben är det fösta man brukar göra och är extra viktigt på en 10x probe.
Och instrumentet kommer då att få 23V isf 230V på ingången (om instrumentet är smart kan den känna av probinställningen, men tvivlar på att enklare instrument har denna funktion. Läs manualen…)
Gör en mätadapter med en stickpropp och en sladdstump så du på ett någorlunda säkert sätt kan ansluta proben och krokodilklämman. Och se upp så du inte orsakar någon kortis eller utsätter andra för fara.
Och ja, det kan väl vara en fördel om krokodilklämman ansluts till nollan, men det är också enkelt att skydda ett par avskalade kabeländar med en kon av isoleringstape.
Mättekniskt har det nog ingen betydelse här. Du kommer nog inte att se skillnad på kurvan om den är upp och ner.
Fast jag vet ju inte vad du förväntar dig att se…mer än en sinusvåg med lite störningar?
Det är också bra att ta bort vanliga mätprobssladdarna och inte ha usb-laddaren ansluten, utan låta instrumentet vara potentialfritt — tills du ansluter det till nätspänningen. Då är instrumentet ”hett” och se upp så du inte Berör de oanvända BNC-kontakterna om ”jorden” är spänningssatt. De är sammankopplade via instrumentets interna ”noll/jord-referens”.
Du kan börja med att ansluta CH1 till Gen och bekanta dig med menyer och probar.
En kalibrering av proben är det fösta man brukar göra och är extra viktigt på en 10x probe.
Men tänk på att även på en 10x probe är jorden ansluten till jord (skärm) på oscilloscopet,
vilket innebär att om du råkar anslua den till fasen blir oscilloscopets chassi strömförande.
Det brukar märkas med en smäll och bränd säkring (eller jordfelsbytare som utlöser),
eftersom skåpets chassi normalt är kopplat till jord och du antagligen har den i jordat uttag.
På labbet brukar vi ha en special nätsladd med bruten jordledare för att fixa dessa situationer.
Nackdelen med den sladden är då att du kan råka ha kvar en farlig potential på skåpet utan att
det märks förrän du tar i det och nåt jordat samtidigt.
Men på labbet får man göra som man vill, då man vet vad man gör
Finns en del andra problem man kan få med oscilloscopemätning på nätet och andra
delvis jordade objekt, som löses med en sådan sladd, men det är OT.
vilket innebär att om du råkar anslua den till fasen blir oscilloscopets chassi strömförande.
Det brukar märkas med en smäll och bränd säkring (eller jordfelsbytare som utlöser),
eftersom skåpets chassi normalt är kopplat till jord och du antagligen har den i jordat uttag.
På labbet brukar vi ha en special nätsladd med bruten jordledare för att fixa dessa situationer.
Nackdelen med den sladden är då att du kan råka ha kvar en farlig potential på skåpet utan att
det märks förrän du tar i det och nåt jordat samtidigt.
Men på labbet får man göra som man vill, då man vet vad man gör
Finns en del andra problem man kan få med oscilloscopemätning på nätet och andra
delvis jordade objekt, som löses med en sådan sladd, men det är OT.
Okej. Tack för svar.
Jag skulle ju även iof kunna mäta på jorden på stickproppen. och jag håller med om att det är kanske lite bakvänt att sätta klämman på stiften istället för att ta av kåpan.
skulle det kanske vara ett bättre alternativ att ta en stickpropp och sätta dit en kabel med lösa ändar. Ansluta probespetsen till den jag sticker in i fasen och sedan ansluta krokodilklämman till den änden som går till stickproppens jord.
skulle det här kunna vara mer säkert? förutsatt givetvis art jag ställer in proben på 10x. oscilloskopet är handhållet kan jag tillägga ...
Jag skulle ju även iof kunna mäta på jorden på stickproppen. och jag håller med om att det är kanske lite bakvänt att sätta klämman på stiften istället för att ta av kåpan.
skulle det kanske vara ett bättre alternativ att ta en stickpropp och sätta dit en kabel med lösa ändar. Ansluta probespetsen till den jag sticker in i fasen och sedan ansluta krokodilklämman till den änden som går till stickproppens jord.
skulle det här kunna vara mer säkert? förutsatt givetvis art jag ställer in proben på 10x. oscilloskopet är handhållet kan jag tillägga ...
kan du inte berätta lite mer vad du vill mäta och åstadkomma?
ska just det här vägguttaget vara belastat med något speciellt eller vill du bara titta på vågformen på växelspänningen i största allmänhet?
är det en kortvarig, enstaka verifieringsmätning eller mätning över längre tid / många tillfällen? om det gäller en frekvent eller längre mätning så bör du skaffa en [berörings]säkrare miljö än att hålla på med en probspets och exponerad, livsfarlig 230V
ska just det här vägguttaget vara belastat med något speciellt eller vill du bara titta på vågformen på växelspänningen i största allmänhet?
är det en kortvarig, enstaka verifieringsmätning eller mätning över längre tid / många tillfällen? om det gäller en frekvent eller längre mätning så bör du skaffa en [berörings]säkrare miljö än att hålla på med en probspets och exponerad, livsfarlig 230V
Det är faktiskt inte ett vägguttag jag ska mäta utan skrev det mest för enkelhetens skull. Jag programmerar en styrenhet till en dmxstyrd dimmer och behöver lite då och då kika på vågformen i utvecklingssyfte. särskilt vid tillfällen då jag inte har ljusutrustning i närheten. Den ska alltså inte mäta frekvent utan bara någon minut i taget.
Skulle en stickpropp med en en kabel med lösa ändar funka? Där jag ansluter probespetsen till den jag sticker in i fasen och sedan ansluta krokodilklämman till den änden som går till stickproppens jord. Skulle detta vara art föredra jämfört med att mäta mellan nolla och fas?
Skulle en stickpropp med en en kabel med lösa ändar funka? Där jag ansluter probespetsen till den jag sticker in i fasen och sedan ansluta krokodilklämman till den änden som går till stickproppens jord. Skulle detta vara art föredra jämfört med att mäta mellan nolla och fas?
Det känns som att mycket är lite rörigt här.
Det är viktigt att inse att i denna typ av probar så sitter ytterdelen av coaxen och därmed också ytterdelen av anslutningen mot oscilloskopet hårt sammankopplad med krokodilklämman. Huruvida ytterhöljet på kabeln duger till att skydda detta är svårt att säga, men jag skulle aldrig lita på det på en vanlig prob. Det bygger också på att oscilloskopet är isolerat vilket vanliga bänkmodeller sällan är. Man måste också tänka till om man kopplar loss änden från oscilloskopet eller liknande.
Om jag hade möjlighet hade jag sett till att dimmern i mätuppställningen jobbade på fasen och inte på nollan. Då kan man mäta fas till jord, och klämman hamnar då på jord. Detta tar bort många av riskerna men man ska ändå tänka till när man mäter på farlig spänning. För din mätning borde inte mätfelet på grund av detta vara betydande.
Det är viktigt att inse att i denna typ av probar så sitter ytterdelen av coaxen och därmed också ytterdelen av anslutningen mot oscilloskopet hårt sammankopplad med krokodilklämman. Huruvida ytterhöljet på kabeln duger till att skydda detta är svårt att säga, men jag skulle aldrig lita på det på en vanlig prob. Det bygger också på att oscilloskopet är isolerat vilket vanliga bänkmodeller sällan är. Man måste också tänka till om man kopplar loss änden från oscilloskopet eller liknande.
Om jag hade möjlighet hade jag sett till att dimmern i mätuppställningen jobbade på fasen och inte på nollan. Då kan man mäta fas till jord, och klämman hamnar då på jord. Detta tar bort många av riskerna men man ska ändå tänka till när man mäter på farlig spänning. För din mätning borde inte mätfelet på grund av detta vara betydande.
Förlåt om jag missförstått något men då borde väl detta fungera, mätning mellan Jord och fas.
Denna stickpropp sätter jag då alltså i den kanal I dimmern jag vill mäta
Jag använder en isolerad diff-prob när jag mäter på 230V för att vara säker på att inte bränna skåpet. Använder även isoleringstransformator ibland för att driva DUT:en jag mäter på. Detta är dock ganska dyr utrustning så jag skulle hellre rekommenderar en strömtransformator, typ clamp-on, som då blir isoleringen. Sedan kan du se vågformen och hur triac-en jobbar.
Är detta ett "proffs"-sammanhang så bör du absolut köpa en diff-prob. De finns från typ $200.
Med en sådan mäter du enkelt mellan fas-nolla, och behöver inte tänka på hur du vänder kontakten.
anis16 skrev "isolerad diff-prob", men man ska veta att de flesta inte är isolerade utan högimpediva med några MegaOhm mellan mät-ingångarna och scope-jord. I de flesta fall har det ingen betydelse, men jag lyckades bränna en transistor genom att koppla in mig på ett dumt ställe i en high-side-switch. "Läck-strömmen" till jord genom diff-proben fick transistorn att slå på ...
Med en sådan mäter du enkelt mellan fas-nolla, och behöver inte tänka på hur du vänder kontakten.
anis16 skrev "isolerad diff-prob", men man ska veta att de flesta inte är isolerade utan högimpediva med några MegaOhm mellan mät-ingångarna och scope-jord. I de flesta fall har det ingen betydelse, men jag lyckades bränna en transistor genom att koppla in mig på ett dumt ställe i en high-side-switch. "Läck-strömmen" till jord genom diff-proben fick transistorn att slå på ...
nu handlar det i detta fallet om ett batteridrivet oscilloskop som inte har någon koppling till elnätet och höljet är till största delen isolerat – men som tidigare nämnts i tråden av blackarrow så står BNC-kontakterna och [den djupt sittande] USB-kontakten i kontakt med varandra, så kopplar man 230V till "BNC-jord" så blir även de andra BNC-ingångarna och USB-kontakten spänningssatta med 230 volt... inte bra
men om TS kopplar oscilloskopets BNC-jord till skyddjorden i stickproppen så bortfaller risken med att några beröringsbara delar på aktuellt oscilloskop blir spänningssatta
sen är det då kopplingen mellan 10x oscilliskopproben och fasledaren – det är en farligare situation och oundvikligen kommer proben att hoppa loss eller faskabeln flyttas oavsiktligt och då har man en lös 230V dinglande och som riskerar göra stor skada
som ett minimum av skyddsåtgärd – i en annars kontrollerad labbmiljö – skulle jag tillverka något dragavlastat skydd för mätprobens koppling till fasledaren, illustrerat i stil med
skyddshöljet ska förstås vara kapabelt att isolera mot 230V, dragavlastningen ska givetvis inte bestå av en rosett och kabeln ska inte ligga framme så att någon obehörig kan få för sig att stoppa in ett finger i höljet
men om TS kopplar oscilloskopets BNC-jord till skyddjorden i stickproppen så bortfaller risken med att några beröringsbara delar på aktuellt oscilloskop blir spänningssatta
sen är det då kopplingen mellan 10x oscilliskopproben och fasledaren – det är en farligare situation och oundvikligen kommer proben att hoppa loss eller faskabeln flyttas oavsiktligt och då har man en lös 230V dinglande och som riskerar göra stor skada
som ett minimum av skyddsåtgärd – i en annars kontrollerad labbmiljö – skulle jag tillverka något dragavlastat skydd för mätprobens koppling till fasledaren, illustrerat i stil med
skyddshöljet ska förstås vara kapabelt att isolera mot 230V, dragavlastningen ska givetvis inte bestå av en rosett och kabeln ska inte ligga framme så att någon obehörig kan få för sig att stoppa in ett finger i höljet
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 294 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 294 inlägg
Mtp att oscilloskopet saknar referens till relevant elsäkerhetsstandard (61010) så skulle jag inte använda det till att mäta nätspänning öht. Det säkra sättet att mäta nätspänning är att använda ett jordat konventionellt oscilloskop tillsammans med differential prob eller möjligen ett batteridrivet som uppfyller 61010 typ fluke scopemeter. Det är konstruerat på så vis att inga öppna metalldelar är beröringsbara. Det är inte ditt skop.
Att hålla på och klippa jordledare i nätsladden är bara dumheter!!
Att hålla på och klippa jordledare i nätsladden är bara dumheter!!