1 435 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Anmälan till kommun för nytt fönster i bärande vägg
Hej, jag undrar om någon kunnig inom området kan vägleda mig till vad jag saknar inför en anmälan till kommunen gällande att sätta in ett fönster i en bärande fasad. Jag har fått hjälp med en ritning och försökt mig på att fylla i kommunens kontrollplansmall men vet inte vad mer för kontroller som kan behövar samt vem dom bör utföras av för att bli riktigt.
Det krävs inte ett bygglov då jag bor p landsbygden men eftersom den bärande konstruktionen påverkas krävs en anmälan.
Det krävs inte ett bygglov då jag bor p landsbygden men eftersom den bärande konstruktionen påverkas krävs en anmälan.
Du behöver bara ha ett förslag till kontrollplan, kommunen kommer ge dig tips om kontrollpunkter om de anser att du har fel punkter eller för få.
Det som ska framgå av en kontrollplan är:
Det som ska framgå av en kontrollplan är:
- vad som ska kontrolleras (Ex bärigheten)
- vem som ska kontrollera (Ex Konstruktören)
- hur och när kontrollen ska göras (Ex efter förstärkningen är gjord, okulärt/mätning)
- mot vad kontrollens resultat ska jämföras och (Ex K-ritning, konstruktörens beräkningar)
- på vilket sätt resultatet ska redovisas. (Ex egenkontroll)
Den kan göras bättre skulle jag säga. Här kommer förslag:
Bärighet i konstruktionen - Beräkning/mätning - EKS - Entreprenör
Åtgärd stämmer överens med bygganmälan - Mätning/okulärt - Handlingar i bygganmälan - Entreprenör/Byggherre
Fuktsäkerhet - Mätning/okulärt - BBR 6:53 - Entreprenören
Bärighet i konstruktionen - Beräkning/mätning - EKS - Entreprenör
Åtgärd stämmer överens med bygganmälan - Mätning/okulärt - Handlingar i bygganmälan - Entreprenör/Byggherre
Fuktsäkerhet - Mätning/okulärt - BBR 6:53 - Entreprenören
Liknande trådar
-
Borrhål bergvärme skiljer från anmälan till kommunen
Värmepumpar -
Felanmälan till kommunen om fallna träd utanför tomt som ledde till upptäckt av svartbygge?
Bygglov -
Elda vedspis, anmälan till kommun?
Bygglov -
Bygglov kamin - krävs extra anmälan till kommunen?
Bygglov -
Måla om - anmälan till kommunen?!
Fasad