Hej
Vi behöver hjälp av er juridikexperter/intresserade här på forumet för att få lite synpunkter på anmälan som vi tyvärr behöver göra. Det är så att vi har problem med vår KA.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anmälan om bedrägeri, avtalsbrott samt brott mot PBL

Anmäler härmed [vår KA] för bedrägeri genom att han uppsåtligen tagit betalt för tjänster som ej levererats. Anmäler den samme för avtalsbrott då han frångått prisavtal och från beroendeställning tillskansat sig oskäligt mycket pengar. Då han ej heller utfört sina uppdrag som kvalitetsansvarig anmäler jag honom härmed även för brott mot gällande lag (PBL).

Bedrägeri
[vår KA] är registrerad som kvalitetsansvarig på vår nybyggnation av bostadshus enligt kommunens regler och PBL. Bygglovet utfärdades 2007-09-20 och efterföljdes av byggsamrådsmöte. Byggnationen påbörjades november 2007 och avslutades med en slutbesiktning 2008-09-22. Efter att ha delad entreprenad slutförde vi för egen del huset invändigt och jag och min familj flyttade in i augusti 2008. Trots flertalet förfrågningar från vår sida har inte [vår KA] avslutat uppdraget eller levererat något resultat enligt hans ansvar som kvalitetsansvarig. Trots flertalet löften och bortförklaringar har han har inte inkommit med någon dokumentation i någon form varken under byggtiden eller därefter till oss eller kommunen.

Då [vår KA] gör detta medvetet och för egen vinning anmäler jag honom härmed för grovt bedrägeri då kostnaden för oss är betydande.

Avtalsbrott
Den totala summan, från [vår KA], för uppdraget som kvalitetsansvarig utlovades till 12000 kronor. Genom att från sin beroendeställning utkräva mer pengar tillskansade han sig totalt 18070 kronor. [vår KA] skickade fakturor på totalt 24540 kronor varvid vi med framgång bestred 6470 kronor. [vår KA] krävde förskottsbetalning i början av byggtiden vilket vi bestred eftersom tjänsten ej var påbörjad. Detta följdes av hot om uppsägning och som kvalitetsansvarig har man en beroendeställning gentemot byggherren vilket [vår KA] utnyttjade. Efter detta hot om uppsägning betalade vi dessvärre fakturerat belopp i förskott. Tillvägagångssättet vid övriga fakturor var likvärdigt.

Då [vår KA] genom sin beroendeställning tillskansat sig oskäligt mycket pengar anmäler jag härmed honom för avtalsbrott.

PBL
Då [vår KA] ej inkommit med handlingar som visar dokumentation enligt, av kommunen, fastslagen kontrollplan anmäler jag härmed honom för brott mot PBL.

Avslutningsvis meddelas att en stämning av [vår KA] kommer att inkomma då vi får kraftigt förhöjda kostnader i form av ny kvalitetsansvarig, skattekostnader, försäkringskostnader och eventuellt vite från kommunen på grund av att vi ej kunnat styrka att huset är färdigbyggt enligt kontrollplan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Är det såhär en anmälan kan se ut? Skickas den direkt till polisen?

Kontakta en advokat de vet hur man ska gå tillväga.

Måste säga att brevet var synnerligen väl utformat Vegaz!

Väntar ochså med spänning på en fortsättning.

Avtalsbrott är ingen polissak. Om du anser att du blivit utsatt för bedrägeri räcker det om du ringer polisen, som är skyldig att ta emot din anmälan muntligt. Av beskrivningen gissar jag att man väljer att aldrig inleda någon förundersökning. Beroendeskapet förefaller inte särskilt "beroendeframkallande", men jag kan ha fel. :)

Om du i övrigt anser att KA vållat dig skada skickar du en stämningsansöknan till tingsrätten. Innan du gör det bör du ta reda på vilket rättsskydd som ingår i din hemförsäkring. Därefter väljer du som ombud ut en van processadvokat. Du skriver att du redan har bestridit delar av motpartens fordringar. Då har du kanske redan kontakt med en advokat som känner till bakgrunden.

Som byggherre är du skyldig att slutföra bygget enligt godkänd kontrollplan. Det är fullt möjligt att byta KA. Först när du gjort det och slutfört bygge och lämnat in komplett dokumentation till bygglovsmyndigheten vet du mer exakt vilken skada tvisten har vållat.

Avtalsbrott är så vitt jag vet inte ett brott. Med andra ord inget som polis/åklagare lägger sig i. Bedrägerianklagelsen är svårare att bedömma, jag antar att du har mer dokumentation som du bifogar anmälan. Avtalsbrott beivrar man genom att stämma motparten, utan inbladning av polis eller åklagare.

För mig så låter det lite långsökt att få den dåliga leveransviljan klassad som bedrägeri, men helt omöjligt är dte kanske inte.

Men jag tror precis som mirkaleasta att du bör kontakta en advokat innan du går vidare med det här. Förbered dig noga innan mötet med advokaten, ha all dokumentation tillgänglig. Även de motargument som KA gissningsvis kommit med hittils. Rimligen så måste han ju ha givit ngn. form av underlag för den ökade kostnaden osv.

Thomas59
Jag förstår att du är upprörd. Det skulle nog jag också vara. Tyvärr tror jag inte du får någon större framgång med din anmälan i den form du presenterar.

Du måste först och främst skilja på civilrätt och brottsmål.

Till civilrätten hör tex det fall du anser att din KA begått avtalsbrott. Dvs inte uppfyllt sin del i ett avtal mellan er. För detta kan du stämma honom i en domstol. Polisen har inget med detta att göra. Du bör anlita en advokat. Bör kanske till och med skall vara SKA, för du lär inte gå iland med en stämning utan advokat.

Vad gäller dina begrägerianklagelser faller dessa under reglerna för brottsmål och anser du att din KA genomfört någon form av bedrägeri kan du anmäla detta till polisen. Polisen kommer sen att hantera saken.

Din ambition är vällovlig men det är inte helt lätt att hitta rätt i den juridiska djungeln och jag tror att du blandat ihop begreppen lite. Anlita således en advokat så reder han/hon ut begreppen och kan också göraen bedömning av vilken framgång du skulle kunna ha.

Kan bara instämma i det de andra sagt - kontakta en advokat. Kan vara värt en timme eller så för att få dennes professionella bild av det hela.

Det finns nämligen en del saker i brevet som en advokat nog skulle omformulera lite. Du skriver t ex att du anmäler honom för "grovt bedrägeri", men för att vara grovt enligt lagens mening skall vissa omfattningskrav vara uppfyllda. Begreppet är alltså definierat och inget man kan hugga till med, även om det kan vara kännbara summor för er. Bara en enstaka sådan "felaktig" formulering sänker nivån på hela brevet, så det är viktigt att det är rätt.

Som redan nämnts är det nog stämning som gäller för att ni inte fått beställd och betald tjänst levererad. Vet inte om ARN tar upp sådana ärenden, men deras utslag är ändå bara en rekommendation.

Bra att du i alla fall funderat en extra gång innan brevet skickats iväg. Mindre bra att du förskottsbetalat hela beloppet, alltså för något du sedan aldrig fått.

Edit: Såg nu att Thomas59 givit ett ännu mer utförligt svar ungefär samtidigt !

Tips: Skicka inget ännu utan kontakta en Advokat först. Försök få fram bevisning i form av papper, att kommunen "säger..." är inte bra. Få det på e-post åtminstone och var tydlig. epost, datum, ärendenummer, fråga.......

Lycka till!

Jag skulle absolut anlita en advokat. Det språk du använder i brevet låter väldigt bra, men många av orden har en djupare betydelse rent juridiskt och det är inte lätt att hålla koll på sådant. Grovt bedrägeri är ett allvarligt brott som kan leda till fängelse, till exempel om man förfalskar handlingar och ribban ligger (tror jag) mycket högre än det din KA gjort sig skyldig till. Det är nog inte ens Bedrägligt beteende, i lagens mening. Vidare är det inte KA som är i beroendeställning till dig, det är du som är i undeläge/beroendeställning. Nu riskerar jag att låta som en riktik skit; men för att dina klagomål skall tas på allvar borde du ta hjälp av någon som kan sitta ned med dig och reda ut begreppen lite. Kanske finns det möjlighet att ta hjälp av kommunens konsumentvägledning?
Hoppas att det löser sig för dig!

Har nu fått reda på att bolaget gått i konkurs! Jag har hävt köpet till konkursförvaltaren och krävt pengarna åter från bolaget alternativt från ägaren/KAn (enmans aktiebolag).

Det lutar mer och mer åt planerad och systematisk bedrägeri.

Lider med dig!

Men om jag förstår det rätt har du betalat i förskott för tjänster bolaget inte utfört. Om bolaget sedan går i konkurs är det väl bara att ställa sig i kön bland övriga fordringsägare (efter att prioriterade fordringsägare tagit sitt) d v s chansen att du ska få några pengar är väldigt liten.

Att gå på ägaren personligen tror jag inte heller på då det ska väldigt mycket till för att han ska bli personligt ansvarig för bolagets skulder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.