R Riverground skrev:
Offerten är klart och tydligt för arbetet för justering av markytan och läggning av 70kvm marksten. Det står till och med förtydligat vad de två momenten innebär:
-"Offert avser justering av markyta"
-"Markstenläggning innefattar arbetskostnad för läggning och inkluderar ej inköp av sten".
Som jag fattat så kom den offerten efter att arbetet påbörjats efter godkännande av sms-offerten där material ingick.

#18
#126
 
Redigerat:
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Som jag fattat så kom den offerten efter att arbetet påbörjats efter godkännande av sms-offerten där material ingick.

#18
#126
Jag har inte sett någonstans att offerten kom efter att arbetet började, det är så klart avgörande. Vi renoverar just nu och har en offert från snickare som anger "material", men det är för småsaker, inte själva köket eller golvet. Någon skriver efter inlägg #18 att den inte tolkar material som marksten.

Märklig situation och väldigt konstigt att själva stenen inte diskuterats innan. När jag beställer golvläggning så tar jag en offert på arbetet, jag förväntar mig inte att hantverkaren åker iväg och väljer golv.
 
H Hallerudsbo skrev:
Är säkert denna tråden

[länk]
Exakt den tråden är det. Läsvärd!:rofl:
 
Det är nog bäst att lämna Ts hans fru och Thors Hammare i fred så dom på ett vuxet och lagligt sätt kan försöka lösa konflikten. Det blir ju som en Såpa på Tv att försöka kasta skit på varandra på ett forum.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Snailman
R Riverground skrev:
Håller med. Jag får inga "mogna" vibbar av hur TS skriver och även om hantverkaren borde skött det bättre kan jag förstå att han blir arg och även sannolikt får problem med sitt kassaflöde när en kund vägrar betala.


Offerten är klart och tydligt för arbetet för justering av markytan och läggning av 70kvm marksten. Det står till och med förtydligat vad de två momenten innebär:
-"Offert avser justering av markyta"
-"Markstenläggning innefattar arbetskostnad för läggning och inkluderar ej inköp av sten".

Inget i vad jag läst står det att marksten skulle ingå, sedan är det väldigt märkligt att TS lagt över inköp av sten på markläggaren och inte valt den själv. Är man inte noggrann så kommer man att gå på nitar, se det som en läropeng.

Inte läst tråden så noga, men vad jag minns så sa kunden att nån släkting skulle betala och att det då räknats med 100k och nu skulle det ju bara kosta 70k, lite konstigt att hantverkaren då inte flikade in att kostnaden för stenen tillkommer. Om nu diskussionen gick till så.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
R Riverground skrev:
Jag har inte sett någonstans att offerten kom efter att arbetet började, det är så klart avgörande.
Inte jag heller, men jag har inte heller sett något som säger att den kom innan arbetet påbörjades.
Vi vet helt enkelt inte, och TS tycks ha missat våra frågor om den saken.
Märklig situation och väldigt konstigt att själva stenen inte diskuterats innan. När jag beställer golvläggning så tar jag en offert på arbetet, jag förväntar mig inte att hantverkaren åker iväg och väljer golv.
I inlägg #20 skrev TS:
"Hej, nej han har bestämt sten på eget bevåg vilket vi kanske oxå tyckte var lite udda?"
Stenläggaren borde väl ha diskuterat materialvalet med TS först?
TS borde kanske ha protesterat när han upptäckte att stenläggaren hade köpt material utan att fråga TS först, men om TS blev nöjd med det valet var det väl inte så mycket att bråka om.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
R Riverground skrev:
Håller med. Jag får inga "mogna" vibbar av hur TS skriver och även om hantverkaren borde skött det bättre kan jag förstå att han blir arg och även sannolikt får problem med sitt kassaflöde när en kund vägrar betala.
I inlägg #496 skrev TS hur mycket han har betalat.
Offerten är klart och tydligt för arbetet för justering av markytan och läggning av 70kvm marksten. Det står till och med förtydligat vad de två momenten innebär:
-"Offert avser justering av markyta"
-"Markstenläggning innefattar arbetskostnad för läggning och inkluderar ej inköp av sten".

Inget i vad jag läst står det att marksten skulle ingå, sedan är det väldigt märkligt att TS lagt över inköp av sten på markläggaren och inte valt den själv. Är man inte noggrann så kommer man att gå på nitar, se det som en läropeng.
Offerten är allt annat än klar och tydlig. Jag har skrivit några detaljerade inlägg om det redan och har ingen lust att göra om det. Kontentan är att entreprenören har skrivit en otydlig offert och eftersom konsumenttjänstlagen tydligt säger att beställaren är den svagare parten i en affär så skulle stenläggaren knappast vinna en tvist i en domstol. Se som sagt mina tidigare inlägg i tråden för detaljer.

Nu är väl det där överspelat i och med att TS har betalat in en i sitt tycke skälig summa. Han har dessutom mätt upp ytan och konstaterat att stenläggarens påstående om större yta än som överenskommits inte stämmer. Vad bråket gäller nu är för mig lite oklart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Om hammarkillen är hantisen finns fog för att ta ärendet korrekt via bestrida och ev ombud. Att bli hotat för vad man skriver på ett forum är över tröskeln tom för normalt oseriösa hantisar denna förefaller vara av psykopattypen och ni skall vara mycket försiktiga framgent hur ni hanterar personen.

56,7 + 7,98 + 3,55 + 4,25 = 72.48kvm är dessa fyra ytor som E har stenlagt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
Du har gjort många fel här TS gällande detta ärende.

För andras vetskap som inte har så bra koll på när man tar in entreprenörer som privat person.

Skriv alltid ett ABS09 avtal som innefattar;

Pris, vad ingår, vad ingår ej, vad som ska göras. När skall det vara klart. Och om man vill (vilket jag rekommenderar, använd vites klausulen)

Sedan skall avbetalningsplan framgå i avtalet, tex vid det och det utförandet betalas x kronor eller totala beloppet betalas vid utfört arbete.

Sedan skulle du kommunicerat via mail och inte via telefon, då finns det skriftligt.

Du har hanterat detta som att det var din polare som skulle installera din dator.

OM det blir problem så kan du alltid luta dig mot avtalet.

Sedan vad det gäller priset, ja hade du haft ett giltigt hantverkaravtal hade entreprenören kunnat lägga på max 10% av avtalat pris.

Det är alldeles för många här inne som är för godtrogna, när ska ni lära er? Ett företag som inte vill skriva ett avtal är inget att hänga i granen, då går man vidare och tar in en annan firma helt enkelt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Skriv alltid ett ABS09 avtal som innefattar;
Dock lite svårt med ABS vid stenläggning av tomten då dessa bestämmelser avser småhus. ABS 18 känns också mer relevant som referensverk
 
T
Villa vista Villa vista skrev:
Dock lite svårt med ABS vid stenläggning av tomten då dessa bestämmelser avser småhus. ABS 18 känns också mer relevant som referensverk
Båda funkar, med ABS18 är att föredra
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Båda funkar, med ABS18 är att föredra
Man kan också läsa högst upp på ABS 18 vad den är till att användas till. ABS 18 har förövrigt ersatt ABS 09.

I det här fallet så har det utförts lite markarbeten och stenläggning. Då är Hantverksformuläret att rekommendera.
 
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man kan också läsa högst upp på ABS 18 vad den är till att användas till. ABS 18 har förövrigt ersatt ABS 09.

I det här fallet så har det utförts lite markarbeten och stenläggning. Då är Hantverksformuläret att rekommendera.
Tycker det inte spelar så stor roll. ABS 09 fungerar alldeles utmärkt till det TS skulle göra.

Har du läst igenom ABS 09 ?

Huvudsaken är att han man har ett avtal!
 
@Thomas'
Jag instämmer, ABS är ett bra underlag för kontrakt, dock bör man ändra lite brödtext för att anpassa bort från "husreferens".
 
T Thomas' skrev:
Tycker det inte spelar så stor roll. ABS 09 fungerar alldeles utmärkt till det TS skulle göra.

Har du läst igenom ABS 09 ?

Huvudsaken är att han man har ett avtal!
Jag vill absolut inte vara någon paragrafryttare och är verkligen vän av avtal mellan privatpersoner och företag. Alla skriftliga avtal är bättre än ett avtal via telefon eller handskakning.

Men för att svara på din fråga så står det så här högst upp på ABS 09:

Dessa allmänna bestämmelser är avsedda att användas för entreprenadavtal vid uppförande eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus (småhusentreprenader) som en näringsidkare utför åt en konsument. För reparations- och ombyggnadsarbeten bör istället de allmänna bestämmelserna i Hantverkarformuläret 09 användas.

Eftersom ABS 09 ersatts av ABS 18 så står det numera Hantverksformuläret 17

https://www.mittbygge.se/download/1...1549647497838/ABS18_Allmänna-bestämmelser.pdf

I inlägg #357 presenterar TS en offert. I samma inlägg finns en sms konversation med där det diskuteras när arbetet kan börjas och att gräs inte är med i offerten.

Jag tolkar detta som att Offerten kommit Ts tillhanda innan arbetet startat. Ts skriver i texten något luddigt att han inte svarat skriftligt på just offerten. I sammanhanget saknar detta antagligen betydelse. Nu vet man med säkerhet inte när sms konversationen Ts lagt upp är skriven. Men jag tolkar det som efter offerten eftersom offerten diskuteras.

Nu ska vi inte slänga in ved i brasan men i det här fallet är jag fullständigt övertygad om att sanningen bara finns bland de inblandade. Jag hoppas verkligen att dom lyckas lösa detta som vuxna människor.

Men helt klart är det alltid bättre för konsumenten och privatpersonen ifall det finns ett avtal som båda är överens om och förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.