Hej

Har funderingar på att anlägga en mindre sjö / damm på 100 - 500m².

Syftet med sjön skulle vara

• Trevligt utsikt
• Bad
• Odla kräftor

Den tänkta placeringen är vid ett lantställe på gammal åkermark som nu är en slåtteräng. Det är lite sank mark och nu går ett dike genom "åkern". Avrinningsområdet är 0.5-1.0ha (5'000-10'000m²).

På tre av fyra sidor går berget i dagen eller mycket nära marknivå 10 - 100m från den tänkta placeringen, på den återstående sidan, där även utloppet kommer bli, är den preliminära planen att bygga upp med grävmassorna.

Jag tänker mig att få den djupare delen åtminstone 3 meter djup och lägga stenrösen och om vi hittar gratis/billigt, gamla tegelpannor och betongrör på botten där för att kräftorna ska ha nånstans att gömma sig.

Så till frågorna.

• Hur många m² sjö kan man rimligtvis ha per hektar avrinningsområde?
• Behövs tätning för att få vattnet att stanna kvar? Kanske på fördämningen "nedströms" då den känns som störst risk för läckage?
• Är en hjullastare lämpligt att hyra för att göra grävjobbet? och hur lång tid tror ni det skulle ta? (Allt utgrävt material kan läggas i direkt anslutning till sjön för att bygga fördämning och höja omkringliggande mark. Min egen gissning är 2-3 dagar)
• Hur stor sjö behöver man för att kräftor ska må bra?
• Vilka andra djur och växter är lämpliga att plantera in för en stabil biologisk miljö?
• Jag räknar med kostnader på 10-20'000 framförallt för hyra av maskin att gräva med, är detta rimligt?

Tyvärr inga bilder nu då det är 2.5h enkel resa att köra dit, men om vi genomför detta så lovar jag bilder.

Är nog grävmaskin som gäller.

Traume skrev:
Är nog grävmaskin som gäller.
Hur svår är en sådan att använda? Hur stor bör man ha? Vad kostar dom i hyra på ett ungefär?

redarn skrev:
Hur svår är en sådan att använda? Hur stor bör man ha? Vad kostar dom i hyra på ett ungefär?
Lämplig grävare för detta kostar runt 7 - 900 / h + moms. och då är det med förare....

Zixten skrev:
Lämplig grävare för detta kostar runt 7 - 900 / h + moms. och då är det med förare....
OK, så dom mindre maskinerna är för små, och dom större för svåra / farliga att använda utan utbildning? Hur många m³/h gräver en 7-900/h + moms maskin på en timme på ett ungefär?

Detta blir spännande. Kolla in 100% bonde på SVT, han grävde sjö för någon säsong sedan.

• Gilla
Weian
  • Laddar…
Roligt projekt!

Vår damm är ca 25x50 m (med en ö i mitten) och ca 2 m djup. Vi hade en grävmaskin+maskinist som ordnade detta på 4-5 dagar. Jag skulle absolut säga att jobbet du beskriver bäst görs av någon med en rejäl grävare, det är så stora massor att hantera så det blir nästan omöjligt uppdrag med en hyrd minigrävare.

Lycka till!!!

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Gammalt inlägg, men jag undrar om man inte måste ha marklov och/eller bygglov? Funderar själv på något liknande men inte så djupt. Men man kommer väl få upp grundvattnet i dammen, vilket kan innebära förändrade vattenförhållanden för mig själv och mina (inte så nära boende) grannar? Vad säger reglerverket? Hittar mest om rena våtmarker när jag söker på större damm och utanför detaljplan.

Bödde Bödde skrev:
Roligt projekt!

Vår damm är ca 25x50 m (med en ö i mitten) och ca 2 m djup. Vi hade en grävmaskin+maskinist som ordnade detta på 4-5 dagar. Jag skulle absolut säga att jobbet du beskriver bäst görs av någon med en rejäl grävare, det är så stora massor att hantera så det blir nästan omöjligt uppdrag med en hyrd minigrävare.

Lycka till!!!
Hej
Gammalt inlägg, men är nyfiken på om ni sökte tillstånd, och vilka krav som ställdes?
MVH Annelie

Även jag undrar om det blev något, @redarn.

J
M Marsman80 skrev:
Här är det någon som iaf inte sökt tillstånd för att göra sin sjö

[länk]

Verkar dock vara lite större skala än vad TS hade tänkt
Vilken hjälte! :D Det kanske finns miljöaspekter på det hela osv. Men på det stora hela tror jag i så fall det mest rör sig om vresig kommungubbar som känner sig kränkta. Att förstöra andras vattentillgång är ju dock inte okej.

J
Jag letar efter information om samma sak. Den här killen är ju också en hjälte i mina ögon: https://www.expressen.se/leva-och-bo/nojer-sig-inte-med-pool---han-vill-grava-en-sjo-pa-tomten/ "Man får ju inte bygga nära vatten, det är ju strandskydd. Jag brukar skoja om att då bygger man huset först och sjön sedan"

Johnny som artikeln handlar om byggde sjö på 500kvm. Ursprungsplanen var 5000kvm (https://www.st.nu/artikel/snart-kan-man-bada-i-brocksjon). Dock krävdes då en miljökonsekvensutredning som var väldigt dyr. Men man kan ju bygga flera mindre sjöar på 500kvm med banker mellan som med tiden kanske råkar försvinna. :)

J
Det här är ju också intressant: https://www.skogssallskapet.se/kuns...ra-en-vatmark-lonsamt-och-bra-for-miljon.html

Alltså
  1. Kom över lämplig Åkermark
  2. Köp en påse bullar, limma på största psykopatleendet och åk till kommunhuset. Prata britt och vett om att marken inte brukats på decennier och att du, om du får stycka av för att bygga ett litet hus, har för avsikt att öka naturvärden och biologisk mångfald i närområdet. T.ex. genom att anlägga en våtmark.
  3. Bygg klart huset
  4. Bygg våtmark/damm ... som är väldigt snarlik en sjö av någon anledning.
  5. Njut av ditt hus som nu är en sjöbod och din altan är en badbrygga.
  6. Erbjud någon bonde att ha sina getter betandes längs strandkanterna.
  7. Casha in bidrag.
  8. Skratta hela vägen till banken.
Frågor på det? :)

• Gilla
LaryL
  • Laddar…
Ursäkta sent svar, det blev ingen sjö den här gången, åkte på världsomsegling i stället.

Vi bedömde det inte som några problem med tillstånd men jag har inte kvar detaljer. Också viss möjlighet till bidrag för att anlägga våtmark.

• Gilla
Skulrusha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.