Hej.

För en tid sedan så grävde vi ner slang till jordvärmepump. Det var precis efter att tjälen släppt i marken och grävaren det gjordes med var en 12 tons grävare på larvfötter. Behöver väl knappt nämna att trädgården nu ser ut som en leråker. Tanken är att anlägga gräsmatta igen på större delen av området som är demolerat. Den gamla gräsmattan finns ju där nerkörd och upp och nervänd osv. Min tanke är att ta dit en snubbe med dom rätta maskinerna som ser till att det blir utjämnat och lite uppblandat. Hur uppblandat det går att få det vet jag inte med tanke på alla grästuvor. Tror ni det räcker att köra över allt ihop med en rejäl jordfräs, platta till det och sen så gräs? Eller måste jag även lägga på ett lager med matjord ovanpå innan jag sår gräs? Det är ganska bra jord i trädgården och en av grannarna i området sa att dom bara plattat ut marken, räfsat upp det övre largret och sen sått sitt gräs och att detta funkat bra. Nu var där inte lika mycket gammal gräsmatta kvar när dom gjorde detta.

Någon som har lite rekommendationer och tips att komma med?

Tack på förhand!
 
Är i exakt samma sits, jordväme lades ned i höstas och jag "bävar" för vad som kommer fram under snön snart, det kommer inte att bli vackert.

Jag är ingen trädgårdsexpert direkt, men av tidigare erfarenheter kan det ibland gå att så in mindre fläckar av befintlig jordmån, men ska man ha bra resultat måste man nog lägga ut lite extra matjord. Så jag tänker beställa matjord. Jag som i övrigt har "skogstomt" kommer inte att lägga samtliga 3600 m2 ny gräsmatta. Det får vara lite halvtaskigt i hörnen ;)
 
Släta till så gott det går och "spackla" sedan med lite ny matjord.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.