Hej,

Jag ska bygga ett BDT-system för en sommarstuga.

Vi har en tomt med lerig jord och där grundvattnet kan nå endast några få dm under markytan. Jag bedömmer därför att infiltration inte fungerar. (har jag fel?)

Frågan är isåfall hur jag gör med markbädd? (som jag vet att jag får anlägga). Det borde väl gå att bygga en markbädd där lägsta punkt är dagens markyta? Är detta extra problematiskt? Förutsatt att jord för täckning finns (utfyllnad måste ju ändå köpas) så borde väl detta till och med bli lättare än att gräva "neråt"?

Har någon erfarenheter av att anlägga markbädd/infiltration "uppe" på gräsmattan?

Jag tycker det låter som att du har en väldigt besvärlig tomt att lägga en infiltration/markbädd på. Det behövs ju en viss yta för att bädden ska kunna svälja allt vatten så det blir rätt stora mängder massor som behöver köras dit...

Men det finns ju ett antal lösningar för bdt-rening som inte är markbaserade. T.ex
http://www.aquatron.se/Raita-HS-06.php

Tror dom ligger runt 30 000:- i inköp.

Det kan fungera med en upplyft infiltration, alt. markbädd som någon föreslagit. Du kan ju också använda pumpbrunn mellan slamavskiljaren och bädden och pumpa bort vattnet till mark där du kan infiltrera bättre.. alternativen är oändliga!

// Jocke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.