2 730 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Anlägga gräsmatta, krossa lerklumpar innan jag lägger på matjord?
Håller på och anlägger gräsmatta vid nybygge. Lagret under det jag skall lägga matjorden på består till stora delar av lera. Nu när det varit varmt ett tag så har den torkat till klumpar.
Jag antar jag bör krossa dessa innan jag lägger på ett lager matjord? Om så är fallet, hur gör jag det effektivast?
Jag antar jag bör krossa dessa innan jag lägger på ett lager matjord? Om så är fallet, hur gör jag det effektivast?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vatten är det bästa sättet? Jag vet inte om jag har tid vänta på att moder jord skall vattna, kan jag göra det själv? Och vad föreslår du att jag gör efter rotblötan? Räcker det med att låta det vara eller behöver jag rulla över det med ngt t.ex?T TottoGBG skrev:
För att få sönder lerklumparna behövs inte så mycket nederbörd men är det torrt i leran kan det bli som en spärr mellan den och matjorden du lägger på.
När leran är lagom fuktig drar du en gallervält över ytan, den ska du ändå ha när du sår.
När leran är lagom fuktig drar du en gallervält över ytan, den ska du ändå ha när du sår.
Har hittills plockat upp dem för hand och kastat i närmaste sten, de "exploderar" på ett tillfredsställande sätt. Tjusningen med explosionerna börjar dock avtaC crazytok skrev:
Är gallervält bättre än slät vält (såg de har en slät vält man kan hyra på bauhaus som man fyller med vatten).
En av orsakerna jag fått gräva är att få ner sprinklers så det kanske funkar köra igång dem för att göra leran lite blötare så den går krossa.T TottoGBG skrev:
Det du skriver om att det kan bildas en spärr mellan matjorden och leran, vad blir konsekvensen av det och hur förebygger jag det?
Vet ej, är klumparna för hårda kan väl ”risken” kanske vara att klumparna istället för krossas bara trycks ner istället... så spontant tror jag mer på gallervält!L Lini skrev:
Sen tycker jag dock inte du ska lägga för mycket energi på det. Hur tjockt lager matjord lägger du över?
Krossa dom värsta klumparna och låt det vara sen.