Håller på och anlägger gräsmatta vid nybygge. Lagret under det jag skall lägga matjorden på består till stora delar av lera. Nu när det varit varmt ett tag så har den torkat till klumpar.

Jag antar jag bör krossa dessa innan jag lägger på ett lager matjord? Om så är fallet, hur gör jag det effektivast?

Uttorkad lerjord med klumpar och en kratta på en byggplats för anläggning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänta tills det kommit en rotblöta.

T TottoGBG skrev:
Vänta tills det kommit en rotblöta.
Så vatten är det bästa sättet? Jag vet inte om jag har tid vänta på att moder jord skall vattna, kan jag göra det själv? Och vad föreslår du att jag gör efter rotblötan? Räcker det med att låta det vara eller behöver jag rulla över det med ngt t.ex?

För att få sönder lerklumparna behövs inte så mycket nederbörd men är det torrt i leran kan det bli som en spärr mellan den och matjorden du lägger på.
När leran är lagom fuktig drar du en gallervält över ytan, den ska du ändå ha när du sår.

Jordfräs eller tungt lastad gallervält är väl effektivast. Annars får du promenera runt med krattan och krossa dom största klumparna med baksidan av denna så gott det går.

C crazytok skrev:
Jordfräs eller tungt lastad gallervält är väl effektivast. Annars får du promenera runt med krattan och krossa dom största klumparna med baksidan av denna så gott det går.
Har hittills plockat upp dem för hand och kastat i närmaste sten, de "exploderar" på ett tillfredsställande sätt. Tjusningen med explosionerna börjar dock avta ;)

Är gallervält bättre än slät vält (såg de har en slät vält man kan hyra på bauhaus som man fyller med vatten).

T TottoGBG skrev:
För att få sönder lerklumparna behövs inte så mycket nederbörd men är det torrt i leran kan det bli som en spärr mellan den och matjorden du lägger på.
När leran är lagom fuktig drar du en gallervält över ytan, den ska du ändå ha när du sår.
En av orsakerna jag fått gräva är att få ner sprinklers så det kanske funkar köra igång dem för att göra leran lite blötare så den går krossa.

Det du skriver om att det kan bildas en spärr mellan matjorden och leran, vad blir konsekvensen av det och hur förebygger jag det?

L Lini skrev:
Är gallervält bättre än slät vält (såg de har en slät vält man kan hyra på bauhaus som man fyller med vatten).
Vet ej, är klumparna för hårda kan väl ”risken” kanske vara att klumparna istället för krossas bara trycks ner istället... så spontant tror jag mer på gallervält!

Sen tycker jag dock inte du ska lägga för mycket energi på det. Hur tjockt lager matjord lägger du över?

Krossa dom värsta klumparna och låt det vara sen.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Gallervält ska du ha. Leran ska vara fuktig, inte blöt när du arbetar med den. När gräset grott är det viktigt att du har fukt på djupet så att rötterna söker sig neråt.

T TottoGBG skrev:
Gallervält ska du ha. Leran ska vara fuktig, inte blöt när du arbetar med den. När gräset grott är det viktigt att du har fukt på djupet så att rötterna söker sig neråt.
Tack. Antar det faktum rötterna går på djupet "spräcker" leran något så man inte får ett lock?

Det är bra om leran är fuktig på djupet när du lägger på matjorden, annars får du vattna enormt mycket. Jag tror inte att lockrisken är stor men du vill att det ska finnas fukt hela vägen ner i marken.

T TottoGBG skrev:
Det är bra om leran är fuktig på djupet när du lägger på matjorden, annars får du vattna enormt mycket. Jag tror inte att lockrisken är stor men du vill att det ska finnas fukt hela vägen ner i marken.
gotcha, thx.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.