2 159 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Ankarmassa + Expander för slö..
Tjena!
Monterade en platta till vinch i källaren för att klara lite vikt, köpte mig det värsta i ankarmassa väg man kunde hitta samt expander..
Läste på tuben att det skulle ta ca 30 min för massan att stelna efter att man haft det i hålet så tänkte att jag borrar alla hål och sen drar åt expanderna men nepp, stelnade typ direkt och nu är jag osäker om expandern verkligen har gjort sitt jobb med tanke på att massan stelnade satans fort..
Hur orolig borde jag vara att det lossnar?
Monterade en platta till vinch i källaren för att klara lite vikt, köpte mig det värsta i ankarmassa väg man kunde hitta samt expander..
Läste på tuben att det skulle ta ca 30 min för massan att stelna efter att man haft det i hålet så tänkte att jag borrar alla hål och sen drar åt expanderna men nepp, stelnade typ direkt och nu är jag osäker om expandern verkligen har gjort sitt jobb med tanke på att massan stelnade satans fort..
Hur orolig borde jag vara att det lossnar?
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Expander och ankare blir tokigt. Till ankare skulle du använt tex gängstång, expanderbult bara som den är.
Prova att kontrollerat hänga nåt som är tyngre än det du ska använda vinschen till?
Prova att kontrollerat hänga nåt som är tyngre än det du ska använda vinschen till?
Besserwisser
· östergötland
· 2 141 inlägg
Precis, gängstång är ju det man använder till ankarmassa, expandern ska ju slås ner i hålet och skruvas upp för att expandera..
Ankarmassan har olika tider i olika temperaturer, står på tuben.
Jag hade börjat om.
Ankarmassan har olika tider i olika temperaturer, står på tuben.
Jag hade börjat om.
Ja jag funderar på att testa..D Daniel Barnaniel skrev:
Sitter dock M12, osäker på om jag kan "börja om" ..
Något tips? haha
plåtrickard skrev:
Jo förstod det..
Ja och jag höll tiden som stod, har ca 19-20 grader där nere nu och golvet är 14.
Men nepp, stelnade så galet fort haha
Tips på att få ur dom?
Besserwisser
· östergötland
· 2 141 inlägg
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Tack för svar!plåtrickard skrev:
Ja asså drog 160nm utan problem, så lär sittaA atomlab skrev:
Då. Har du haft möjligheten att kunna dra med momentnyckel och kontrollerat hållfastheten så skulle jag inte vara det minsta orolig.J JontePe skrev:
Förövrigt så håller inte ankarmassor för speciellt mycket NM i vridmoment. Strax över 300nm är max på det flesta. Dock håller dom för betydligt högre drag.
Produkter som diskuteras: "ankarmassor"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Skulle inte lita på det, är fel på så många olika sätt så att jag inte skulle använda det.J JontePe skrev:
Det är min yrkesmässiga åsikt!
Får testa att hänga på något i morgon!A atomlab skrev:
Det är en 3mm plåt som jag svetsat en ram till vinschen i, så det är överdrivet mycket men hålen var redan där sedan tidigare så slog i alla bult
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Infästning, takdusch. Gummiexpander
Badrum -
Montera ankarmassa i betong – så gör du
Artikelkommentarer -
Jag skata bort en pinnexpander från min betongvägg hur ska jag göra
Hemma hos -
Ankarmassa eller expander?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa upp markis i betongbalk - plugg, expanderbult, ankarmassa?
Byggmaterial & Byggteknik