Tjena!

Monterade en platta till vinch i källaren för att klara lite vikt, köpte mig det värsta i ankarmassa väg man kunde hitta samt expander..

Läste på tuben att det skulle ta ca 30 min för massan att stelna efter att man haft det i hålet så tänkte att jag borrar alla hål och sen drar åt expanderna men nepp, stelnade typ direkt och nu är jag osäker om expandern verkligen har gjort sitt jobb med tanke på att massan stelnade satans fort..

Hur orolig borde jag vara att det lossnar?

Expander och ankare blir tokigt. Till ankare skulle du använt tex gängstång, expanderbult bara som den är.
Prova att kontrollerat hänga nåt som är tyngre än det du ska använda vinschen till?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Precis, gängstång är ju det man använder till ankarmassa, expandern ska ju slås ner i hålet och skruvas upp för att expandera..
Ankarmassan har olika tider i olika temperaturer, står på tuben.
Jag hade börjat om.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Expander och ankare blir tokigt. Till ankare skulle du använt tex gängstång, expanderbult bara som den är.
Prova att kontrollerat hänga nåt som är tyngre än det du ska använda vinschen till?
Ja jag funderar på att testa..
Sitter dock M12, osäker på om jag kan "börja om" ..
Något tips? haha

plåtrickard plåtrickard skrev:
Precis, gängstång är ju det man använder till ankarmassa, expandern ska ju slås ner i hålet och skruvas upp för att expandera..
Ankarmassan har olika tider i olika temperaturer, står på tuben.
Jag hade börjat om.

Jo förstod det..
Ja och jag höll tiden som stod, har ca 19-20 grader där nere nu och golvet är 14.
Men nepp, stelnade så galet fort haha
Tips på att få ur dom?

J JontePe skrev:
Jo förstod det..
Ja och jag höll tiden som stod, har ca 19-20 grader där nere nu och golvet är 14.
Men nepp, stelnade så galet fort haha
Tips på att få ur dom?
Sitter dom så sitter dom....
Tyvärr inga tips mer än att skära av och flytta lite åt sidan och börja om

• Gilla
JontePe och 1 till
  • Laddar…
Ankarmassan stelnar ju och har nu fått bra grepp om dina expander. Skulle nästan säga att du har bättre hållfasthet i expandern än med gängstänger.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Sitter dom så sitter dom....
Tyvärr inga tips mer än att skära av och flytta lite åt sidan och börja om
Tack för svar!

A atomlab skrev:
Ankarmassan stelnar ju och har nu fått bra grepp om dina expander. Skulle nästan säga att du har bättre hållfasthet i expandern än med gängstänger.
Ja asså drog 160nm utan problem, så lär sitta :D

Borrade du ett 12mm hål och satte kemankare i o sen slog ner en m12 expander?

J JontePe skrev:
Tack för svar!

Ja asså drog 160nm utan problem, så lär sitta :D
Då. Har du haft möjligheten att kunna dra med momentnyckel och kontrollerat hållfastheten så skulle jag inte vara det minsta orolig.

Förövrigt så håller inte ankarmassor för speciellt mycket NM i vridmoment. Strax över 300nm är max på det flesta. Dock håller dom för betydligt högre drag.

• Gilla
JontePe
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Borrade du ett 12mm hål och satte kemankare i o sen slog ner en m12 expander?
Ja exakt.
6st 12mm hål, tryckte i massan, ner med expandern och gick laget runt till alla bultar, sen när jag kom till första jag gjorde så var den steeeeenhård..

J JontePe skrev:
Ja exakt.
6st 12mm hål, tryckte i massan, ner med expandern och gick laget runt till alla bultar, sen när jag kom till första jag gjorde så var den steeeeenhård..
Skulle inte lita på det, är fel på så många olika sätt så att jag inte skulle använda det.

Det är min yrkesmässiga åsikt!

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Inte helt korrekt utfört om man ser hur ankarmassa fungerar. Men eftersom du har testat med en momentnyckel så skulle inte jag vara orolig. Vad är det för vinch som kräver 6st m12?

A atomlab skrev:
Inte helt korrekt utfört om man ser hur ankarmassa fungerar. Men eftersom du har testat med en momentnyckel så skulle inte jag vara orolig. Vad är det för vinch som kräver 6st m12?
Får testa att hänga på något i morgon! :)

Det är en 3mm plåt som jag svetsat en ram till vinschen i, så det är överdrivet mycket men hålen var redan där sedan tidigare så slog i alla bult :)

Men 160Nm på en m12? Finns risk den är överdragen och sträckt.

• Gilla
Vhhbhgv Bjfkk nu ha av vi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.