Den här grejen har jag haft i flera år, men aldrig tidigare visat på forumet.
Det började med att jag beställde ett Laguna Driftmaster-anhåll till min bandsåg innan jag hade fått hem sågen själv. Tredjepartsanhållet monterades sedan på egen skena, och ett anhåll med skena blev över och lades åt sidan. Något år senare, och efter en del bandsågande, fick jag idén att göra något med det extra anhållet. Det hade visat sig att jag i huvudsak använde bandsågen till dimensionering, och väldigt lite kurvsnitt.
Min såg har nu en skena på varje sida om sågen:
På den extra skenan monteras ett extra anhåll med fingrar och hjul för att trycka arbetsstycket mot det vanliga anhållet:
Det har flera fördelar. Först och främst får man jämnade och rakare snitt än med handmatning. Man kan stanna mitt i sågningen och göra ett omtag i greppen utan att det blir ett märke från vingel.
Den främsta fördelen är att arbetssättet blir säkrare. Det kommer att finnas lite grejer i vägen om man kommer nära med handen. Dessutom kan man dra igenom det sista utan problem, och då har man ju inga kroppsdelar på den farliga sidan om klingan.
Därtill går arbetet fortare. Man kan skjuta anhållet lite när man ska mäta mellan klinga och anhåll. Sliden högst upp används för att ställa hur hårt fingrarna trycker mot arbetsstycket.
Det började med att jag beställde ett Laguna Driftmaster-anhåll till min bandsåg innan jag hade fått hem sågen själv. Tredjepartsanhållet monterades sedan på egen skena, och ett anhåll med skena blev över och lades åt sidan. Något år senare, och efter en del bandsågande, fick jag idén att göra något med det extra anhållet. Det hade visat sig att jag i huvudsak använde bandsågen till dimensionering, och väldigt lite kurvsnitt.
Min såg har nu en skena på varje sida om sågen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På den extra skenan monteras ett extra anhåll med fingrar och hjul för att trycka arbetsstycket mot det vanliga anhållet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det har flera fördelar. Först och främst får man jämnade och rakare snitt än med handmatning. Man kan stanna mitt i sågningen och göra ett omtag i greppen utan att det blir ett märke från vingel.
Den främsta fördelen är att arbetssättet blir säkrare. Det kommer att finnas lite grejer i vägen om man kommer nära med handen. Dessutom kan man dra igenom det sista utan problem, och då har man ju inga kroppsdelar på den farliga sidan om klingan.
Därtill går arbetet fortare. Man kan skjuta anhållet lite när man ska mäta mellan klinga och anhåll. Sliden högst upp används för att ställa hur hårt fingrarna trycker mot arbetsstycket.
Skjutklossen för att ställa fjädringen va redigt smart, den ska jag lägga på minnet.
I övrigt ser det riktigt trevligt ut men funkar väl bäst när man har likbreda utgångsämnen att såga annars blir det ett himla rattande på extraanhållet (?).
I övrigt ser det riktigt trevligt ut men funkar väl bäst när man har likbreda utgångsämnen att såga annars blir det ett himla rattande på extraanhållet (?).
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Tack för ett utmärkt tips. Ett sådant känner jag att jag måste tota ihop vilken dag som helst. Nu har jag inget extra anhåll men det borde väl gå bra att fästa det med tvingar eller något också. Det är förstås smidigt att bara kunna skjuta det fram och tillbaka och låsa det i rätt läge direkt. Får fundera på hur jag bäst löser det på min såg. Dessutom måste jag försöka få till någon sorts spånuppsamling också, kanske vettigt att se till att ordna med det först.
Men ett motsvarande anhåll borde man ju kunna ha nytta av på bordssågen (GTS 10) också. Jag får klura på hur man skulle kunna montera något liknande på den också.
Men ett motsvarande anhåll borde man ju kunna ha nytta av på bordssågen (GTS 10) också. Jag får klura på hur man skulle kunna montera något liknande på den också.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Jo, det är ett hjälpmedel som jag använder relativt ofta, men inte ett hjälpmedel för alla tillfällen. Jag tänkte det ursprungligen för fanérsågning, men uppriktigt sagt är det något jag aldrig gör. Drift master-anhållet har möjlighet till att förflytta anhållet med en gängstång. Tre varv på veven ger då ett faner på 3 x stigningen - sågspårsbredden. I mitt fall 4,5 - 1,8 = 2,7 mmOla C skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 891 inlägg
På mitt förra jobb gjorde vi en sådan påtryckare men med en tryckluftcylinder och behövde aldrig flytta påtryckaren för varje skär.
Bara välja lagom slaglängd på cylindern.
Protte
Bara välja lagom slaglängd på cylindern.
Protte
Ju mer jag tänker på det desto mer gillar jag idén. Jag skulle i så fall vilja komplettera med givare före och efter bladet för att styra cylindern.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 891 inlägg
Gör inte det.
Det är enkelt att flippa till ventilen när du lagt dit biten.
Sedan MÅSTE du slå av luften innan hjulet når änden på biten, annars kommer hjulet att mata på när det går över kanten, man det kanske du märkt med din lösning.
Vi hade nog ett 60 mm hjul.
Klöv block upp till 250 mm höjd 2,6 m långa.
Protte
Det är enkelt att flippa till ventilen när du lagt dit biten.
Sedan MÅSTE du slå av luften innan hjulet når änden på biten, annars kommer hjulet att mata på när det går över kanten, man det kanske du märkt med din lösning.
Vi hade nog ett 60 mm hjul.
Klöv block upp till 250 mm höjd 2,6 m långa.
Protte
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Reservdelar till bandsåg Woody RBS300?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Anhåll till en Powerline bandsåg
Hjälp mig välja bladstyrning till bandsågen
Spånsugsanslutning till bandsåg