Jag har en Electra beckum (Metabo) kapsåg.

Anhållet "buktar" sig inåt mitten. Dvs om jag lägger in list e dy, och kapar/gerar i änden på stycket. Så blir inte snittet i den vinkel jag tänkt mig.

Är det någon som har en ide om varför det är så?

Jag har tittat på andra märken, en del är raka och andra är lika min.

Jag har försökt att limma en klyvd masonitbit på anhållet, så att det skall liva. Men det blir inte bra. Den lossar efter ett tag (några snitt)

Mats

Låter som om du skulle ta det på garanti men om inte det finns kan du inte byta anhållet till t ex en bit uppriktad ek?
Hur ser det ut om du lägger en stållinjal emot anhållet idag? Går det inåt där med?
Kanske en dum fråga men jag har provat att försöka ställa in en såg som var omöjlig, så fort motorn belastades så vred sig nämligen allt *suck*

/Kent

Hej Timmervikarn!

Som jag ser Din beskrivning framför mig, så är vänstra halvan av anhållet inte vinkelrät mot klingan, och kanske inte heller den högra. Är det rätt att vänster och höger del av anhållet inte bildar en rak linje?

Om rätt så gå tillbaka med sågen, jag kan inte inbilla mig att det skall vara så.

per

Hej,

Garanti är uteslutet, sågen är fyra år gammal.

Anslaget är av alu, och ligger över båda sidor. Den är fastskruvad, men justerbar så att det går att justera vinkeln mot klingan.

Den är gjuten i ett stycke, så jag tror inte att den böjt sig. Den var sån från början.

Har egentligen inte tänkt på det förran i höstas då jag skulle gera foder. Och jag inte fick det att stämma med hörnen.

Annars har jag kapat reglar och dy med den, det är inga problem.

Om arbetsstycket är så att man inte skall kapa i änden på det, utan tre dm in på stycket. Är det inga problem, då ligger arbetsstycket an mot bägge ändar av anslaget. Och är vinkelrätt mot klingan.

En granne till mig, har en gammal liten grön Bosch, är lika dan. En av de tidigaste DW efter namnbytet som samme granne har, har rakt anhåll.

Jag har frågat honom varför han tror det är så anhållet, men han hade ingen aning.

Hej!

Det förhåller sig tydligen som jag var inne på.

Undersök med mek. verkstad om anslaget kan riktas. Eller prova själv med en domkraft möjligen. Det måste ju vara rakt.

När det sedan är rakt så kolla vinkeln mot klingan.

per

Om anhåller inte är rakt så byt till en bit riktad och hyvlad ek t ex. Är rätt säker på att det inte blir sämre om du inte har sågen stående utomhus så träet slår sig.

Det är så anhållen ser ut på radialarmsågar och det är inget problem med dem.

/Kent

Finns det inte reservdelar att köpa?

/Kent

Hur stor avvikelse rör det sig om??

Är den inte så stor (i förhållande till godstjockleken på anhållet) så be en mek.verkstad fräsa om anhållet så du får en helt plan yta.

Sen är dte bara att montera det igen och rikta det mot klingan.

Hej!

När jag skrev att man eventuellt skulle kunna bocka anhållet rätt, så fanns också samma tanke som hos Elof, nämligen att låta fräsa bort en del material så att de två "yttrarna" kommer i rak linje. Vid ett verkstadsbesök får Du säkert veta vilken åtgärd som är den bästa.

per

elof skrev:
Hur stor avvikelse rör det sig om??

Är den inte så stor (i förhållande till godstjockleken på anhållet) så be en mek.verkstad fräsa om anhållet så du får en helt plan yta.

Sen är dte bara att montera det igen och rikta det mot klingan.
Det rör sig om två mm.

Jag har en känsla av att det skall vara så här. Men jag förstår inte vitsen.

Jag har en bekant som har en likadan, skall kolla med honom om den är så också.

Hej!

Har Din kompis ett likadant så samåk och byt. Det skall vara helt linjerakt.

per

Kollade idag med en kollega som har pysslat med det mesta. Bl a varit (man slutar väl aldrig) finsnickare. Han hade tänkt att slipa den rak, på en stor bandslip.

Men när vi tittade närmare på den upptäckte vi att den var skev åt alla håll.
Banan både uppåt och i sidled, samt att den ena sidan inte var vinkelrät i 90 grader.

Var för övrigt på Beijer där jag köpt den idag. Dom hade slutat med märket.
Och säljaren kunde precis hålla sig för skratt när jag undrade om det gick att byta.

Det blev nog en fin historia i fikarummet senare på em. ;D

Gå in på deras sida Metabo.se, där finns adress o telenr för kontakt. Jag har inte haft problem med dem när något strulat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.