Hej
Byggde en kapsläde till min snickerikombi igår, ska väl kanske mest ses som en prototyp för att se om jag kunde få till något rimligt då sågbordet bara har ett spår. Gjorde ett snabbt 5-cut-method test och insåg att anhållet inte var plant nog för att göra finjusteringen. Det är för närvarande gjort av en gammal 45x90 granregel då det var det enda jag hade till hands. Tog bort det och försökte hyvla om den men det blev inte så mycket bättre.
Vad brukar ni använda? Limma ihop några bitar finplywood? Jag tänkte att massivt trä var bäst då man inte kan limma fast den mot skivan.
/Ivar
Byggde en kapsläde till min snickerikombi igår, ska väl kanske mest ses som en prototyp för att se om jag kunde få till något rimligt då sågbordet bara har ett spår. Gjorde ett snabbt 5-cut-method test och insåg att anhållet inte var plant nog för att göra finjusteringen. Det är för närvarande gjort av en gammal 45x90 granregel då det var det enda jag hade till hands. Tog bort det och försökte hyvla om den men det blev inte så mycket bättre.
Vad brukar ni använda? Limma ihop några bitar finplywood? Jag tänkte att massivt trä var bäst då man inte kan limma fast den mot skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Ivar
Nice, k-rauta precis brevid har ju dessutom små MDF så jag behöver inte krångla hem special grejor.J Jan271 skrev:
Vad kör du för skruv i det för att få det att sitta stabilt? Ett "perfekt" kalibrerat anhåll känns ju meningslöst om det börja svaja efter lite användning...
/Ivar
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Har bara kört en provsågning än så länge. Det är att undersöka om spårpassningen blir tillräckligt bra jag vill undersöka, men det förutsätter ett bra anhåll.nanowire skrev:
/Ivar
Redigerat:
Om du inte får anhållet plant innan du skruvar dit det blir det svårt såklart, tänkte mest på ev. avvikelsen från 90 grader när du fäster anhållet I släden.I ivp skrev:
Produkter som diskuteras i tråden