Hej,
håller som bäst på att bygga ett lösvirkeshus på landet. Fasaden börjar bli helt färdig och det är snart dags att börja med isolering och ångspärr. På övervåningen kommer jag ha ett badrum i anslutning mot snedtaket. Snedtaket isoleras givetvis som vanligt och utanpå isoleringen kommer ångspärren.
Badrummet i sin tur har givetvis tätskikt enligt konstens alla regler.
Detta innebär att vi helt plötsligt har två tätskikt parallellt vilket inte verkar helt optimalt med tanke på instängd fukt etc. Hur brukar man hantera dessa situationer...?
Till saken hör att det finns en kattvind bakom badrummet. Duschen kommer vara i motsatt hörn. Sätter man tätskikt endast upp till vägglivet och struntar i snedtaket som vetter mot ångspärren...? Se bifogad skiss för att förstå vad jag menar.
Tacksam för råd.
//Andreas
håller som bäst på att bygga ett lösvirkeshus på landet. Fasaden börjar bli helt färdig och det är snart dags att börja med isolering och ångspärr. På övervåningen kommer jag ha ett badrum i anslutning mot snedtaket. Snedtaket isoleras givetvis som vanligt och utanpå isoleringen kommer ångspärren.
Badrummet i sin tur har givetvis tätskikt enligt konstens alla regler.
Detta innebär att vi helt plötsligt har två tätskikt parallellt vilket inte verkar helt optimalt med tanke på instängd fukt etc. Hur brukar man hantera dessa situationer...?
Till saken hör att det finns en kattvind bakom badrummet. Duschen kommer vara i motsatt hörn. Sätter man tätskikt endast upp till vägglivet och struntar i snedtaket som vetter mot ångspärren...? Se bifogad skiss för att förstå vad jag menar.
Tacksam för råd.
//Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstått så är det ok nu för tiden att köra ångspärr bakom tätskiktet men om du vill vara helt säker på att eventuell fukt kan komma ut så kan du ersätta ångspärren med ångbroms bakom väggarna/taket i just badrummet så blir det inte helt tätt. Men jag är bara hobbybyggare så kan ha fel. Har dock precis som du beskriver med ångspärr och sedan 45cm isolering+skivor innan tätskiktet i mitt eget badrum och än har jag inte haft några problem
Vad jag vet är det inte ok med en tät ångspärr bakom våtrummets tätskikt.
https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf
https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf
tydligt från säker vatten att det ska vara ångbroms. Missat det och min hantverkare menade att tätskiktet i moderna badrum (tätskiktet av plastmattevariant) provtrycks i alla skarvar och är ännu tätare än plasten och att det då inte är några problem. Vi får se vad so mjärdar i framtiden.useless skrev:
om trådskaparen inte satt plasten än så skulle jag ändå rekommendera ångbroms. Har precis satt det i ett helt attefallshus jag håller på och bygger och jag
upplevde ångbromsen mycket smidigare att jobba med och tanken på att huset ändå andas något känns bättre än att klä in allt i plats. Har en känsla av att det inte är framtiden att bygga med plast…
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste utgå från de faktiska förhållandena. Om kattvinden är ouppvärmd är det lämpligast att låta badrumsväggens tätskikt också utgöra ångtätning. Är den uppvärmd så måste den vara ventilerad för att du ska kunna sätta ångtätning mot ytterväggen. Boverkets byggregler (BBR), som är de som gäller, inte olika branschregler, har två krav på våtrum: 1 Vatten ska inte kunna komma in till angränsade rum och 2 Omgivande konstruktioner måste skyddas mot fuktskador.
Huvudanledningen till att säkervatten-väggen förespråkar ångbroms bakom våtrumsväggen är för att man ska kunna skarva på husets övriga ångspärr på något. Om man bara slutar med ångspärren där våtrummet börjar så blir det ett 'glapp' där som är svårt att få tätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det förstår jag, men då måste utrymmet mellan våtrumsvägg och yttervägg vara ventilerat. Den bästa lösningen i träkonstruktioner är att inte ha några våtrumsväggar alls utan att använda duschkabiner och utvändiga väggskydd samt att helt avstå från keramiska material. Våtrumsväggar håller i 20 år, kakelplattor i 1000 + år.