Hej
Jag får en unken lukt från en inglasad altan/hall. Inget stick i näsan så ingen mögeldoft, snarar doft av gammalt om det går att förstå. Nu börjar jag riva och har identifierat en svart papp där jag är ganska säker lukten kommer ifrån. Är det dåtidens ångspärr? Om jag river ner allt vad ska jag ersätta det med. Byggplast, ångspärr? Är det samma sak? Tacksam för hjälp.
Jag får en unken lukt från en inglasad altan/hall. Inget stick i näsan så ingen mögeldoft, snarar doft av gammalt om det går att förstå. Nu börjar jag riva och har identifierat en svart papp där jag är ganska säker lukten kommer ifrån. Är det dåtidens ångspärr? Om jag river ner allt vad ska jag ersätta det med. Byggplast, ångspärr? Är det samma sak? Tacksam för hjälp.
Det där ser ut som tjärpapp som man använde förr. Det bromsar och hindrar luftflöde in i isoleringen, men spärrar inte mot fukt åt något håll.K Knox85 skrev:Hej
Jag får en unken lukt från en inglasad altan/hall. Inget stick i näsan så ingen mögeldoft, snarar doft av gammalt om det går att förstå. Nu börjar jag riva och har identifierat en svart papp där jag är ganska säker lukten kommer ifrån. Är det dåtidens ångspärr? Om jag river ner allt vad ska jag ersätta det med. Byggplast, ångspärr? Är det samma sak? Tacksam för hjälp.
Är huset så gammalt så skulle jag använt ångbroms eller ny papp.
Använder du spärr (plast tex) så måste du också se till att allt är tätt (väggar+tak och alla genomföringar) annars riskerar du ju att fånga fukt inuti kosntruktionen som sen inte kan ta sig ut och får kan få fuktproblem i framtiden...
Tack för svar. Rev bort all gammal isolering som luktade (50 år gammal) samt kollade efter fuktskador, dock var allt kruttorrt. Nu är det ersatt med ny isolering och spärr. Spärren är häftad. Samtliga häftningar, hål i spärr för lampkontakt, samt skarv mot väggar är tejpade med folietejp.
Så nu får vi se om vi klarar 50 år till. Jag fick dock en funderare på huruvida jag skulle göra en friskluftventil i väggen högst mot nocken, men släppte den tanken efter ha läst lika många inlägg som säger att man ska ha det och lika som säger att man inte behöver ha det.
Syftet bör var uppnått med att jag inte vill att varm luft från huset stiger till det "kalla" utrymmet varpå kondens skapas. Ny papp ska läggas på yttertaket nästa år så då har jag en ny chans att kolla om det har funkat.
Så nu får vi se om vi klarar 50 år till. Jag fick dock en funderare på huruvida jag skulle göra en friskluftventil i väggen högst mot nocken, men släppte den tanken efter ha läst lika många inlägg som säger att man ska ha det och lika som säger att man inte behöver ha det.
Syftet bör var uppnått med att jag inte vill att varm luft från huset stiger till det "kalla" utrymmet varpå kondens skapas. Ny papp ska läggas på yttertaket nästa år så då har jag en ny chans att kolla om det har funkat.
Redigerat:
Jag skulle själv aldrig satt hel fyuktspärr i ett såpass gammalt hus som klarat sig såpass länge, utan istället ny papp eller ångbroms, men det kan funka, du får som sagt hålla koll.K Knox85 skrev:Tack för svar. Rev bort all gammal isolering som luktade (50 år gammal) samt kollade efter fuktskador, dock var allt kruttorrt. Nu är det ersatt med ny isolering och spärr. Spärren är häftad. Samtliga häftningar, hål i spärr för lampkontakt, samt skarv mot väggar är tejpade med folietejp.
Så nu får vi se om vi klarar 50 år till. Jag fick dock en funderare på huruvida jag skulle göra en friskluftventil i väggen högst mot nocken, men släppte den tanken efter ha läst lika många inlägg som säger att man ska ha det och lika som säger att man inte behöver ha det.
Syftet bör var uppnått med att jag inte vill att varm luft från huset stiger till det "kalla" utrymmet varpå kondens skapas. Ny papp ska läggas på yttertaket nästa år så då har jag en ny chans att kolla om det har funkat.
SkälK Knox85 skrev:
1. Huset är ju byggt med en mer diffusionsöppen konstruktion: Om man inte ändrar detta signifikant, tex tilläggsisolerar väldigt mycket, så tror jag det är mer riskabelt än att behålla det som det är
2. Om det är ett gammalt hus så brukar det vara svårt att få helt tätt, om man inte bygger om allt, och får man in fukt i konstruktionen så gör en ångspärr att det är mycket svårare för det att torka ut. Jämför om du har en plastpåse liggande ute som får in vatten och lägg den sen i solen att torka - plastpåsen komer i princip aldrig torka om inte öppningen är väldigt stor.
3. Rent generellt är jag skeptiskt till en konstruktion som måste vara "helt tät": Även om man till och med som amatörbyggare får det helt tätt (i väggar och tak, inkl alla genomföringar osv) så är det stor risk att detta ändras under husets livstid. Ett installationsskikt minskar förstås risken att man punkterar tätskiktet när man sätter upp tavlor, hyllor osv, men även sättningar eller större renoveringar kan ju tumma på det. Och då är man tillbaks till att får man in fukt i en "tät" konstruktion så är det större risk att det blir kvar därinne
Men det finns olika skolor. Och har man väldigt stor mängd icke-diffusionöppen isolering så är förstås fukttrycket inifrån något att ta hänsyn till.
Men med "medelstor" isoleringsmängd av "vanlig" isolering eller andra typer som kan ta upp och avge fukt, så kör jag hellre med en ångbroms, som inte medger luftutbyte i stor mängd, och "bromsar" därmed fukten, men om fukt kommer in så kan konstruktionen andas.
Jag har tex använt Bison ångbroms i mina utbyggnader på 70-tals huset (som ju ansluter mot befintlig byggnad), det är inte dyrare än en fuktspärrande duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makes sense det du skriver. Men jag låter denna lösning bestå så får vi se om jag väcker liv i tråden om några vädersäsonger om problem har uppstått 👍 som sagt OM jag får det helt tätt så bör allt vara ok. Men att just få det att bestå helt tätt kan ju vara en utmaning i ett hus som rör sig.klaskarlsson skrev:Skäl
1. Huset är ju byggt med en mer diffusionsöppen konstruktion: Om man inte ändrar detta signifikant, tex tilläggsisolerar väldigt mycket, så tror jag det är mer riskabelt än att behålla det som det är
2. Om det är ett gammalt hus så brukar det vara svårt att få helt tätt, om man inte bygger om allt, och får man in fukt i konstruktionen så gör en ångspärr att det är mycket svårare för det att torka ut. Jämför om du har en plastpåse liggande ute som får in vatten och lägg den sen i solen att torka - plastpåsen komer i princip aldrig torka om inte öppningen är väldigt stor.
3. Rent generellt är jag skeptiskt till en konstruktion som måste vara "helt tät": Även om man till och med som amatörbyggare får det helt tätt (i väggar och tak, inkl alla genomföringar osv) så är det stor risk att detta ändras under husets livstid. Ett installationsskikt minskar förstås risken att man punkterar tätskiktet när man sätter upp tavlor, hyllor osv, men även sättningar eller större renoveringar kan ju tumma på det. Och då är man tillbaks till att får man in fukt i en "tät" konstruktion så är det större risk att det blir kvar därinne
Men det finns olika skolor. Och har man väldigt stor mängd icke-diffusionöppen isolering så är förstås fukttrycket inifrån något att ta hänsyn till.
Men med "medelstor" isoleringsmängd av "vanlig" isolering eller andra typer som kan ta upp och avge fukt, så kör jag hellre med en ångbroms, som inte medger luftutbyte i stor mängd, och "bromsar" därmed fukten, men om fukt kommer in så kan konstruktionen andas.
Jag har tex använt Bison ångbroms i mina utbyggnader på 70-tals huset (som ju ansluter mot befintlig byggnad), det är inte dyrare än en fuktspärrande duk.
[bild]
[bild]
Nu skrev ju TS att det inte var mögel utan snarare från pappen och det ser ju inte ut som ngt stort problem på bilderna och ev röäta/mögel hade väl upptäckts ?W witten skrev:
Men en modern ångbroms som ersättare för pappen var vad jag hade valt, men nu sitter det ju plast så får man hålla koll - troligen funkar det med, och det är ju rejält ventilerat däruppe ser det ut som.