Hej!

Jag har väl läst igenom samtliga trådar såhär dags om detta ämnet men hittar inget som riktigt stämmer överens med mitt problem.

Vi är på väg att sälja huset och hade köparen och besiktningsman över i förra veckan för den obligatoriska genomgången av huset. Det mesta gick igenom utan anmärkning men de tidigare ägarna har tilläggsisolerat vinden med 30 cm ull men hade nog ingen koll på vad de gjorde utan satte inte in någon ångspärr först. Besiktningmannen fann några prickar på taket som han trodde var svartmögel och vips så ville köparna dra sig ur om det inte fixas.

Så, då är frågan, finns det någon annan lösning än att ta bort tilläggsisoleringen, på något sätt sätta in en ångspärr och sen lägga tillbaka isoleringen? Jag vet inte hur det ser ut under tilläggsisoleringen och hur väl man kommer åt för att sätta dit ångspärren. Det känns inte riktigt som att bara helt sonika plocka bort tilläggsisoleringen och låta det vara som det var innan är någon lösning heller.

Jag har inte gjort något sådant tidigare, är det görbart för en lekman?
Huset är från 1901 och tilläggsisoleringen gjordes 2004.

Tacksam för all hjälp!

S
om det finns ångspärr i resten av huset så ska du ha ångspärr

• Gilla
parwe
  • Laddar…
Funderar på att tilläggsisolera på vinden och funderar också runt ångspärren. Huset är byggt 66 så det finns ingen plast, bara nån svart pappa som säkert är trasig på olika ställen.

Hur skulle ni göra med tilläggsisolering? Slänga all isolering, plasta mellan takstolarna så gott det går och sedan isolera på 40 cm eller nått? Andra förslag?

Vad är det för typ av "ull"? Cellulosaisolering brukar man ju bara spruta på direkt på befintlig vind, utan att ta bort gamla isoleringen och lägga dit difftät plast över hela vindsbjälklaget först.

Vet inte riktigt, tror det kan vara en blandning, mest minerallull. Hur påverkar det?

Cellulosa isolering är överlägset där man inte har ångspärr som i gamla hus.

Kan du förklara lite bättre varför?

Den tar upp fukt och släpper den betydligt bättre än andra typer av isolering. Är bra att lägga just i det syfte att man har obefintlig eller dålig ångspärr

1 m3 trä kan suga till sig 50kg fukt utan att det tar skada, oorganiskt isoleringsmaterial klarar 0,25kg fukt.
Kutterspån är väldigt bra för gamla hus. Man kan tillsätta kalk för att möss o ohyra inte ska trivas i det. Nackdelen med kutterspån är; brandfarligt o dålig isolerförmåga relativt mineralull (10cm mineralull motsvarar ca 20-22cm kutterspån)
Cellulosafiber: http://www.thermofloc.se/index.php/cellulosaisoleirng/fordelar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.