Ola78
Hur löser man detta med ångspärr runt murstocken. Jag ska häfta plasten i taket för att sen isolera vinden, men hur gör man för att uppfylla kraven om att inte ha brännbart i närheten av murstocken men samtidigt diffusionstätt. Finns det några specialgrejor avsedda för detta ändamål. Tack på förhand för svar/Ola
 
Har samma frågor själv så jag bumpar tråden.
bump
 
Ola78
Jag hade faktiskt glömt att jag startat den här tråden. Men, jag var inne hos sotaren i dag och frågade vad som gällde.......han sa att jag kunde dra plasten ända mot murstocken, för att man måste ju få det tätt. Men glespanelen skulle jag stanna med 10 cm i från murstocken. Nu gäller ju detta i den kommun jag bor i, vet inte om det generellt i hela landet så, så det bästa är nog att du pratar med sotaren där du bor.
 
ok tack för snabbt svar.

men är det inte lite lustigt att reglerna kring detta med vad som får och inte får gå mot murstocken kan skilja sig åt mellan olika kommuner? är risken större för brand i västerås kommun jämfört med i uppsala? :)
jag blir inte riktigt klok på det...

tar och slår sotaren en signal i veckan.
 
Reglerna är samma i hela landet. Det som gör att man kan få olika svar är dels att sotarna är okunniga och dels att vissa frågor inte är klart reglerade utan handlar om tolkningar som därför givetvis varierar.
 
Ola78
Lyfter min tråd igen, hur har ni andra här på forumet gjort för att fästa plasten mot murstocken så det blir tätt? Har lurat på lite olika lösningar, t ex tejpa noga med T-flex, smeta asfaltsklister på murstocken och sen "trycka" dit plasten men det kanske inte plasten tål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.