Planen från början var att fästa ångspärren på takåsarna med 195 mm isolering imellan takåsarna.
Ha ett FTX-aggregat mellan mellanbjälklaget och takåsarn.
FTX-aggregat får inte plats där(måste tänkt fel) och det blir ett jäkla pyssel/tejpande att få ångspärren förbi mellanbjälklaget(har tänkt fel).

Så..

Kan jag ha ångspärren som på bilden med isolerad mellanbjälkslager (170mm isolering) och isolera takåsar(195mm isolering) med ventilationsrör dragna i mellanrummet utan risk för fuktproblem? Kan man täta runt frånlufts(tak) och tillufts ventil(vägg), så de inte skapar några problem?

Det vägghängda FTX aggregatet får hänga i badrummet/tvättstugan.

Vad för duk kan jag spänna mellantakåsarna för att hålla isoleringen på plats eller ska jag använda gles 28*70 med cc 45 (kommer inte gipsa eller dyl)

Dålig bildförklaring:
Från vänster till höger
Ångspärr yttervägg-->ångspärr under mellanbjälkslaget--> upp tajt via mellanväggen-->via takåsarna till högra ytterväggen.

3D-modell av ett tak och väggkonstruktion med synliga bjälkar, ångspärr och ventilationsrör i genomskärning, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av takkonstruktion med synliga takåsar, mellanväggar och isolering, visar placering av ångspärr från ytterväggar till takåsar.
Skapa konto

Så här ser det ut just nu. Bärlinan går längst hela hjärtväggen. Hade varit smidigt att ha ångspärren på undersidan av mellanbjälklaget. Träkonstruktion med bärlinor längs hjärtväggen i ett byggprojekt, där ångspärr önskas på undersidan av mellanbjälklaget.
Skapa konto
Tedbyggprojekt med träbjälklag och hjärtvägg. Bärlinan syns tydligt, ångspärr saknas. Verktyg och lådor nedanför.
Skapa konto
Stomme i trä med bärlina längs hjärtväggen och synliga bjälkar, del av mellanbjälklaget i byggprojekt. Ingen ångspärr synlig under bjälklag.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.