Det finns en hel del att läsa om detta ämne, men jag dristar ändå att ta upp det igen här igen på forumet, eftersom jag nu måste ta det viktiga beslutet (plast eller inte plast) inom kort framtid.

Jag har beställt ett prefab Fritidhus och grundspecification anger plast överallt på innerväggar närmast isoleringen. Min KA säger också att jag måste ha plasten.

Men, hur stort problem är det med mögeltillväxt inne i väggar utan plast egentligen?
Varför är det så fel med en vägg som kan andas?

Att det blir mögelproblem pga dålig grundkonstruktion, ventilation, eller byggfukt inser jag. Men, mögeltillväxt i en vägg som kan andas - har det varit ett stort problem i svenska Villor och sommartsugor historiskt ?

Nu kommer jag vara i sommarstugan mest sommarhalvåret och vill gärna därför kunna kallställa stugan under vintern, dock med möjligheteten att då & då använda stugan även vintertid. Vintertidsbesöken kanske inte blir så ofta närmaste åren, man framgent mera frekvent och en vacker dag kanske jag vill bo i stugan nästan permanent.

Frågor:

(1) Kallställa stugan + enstaka uppvärmningar
Gör inte plasten bara skada då

(2) Permanent boende & värme
Är icke-plast alternativet helt förkastligt? Vad finns det för bevis för det?

(3) Valet & kvalet
Hur skulle ni göra , i mitt fall

Alla synpunkter uppskattas:)

• Gilla
larssad
  • Laddar…
Det är svårt att ge ett tvärsäkert svar på ett fritidshus som ska kallställas vintertid, däremot har jag nyligen varit med om samma frågeställning där det beslutades att använda ångbroms istället för plast efter dialog med fuktexperter.

Har erfarenhet av plast vid isolering av stuga.
Har inte märkt nått problem både vid kallställning samt 7grader värme hela vintern med uppvärmning då och då.
Tror båda alternativen funkar bra om man enbart är där på sommaren(dörrar o fönster är öppna osv.). Men eftersom du har isolering och om man börjar använda stugan mer på vintern/höst/vår så bör nog plast finnas pga. det vanliga med kyla utomhus och fuktig luft inomhus möts någonstans i väggen(isoleringen) och fukten fälls ut där och har ingen stans att ta vägen.

/P
Så skulle köra på plast

-PLM- skrev:
Det är svårt att ge ett tvärsäkert svar på ett fritidshus som ska kallställas vintertid, däremot har jag nyligen varit med om samma frågeställning där det beslutades att använda ångbroms istället för plast efter dialog med fuktexperter.
Hmm.. intressant. Utveckla gärna. Vad är det för en ångbroms? - har du länk?
Vad var anledningen för användande av sk. ångbroms? Det var alltså inte kallställande - - eller?

jokomoko skrev:
Hmm.. intressant. Utveckla gärna. Vad är det för en ångbroms? - har du länk?
Vad var anledningen för användande av sk. ångbroms? Det var alltså inte kallställande - - eller?
Ångbroms är tex Mataki Halotex D50 eller Isover Vario Duplex. Dessa två har dock olika högt ånggenomgångsmotstånd och man bör utreda vilken av dessa man ska använda sig av i det specifika fallet.
Anledningen till att använda ångbroms istället för plastfolie är att när huset kallställs kan fuktvandringen bli omvänd och fukt fällas ut i väggen. En ångbroms tillåter då en viss diffusion och ska undvika att det sker, men är tillräckligt tät mot diffusion när huset är uppvärmt.
Det är en svår fråga som det fortfarande saknas ordentlig kunskap om och kan ge olika svar beroende på vem man frågar. Men du bör inte skippa plasten helt då huset är välisolerat och tätt och kan istället skapa problem då huset är uppvärmtt.

jokomoko skrev:
Men, hur stort problem är det med mögeltillväxt inne i väggar utan plast egentligen?
Varför är det så fel med en vägg som kan andas?
Väggar "andas" inte. Det där är ett värdeladdat ord från klädreklamen som på ett olyckligt sätt slunkit in i den tekniska diskussionen om huskonstruktioner.

Det som händer om huset "andas", dvs luften inne i huset tillåts tränga in i isoleringen är följande: eftersom den luften är varmare så kan den innehålla mer vattenånga. När luften tränger in i isoleringen, som blir kallare och kallare ju närmare utsidan man kommer, så kommer vattenångan någonstans att kondensera. Det blir alltså vatten inne i väggen, i isoleringen. Då isolerar den allt sämre, det blir allt kallare inne i väggen och det kondenserar allt mer.

Jag misstänker att du kommer att ha underhållsvärme i huset, så det inte blir helt kallställt med tanke på vattenledningar och avlopp. Då tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket för att det är plastfolie i vägg.

Sen finns det ju en anledning till att tillverkaren rekommenderar plast för isolerad vägg.. ;)

-PLM- skrev:
Jag misstänker att du kommer att ha underhållsvärme i huset, så det inte blir helt kallställt med tanke på vattenledningar och avlopp. Då tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket för att det är plastfolie i vägg.
Alltså, man ska inte oroa sig för att det ÄR plastfolie i väggen, man ska oroa sig för att det INTE är.

Jag har samma ångest inför isolering av garage som jag nån gång då och då (tror jag iaf) kommer att ha varmt. Finns det ingen fukt expert på forumet? Vad jag förstått uppstår mest problem då det är kallare inne än ute när man har plast, så i mitt fall troligen på sommren., eller har jag fel?

Har man tunn isolering klarar man sig utan plast, har man plast kan man inte kallställa utan risk för kondensering i väggen när det är varmare ute än inne, dvs några veckor på våren.
Be mig däremot inte definiera "tunn" isolering. 100mm har jag sett fungerar utan plast, ett par decimeter fungerar inte...

andersmc skrev:
Alltså, man ska inte oroa sig för att det ÄR plastfolie i väggen, man ska oroa sig för att det INTE är.
Ja precis, men om det är kallställt kan plastfolien göra skada i värsta fall pga omvänd fuktvandring, därför diskussionen om ångbroms istället.
Givetvis ska man inte bygga nytt välisolerat hus utan ångbroms/ångspärr(plastfolie).

vithaken skriver. "Finns det ingen fuktexpert på forumet?" Jag börjar nästan tro att det inte finns någon expert någonstans. Tydligen är ämnet så pass komplicerat att det inte går att ge ett generellt svar. Under ett hus´ livstid så hinner ju förutsättningarna ändras flera gånger, från enbart sommarboende, delvis vinterboende och kanske permanentboende.

Som du ser så finns det ingen generellt bra lösning som du kan använda för att klara alla användningsfall.
Tror du måste fundera på hur du vill använd det man skall bygga och hur mycket isolering som man vill ha.
Skall du kallställa så finns det ingen poäng med mycket isolering(5cm för ljud isolering kanske räcker) vilket gör att du kanske kan skippa plasten. Vill du ha mycket isolering så är vill användningsfallet att kunna använda på vintern och för att inte vara orolig för möggel så bör du inte kallställa utan ha underhållsvärme så får du inte problem med kondensering. Finns även andra lösningar med värmeväggar och fläktar som rör på luften i huset på vintern då solen ligger på.

/p

• Gilla
pontakoj
  • Laddar…
Ingen plast on det det ska stå kallt, egen erfarenhet genom en tankevurpa på -70 talet.

Innan jag fixade till det så var fiberskivorna i taket i sånt skick att de nästan gick ut av sig själva...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.