Vilken typ av platta har du ? Isolering under ?

Annars Platon och ventilations lister

R Rickard.lj skrev:
Vilken typ av platta har du ? Isolering under ?

Annars Platon och ventilations lister
Det är oisolerad betongplatta.

Vilka höjder har du att gå på ?

R Rickard.lj skrev:
Vilka höjder har du att gå på ?
Jag vill behålla träreglerna och bara byta ut isoleringarna och ha isolering på luften och inte på betongplattan. Reglerna är 70 mm och de har ca 40 mm avstånd från betongplattan. Då är det 40 mm höjden från betongplattan.

Det ser ut som att du renoverar ett befintligt gammalt golv.
Om den lösningen som använts har fungerat i x antal år, (=inget mögel eller röta i golvet), så kommer exakt samma lösning mest sannolikt att fungera lika bra fortsättningsvis. Dvs, ändra inte på ngt om den gamla lösningen fungerat.

Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som att du renoverar ett befintligt gammalt golv.
Om den lösningen som använts har fungerat i x antal år, (=inget mögel eller röta i golvet), så kommer exakt samma lösning mest sannolikt att fungera lika bra fortsättningsvis. Dvs, ändra inte på ngt om den gamla lösningen fungerat.
Träreglarna har ca 4 cm avstånd från golvet och de har jättebra skick. Däremot har isolerinarna inte bra skick och är på golvet. Det är därför vill jag behålla träreglarna och bara byta isoleringarna och sätta dem med avstånd från golvet. Jag vill också sätta ventilation system för golvet.

• Isolering ligger på golvet bredvid träreglar, omgivna av frigolit. Träflis spridda på grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att "felet" med isoleringen är att den åkt ner och ligger mot betongen ?
Ser inget annat "fel" med isoleringen på bilden.

Tanken med att ha isoleringen ovan betongplattan, dvs med luftspalt under, brukar hänga ihop med att golvet anses vara "ventilerat/luftat" mot väggarna där det finns en liten springa/rörelsemån (som alla trägolv måste ha), även om den springan brukar vara tilltäppt av golvlisten...
Personligen tycker jag det vore bättre att fylla upp hela utrymmet med isolering och ha ett golv som släpper igenom fukt, dvs typ ett obehandlat trägolv/skurgolv. Dock, för befintliga konstruktioner såsom TS så måste man vara medveten om att en sådan ändring medför en ökad risk pga att konstruktionen ändras. Mer/tjockare isolering gör att plattan blir kallare vilket ökar fuktbelastningen och därmed också risken för mögel.

Om original luftspalt önskas så bör det fungera bra med distansklossar mellan betong och isolering, samt med styv isoleringsskiva så inte så många klossar behövs. Som klossar borde 4 cm avsågade stumpar av plaströr (el- eller avloppsrör eller vad man nu har tillgängligt) fungera bra.

Innan golvet läggs igen är det viktigt att skrubba och dammsuga betongplattan noggrant så den är så ren som det går. Då minskar man risken för mögel. Mögel växer inte på ren betong utan på organiska rester som finns på betongen, dvs damm och smuts och sågspån etc.

• Älska
Kevin Bergman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.