Vilken typ av platta har du ? Isolering under ?
Annars Platon och ventilations lister
Annars Platon och ventilations lister
Vilka höjder har du att gå på ?
Det ser ut som att du renoverar ett befintligt gammalt golv.
Om den lösningen som använts har fungerat i x antal år, (=inget mögel eller röta i golvet), så kommer exakt samma lösning mest sannolikt att fungera lika bra fortsättningsvis. Dvs, ändra inte på ngt om den gamla lösningen fungerat.
Om den lösningen som använts har fungerat i x antal år, (=inget mögel eller röta i golvet), så kommer exakt samma lösning mest sannolikt att fungera lika bra fortsättningsvis. Dvs, ändra inte på ngt om den gamla lösningen fungerat.
Träreglarna har ca 4 cm avstånd från golvet och de har jättebra skick. Däremot har isolerinarna inte bra skick och är på golvet. Det är därför vill jag behålla träreglarna och bara byta isoleringarna och sätta dem med avstånd från golvet. Jag vill också sätta ventilation system för golvet.Oldboy skrev:
Jag gissar att "felet" med isoleringen är att den åkt ner och ligger mot betongen ?
Ser inget annat "fel" med isoleringen på bilden.
Tanken med att ha isoleringen ovan betongplattan, dvs med luftspalt under, brukar hänga ihop med att golvet anses vara "ventilerat/luftat" mot väggarna där det finns en liten springa/rörelsemån (som alla trägolv måste ha), även om den springan brukar vara tilltäppt av golvlisten...
Personligen tycker jag det vore bättre att fylla upp hela utrymmet med isolering och ha ett golv som släpper igenom fukt, dvs typ ett obehandlat trägolv/skurgolv. Dock, för befintliga konstruktioner såsom TS så måste man vara medveten om att en sådan ändring medför en ökad risk pga att konstruktionen ändras. Mer/tjockare isolering gör att plattan blir kallare vilket ökar fuktbelastningen och därmed också risken för mögel.
Om original luftspalt önskas så bör det fungera bra med distansklossar mellan betong och isolering, samt med styv isoleringsskiva så inte så många klossar behövs. Som klossar borde 4 cm avsågade stumpar av plaströr (el- eller avloppsrör eller vad man nu har tillgängligt) fungera bra.
Innan golvet läggs igen är det viktigt att skrubba och dammsuga betongplattan noggrant så den är så ren som det går. Då minskar man risken för mögel. Mögel växer inte på ren betong utan på organiska rester som finns på betongen, dvs damm och smuts och sågspån etc.
Ser inget annat "fel" med isoleringen på bilden.
Tanken med att ha isoleringen ovan betongplattan, dvs med luftspalt under, brukar hänga ihop med att golvet anses vara "ventilerat/luftat" mot väggarna där det finns en liten springa/rörelsemån (som alla trägolv måste ha), även om den springan brukar vara tilltäppt av golvlisten...
Personligen tycker jag det vore bättre att fylla upp hela utrymmet med isolering och ha ett golv som släpper igenom fukt, dvs typ ett obehandlat trägolv/skurgolv. Dock, för befintliga konstruktioner såsom TS så måste man vara medveten om att en sådan ändring medför en ökad risk pga att konstruktionen ändras. Mer/tjockare isolering gör att plattan blir kallare vilket ökar fuktbelastningen och därmed också risken för mögel.
Om original luftspalt önskas så bör det fungera bra med distansklossar mellan betong och isolering, samt med styv isoleringsskiva så inte så många klossar behövs. Som klossar borde 4 cm avsågade stumpar av plaströr (el- eller avloppsrör eller vad man nu har tillgängligt) fungera bra.
Innan golvet läggs igen är det viktigt att skrubba och dammsuga betongplattan noggrant så den är så ren som det går. Då minskar man risken för mögel. Mögel växer inte på ren betong utan på organiska rester som finns på betongen, dvs damm och smuts och sågspån etc.
Liknande trådar
-
Ångspärr, ångbroms eller inget?
Isolering -
Ångspärr, Ångbroms, vindpapp eller ingenting alls i uterum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr eller ångbroms i tak vinterträdgård
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångbroms, ångspärr eller inget av de i badrum?
Badrum -
Ångbroms eller ångspärr badrum vid nybygge
Byggnadsfysik