383 läst · 14 svar
383 läst
14 svar
Ångspärr/ångbroms eller inte i yttervägg?
Vet att detta debatteras emellanåt, men har nu fått ett kök och badrum skivat av snickare i samband med en renovering.
Delar av huset är gammalt timmerhus med en tillbyggd del från slutet av 70-talet med regelstomme och glasullsisolering, asfaboard och träpanel utan luftspalt.
Tidigare satt plastfolie, och det fanns inga indikationer på problem.
Idag uppdagades av en slump att man inte satt ny ångspärr utan bara satt skivor och ställer mig frågande till om det är ok?
I badrummet är det ingen ångbroms satt heller, blir inte klok på om det är ett absolut krav eller inte där?
Delar av huset är gammalt timmerhus med en tillbyggd del från slutet av 70-talet med regelstomme och glasullsisolering, asfaboard och träpanel utan luftspalt.
Tidigare satt plastfolie, och det fanns inga indikationer på problem.
Idag uppdagades av en slump att man inte satt ny ångspärr utan bara satt skivor och ställer mig frågande till om det är ok?
I badrummet är det ingen ångbroms satt heller, blir inte klok på om det är ett absolut krav eller inte där?
Intressant... Jag skulle tänka att i glasullen vill man inte få kondensering / fukt, så på vägg med glasull borde det sitta en ångspärr av något slag. På timmerväggen är plast nog olämpligt och en ångbroms i form av papp eller liknande bättre... Så att fukt kan torka ut.
Sen säger ju vissa att en gipskiva utan hål som tex har glasfiberväv eller plasttapet är lika tät som en plastfolie... så jag vet inte i praktiken...
Sen säger ju vissa att en gipskiva utan hål som tex har glasfiberväv eller plasttapet är lika tät som en plastfolie... så jag vet inte i praktiken...
har du inte en fuktspärr i badrummet? Det låter riktigt udda.
Jag är väldigt tveksam till fördelarna med ångbroms framför ångspärr.
Jag är väldigt tveksam till fördelarna med ångbroms framför ångspärr.
det ska vara speciella manschetter vid alla uttag och genomföringar om jag fattat rätt. Har ett gammalt hus utan plast (om inte tidigare ägare satt det på en vägg han isolerat inifrån, jag tror nästan det)
Jag tror plastfolie och glasull är en ren skrivbordsprodukt, i praktiken kommer det läcka som ett såll... Fast de ska väl göra täthetskontroller, så kanske får de till det ändå? Men efter ett par ombyggnationer, upphänging av TV, tavlor osv så lär det vara otätt igen. Bäst är nog att undvika sten och glasull...
Jag isolerade två rum inifrån med linisolering och ångspärr av papp, jag försökte vara grymt noga vid alla genomföringar, då är det ändå förlåtande material. Plast tror jag själv kan bli rena katastrofen, om fukt kommer in men inte ut.
Jag tror plastfolie och glasull är en ren skrivbordsprodukt, i praktiken kommer det läcka som ett såll... Fast de ska väl göra täthetskontroller, så kanske får de till det ändå? Men efter ett par ombyggnationer, upphänging av TV, tavlor osv så lär det vara otätt igen. Bäst är nog att undvika sten och glasull...
Jag isolerade två rum inifrån med linisolering och ångspärr av papp, jag försökte vara grymt noga vid alla genomföringar, då är det ändå förlåtande material. Plast tror jag själv kan bli rena katastrofen, om fukt kommer in men inte ut.
Hur skulle fukten kunna torka inåt om det är så fuktigt där att den gått ut i väggen?
nu pratar jag inte om badrum. i vanliga rum kan man tänka sig att fuktig luft sipprar ut genom hål i plasten och kondenserar inne i väggens glasull. Den kan då inte torka inåt pga plasten och utåt är det ju minusgrader så även om den teoretiskt skulle kunna fortsätta ut så lär det gå väldigt långsamt på vintern.D Daniel 109 skrev:
Det krävs inte mycket fukt under en plast för att det ska börja mögla, ruttna eller rent allmännt bli ofräscht.
Har man ett massivt trähus så tror jag det tål ganska mkt fukt om de då och då tillåts torka upp. Kasta bara ut en träbit på en klippa i regn och rusk, slå länge den kan torka emellanåt så håller den förvånande länge...
Vi hade satt plastfolie (ångspärr) men den fick vi ta ner på order av byggarna.D Daniel 109 skrev:
Fuktspärr/tätskikt kommer det så klart att vara. Vad jag läser mig till så är ångbroms att föredra framför ångspärr i våtrum för att inte riskera att stänga in ev fukt mellan två täta skikt, men det beror också på valet av tätskikt.
Där har du som sagt ett tätt skikt, så ytterligare ett behövs inte.
Det torkar ut frat det är kallt ute. Men jag begriper inte hur du kan tro att det ska torka in mot det ställe fukten kommer ifrån.J JohanLun skrev:nu pratar jag inte om badrum. i vanliga rum kan man tänka sig att fuktig luft sipprar ut genom hål i plasten och kondenserar inne i väggens glasull. Den kan då inte torka inåt pga plasten och utåt är det ju minusgrader så även om den teoretiskt skulle kunna fortsätta ut så lär det gå väldigt långsamt på vintern.
Det krävs inte mycket fukt under en plast för att det ska börja mögla, ruttna eller rent allmännt bli ofräscht.
Har man ett massivt trähus så tror jag det tål ganska mkt fukt om de då och då tillåts torka upp. Kasta bara ut en träbit på en klippa i regn och rusk, slå länge den kan torka emellanåt så håller den förvånande länge...
jag skulle vara orolig fukt fångad mellan gullfiber och plast inte torkar åt något håll...D Daniel 109 skrev:
men alla blir salig på sin sak. Du får gärna ha plastade väggar om du vill. Jag försöker undvika det... Men jag bor i ett 110 år gammalt hus också. Plast i en gammal massiv träkonstruktion tror jag rätt många är överens om innebär risker, det är heller inte nödvändigt. Om man blandar gammal massiv stomme med gullfiber och plast så ska man nog veta vad man håller på med.
Gullfiber är helt fuktöppet. Den fångar ingen fukt. Problemen dyker upp när man inte ver vad man håller på med.
Fint. Jag kommer undvika det ändå.D Daniel 109 skrev:
Ganska många vet inte riktigt vad de håller på med, och gällande att kombinera en gammal vägg med plast och gullfiber vet jag själv ärligt talat inte hur teorin bakom det skulle fungera eller hur man teoretiskt ska få plastfolien att vara helt tät, därav väljer jag en enklare lösning som inte är lika krävande och mer förlåtande.
Det skulle nog för TS fråga vara bra att du förklarade, om du nu vet vad du håller på med, teorin bakom ditt påstående så TS kan ha koll när han bygger på det sättet.
Jag är mer nyfiken på teorin bakom ditt påstående.
Jag tror många plastfolie inte är täta pga genomföringar och skarvar, då kommer de inte att fungera som tänkt i teorinD Daniel 109 skrev:
Jag tror därmed också det är bättre att ha ett material som inte stänger in ev fukt som av misstag kommer in bakom ångdpärren
Men om det finns ett ångtryck inifrån så medför ju en dyr genomsläpplig film ännu mer fukt i väggen, inte mindre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ångspärr, ångbroms, eller inget i garage (en till tråd!)
Isolering -
Ångspärr eller ångbroms för isolera golv med betongplatta
Golv -
Ångspärr, ångbroms eller inget?
Isolering -
Ångspärr, Ångbroms, vindpapp eller ingenting alls i uterum.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr eller ångbroms i tak vinterträdgård
Byggmaterial & Byggteknik