Hej,

Har påbörjat arbetet med att rikta om väggar och tak i vår 30-talsvilla och ska snart till att tilläggsisolera invändigt. Man har någon gång tidigare tilläggsisolerat utvändigt.

Min fråga nu är hur jag ska göra med ångspärr/ångbroms eller om jag bara borde lämna det utan (som innan). Skickar med ett snitt av hur ytterväggarna ser ut idag och hur jag tänkt isolera. Har fått olika rekommendationer, men inte riktigt förstått hur jag bör resonera.
Diagram som visar snitt av ytterväggar med lager av fasadpanel, vindpapp, isolering och plank i ett 30-tals hus före och efter renovering och tilläggsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångbroms i såna fall. Både pappen och isoleringen bör vara diffusionsöppen, dubbelkolla i specen. Cellulosaisolering är tackasmt att jobba med och funkar bra.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Ångbroms i såna fall. Både pappen och isoleringen bör vara diffusionsöppen, dubbelkolla i specen. Cellulosaisolering är tackasmt att jobba med och funkar bra.
Dubbelkolla i vilken spec, menar du? Har såklart precis köpt glasfiberisolering, men tackar för tipset.

E ehe17 skrev:
Dubbelkolla i vilken spec, menar du? Har såklart precis köpt glasfiberisolering, men tackar för tipset.
Tekniska specifikationen för materialet samt tillverkarens beskrivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.