Vi är på gång att börja renovera ett rum och har börjat klura lite på hur vi ska göra med plast/ångbroms i ytterväggarna. Det verkar som att lösningen är olika från hus till hus beroende på hur väggarna är byggda. Så jag tänkte om jag beskriver hur väggarna är uppbyggda och vad vi planerar att göra så kanske vi kan bolla lite idéer här.

Väggen ser ut så här, inifrån:
~15mm tretex
~15mm träpanel
Svart vindpapp
~95mm stenullsisolering
~15mm träpanel
Svart vindpapp
Tilläggsisolerat med ca 50mm cellplast
Ytterpanel

Tanken är att behålla tretex skivorna och skruva gips ovanpå så vi kan fräsa ur spår för att fälla in el slangar och dosor.
Så frågan är om vi behöver slänga på ett lager plast/ångbroms/vindduk innan gipsskivorna?

När jag ändå har erat intresse kan jag även passa på att fråga om taket i rummet där vi tänkte regla på och sätta ny panel.

Det är uppbyggt så här, nerifrån:
Väv (ska rivas)
Träpanel
Svart vindduk
~50mm sågspån
~150mm glasull
Råspont (golvet på vinden)
Kallvind

Behöver vi någon sorts plast här också?
 
Behövs icke plast för dig i vägg eller tak. Finns det någon luftspalt under ytterfasaden?
 
Är inte helt 100, men jag tror inte att det finns luftspalt där
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs icke plast för dig i vägg eller tak. Finns det någon luftspalt under ytterfasaden?
Om man leker lite med tanken att vi kanske river tretex-skivan och reglar på med en 45mm glas/stenull istället, behöver vi något då?
 
S Simon J skrev:
Om man leker lite med tanken att vi kanske river tretex-skivan och reglar på med en 45mm glas/stenull istället, behöver vi något då?
Nej, det går bra men kommer inte ge så stor effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.