Hej!
Vi ska renovera källaren och vill bygga till en ångbastu och letar febrilt efter mer info om detta. Kanske ni kan hjälpa?
1) är det dyrt att platsbygga ångbastu vs färdiga ångrum som säljs? Använder man bäst en ånggenerator då? Tips på vilken?
2) kan man ha ånggenerator i en ”vanlig bastu” också? Eller blir det kajko?
tack!!
/Alex
Vi ska renovera källaren och vill bygga till en ångbastu och letar febrilt efter mer info om detta. Kanske ni kan hjälpa?
1) är det dyrt att platsbygga ångbastu vs färdiga ångrum som säljs? Använder man bäst en ånggenerator då? Tips på vilken?
tack!!
/Alex
Hej! Vi har byggt in en ånggenerator från Tylö (steam home) i vårt nya badrum. Vi har ännu inte driftsatt den, och det har varit lite krångligt hela vägen. Vi har tex ännu inte hittat en firma som kan åta sig att bygga en duschvägg som sluter tätt, och det verkar inte bli en billig historia heller. De flesta, alltifrån försäljare till rörig, höjde på ögonbrynen när vi sa att vi ville ha en ångbastu HEMMA och dessutom platsbyggd.
Nåväl, har alla förhoppningar att det kommer bli grymt värt när väl allt är på plats och ångbastun är igång.
Nåväl, har alla förhoppningar att det kommer bli grymt värt när väl allt är på plats och ångbastun är igång.
Byggt en minimal ångbastu.
Mycket nöjd!
Byggd i ett hörn.
Standard fast duschVägg på ena sidan.
Sedan en
glasvägg med skjutdörr för insteg.
Tätning på skjutdelen fixades med släplister som tryckts på glaset uppe och nere. Släplist med extra hög ”läpp”.
Skjutdörrmodulen beställdes helt enligt mina mått.
Hoppsan taket till vänster på bilden..
Mycket nöjd!
Byggd i ett hörn.
Standard fast duschVägg på ena sidan.
Sedan en
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätning på skjutdelen fixades med släplister som tryckts på glaset uppe och nere. Släplist med extra hög ”läpp”.
Skjutdörrmodulen beställdes helt enligt mina mått.
Hoppsan taket till vänster på bilden..
Redigerat:
C carves88 skrev:Hej! Vi har byggt in en ånggenerator från Tylö (steam home) i vårt nya badrum. Vi har ännu inte driftsatt den, och det har varit lite krångligt hela vägen. Vi har tex ännu inte hittat en firma som kan åta sig att bygga en duschvägg som sluter tätt, och det verkar inte bli en billig historia heller. De flesta, alltifrån försäljare till rörig, höjde på ögonbrynen när vi sa att vi ville ha en ångbastu HEMMA och dessutom platsbyggd.
C carves88 skrev:Hej! Vi har byggt in en ånggenerator från Tylö (steam home) i vårt nya badrum. Vi har ännu inte driftsatt den, och det har varit lite krångligt hela vägen. Vi har tex ännu inte hittat en firma som kan åta sig att bygga en duschvägg som sluter tätt, och det verkar inte bli en billig historia heller. De flesta, alltifrån försäljare till rörig, höjde på ögonbrynen när vi sa att vi ville ha en ångbastu HEMMA och dessutom platsbyggd.
Lite nyfiken: Hur ser förutsättningarna ut?C carves88 skrev:Hej! Vi har byggt in en ånggenerator från Tylö (steam home) i vårt nya badrum. Vi har ännu inte driftsatt den, och det har varit lite krångligt hela vägen. Vi har tex ännu inte hittat en firma som kan åta sig att bygga en duschvägg som sluter tätt, och det verkar inte bli en billig historia heller. De flesta, alltifrån försäljare till rörig, höjde på ögonbrynen när vi sa att vi ville ha en ångbastu HEMMA och dessutom platsbyggd.
Min lilla ångbad fixades utan att behöva "hitta en firma".
Dock hittades leverantörer av prylar...
1. Att platsbygga ett "ångbad" medför naturligtvis ett ganska slutet utrymme med våtrumsvägg och golv samt ett aggregat typ Tylö Home Steam.B Byggnadsvård_Alex skrev:Hej!
tack!!
/Alex
Inget är väl så att säga gratis.
2, Vet ej, men kanske kajko?
Tja! Det enda vi behöver ”hitta en firma” till är för duschväggen, allt annat har vi gjort själva och som du hittat leverantörer av prylar. Duschväggen vi behöver är 2x2,5m lite drygt, och vi vill ha med slagdörr, inte skjut, samt svarta spröjs. Det kändes enklast och tryggast att anlita ett företag att åta sig detta, dessutom enklare att skylla på nån ifall något med väggen skulle krångla, heheF FDT skrev:
Hehe, en dotter har precis igår sänt bild på just "svarta spröjs" inför sitt badrumsprojekt.C carves88 skrev:Tja! Det enda vi behöver ”hitta en firma” till är för duschväggen, allt annat har vi gjort själva och som du hittat leverantörer av prylar. Duschväggen vi behöver är 2x2,5m lite drygt, och vi vill ha med slagdörr, inte skjut, samt svarta spröjs. Det kändes enklast och tryggast att anlita ett företag att åta sig detta, dessutom enklare att skylla på nån ifall något med väggen skulle krångla, hehe
Nåväl, inför mitt projekt ringde jag direkt till Duschbyggarna och besökte dom på plats i Farsta.
Där kunde jag se produkter och diskutera speciallösningar med de som kunde sina prylar.
Sedan fick jag åka omvägen till en återförsäljare och beställa det vi tidigare kommit överens om.
Vem vet, de kanske Duschbyggarna blivit så moderna nu så de kan leverera spröjsade fönster
hej igen Va bra att det funkade så smidigt för dig. Hur har du löst det med ventilationen i ditt utrymme/badrum? Vad hade du för ”specialprylar”? Duschbyggarna har flera produkter i rätt stil som vi önskar, men vi vill gärna ha det måttanpassat och det verkar vara där skon klämmer för de flesta leverantörer. Vi har löst ventilationen med en Pax-fläkt och eget ventrör eftersom det inte gick att koppla på FTXen, den pallade inte ångan. Däremot vill man ju ha kvar ångan i sitt utrymme, därför tänker vi att duschväggen måste sluta rätt mot golv, väggar o tak?F FDT skrev:Hehe, en dotter har precis igår sänt bild på just "svarta spröjs" inför sitt badrumsprojekt.
Nåväl, inför mitt projekt ringde jag direkt till Duschbyggarna och besökte dom på plats i Farsta.
Där kunde jag se produkter och diskutera speciallösningar med de som kunde sina prylar.
Sedan fick jag åka omvägen till en återförsäljare och beställa det vi tidigare kommit överens om.
Vem vet, de kanske Duschbyggarna blivit så moderna nu så de kan leverera spröjsade fönster
hur har du gjort?
Ventilation i badrummet utanför ångbadet: Fuktstyrd Fresh Intellivent som trycker ut till kråkorna (gammalt hus med självdrag)C carves88 skrev:hej igen Va bra att det funkade så smidigt för dig. Hur har du löst det med ventilationen i ditt utrymme/badrum? Vad hade du för ”specialprylar”? Duschbyggarna har flera produkter i rätt stil som vi önskar, men vi vill gärna ha det måttanpassat och det verkar vara där skon klämmer för de flesta leverantörer. Vi har löst ventilationen med en Pax-fläkt och eget ventrör eftersom det inte gick att koppla på FTXen, den pallade inte ångan. Däremot vill man ju ha kvar ångan i sitt utrymme, därför tänker vi att duschväggen måste sluta rätt mot golv, väggar o tak?
hur har du gjort?
Måttanpassning är ju grejen med Duschbyggarna! Jag beställde special på millimetern höjd och bredd. Vettig leveranstid trots det.
Kolla på deras hemsida lite neråt och hitta "Du ger oss måtten - vi ger dig duschen". Och som sagt ring och kliv in på deras kontor i Farsta. Återförsäljarna vet inte så mycket men kräver ändock sin marginal
Absolut att ett ångbad skall vara tätt och eventuellt ventilerat endast enligt Tylös rekommendation. Jag har bara en mycket liten springa på dryga decimeterns längd nedtill där vatten åker ut och lite luft in.
En slagdörr borde väl vara lätt att täta med släplist uppe och nere?
Jag har byggt ned en fast vägg från tak som ansluter mot min specialglasvägg med skjutdörr.
Produkter som diskuteras i tråden