1 494 läst · 14 svar
1k läst
14 svar
Angående Thermia Calibra Eco 8. Inställning.
Jag har en Thermia Calibra Eco 8. Aktiverade övervakning köldbärare ut och ställde den på -9. Den tycks dock begränsa mer än inställt. Vet någon om den temp jag själv kan läsa av är samma temp som pumpen reglerar efter. Samma sak med delta T. Den ska varna vid delta 6 grader men varnade redan vid 5. Trots den raden inte var skuggad innan tycks det vara först vid aktivering som varningslarm var aktivt. Så när jag aktiverade vid -6 ut och delta 5 så fick jag omedelbart larm på både låg temp -9 köldbärare och högt delta T över 6. Vet någon hur det hänger ihop.
Lågt flöde på kb, ger både högt delta T och låg uttemp. Något filter till kb pumpen som ska rensas kanske? Flödet är för lågt.
-6c ut är rejält kallt ut. Utsn att veta mer känns det nästan som ditt borrhål/jordslinga är för kort i förhållande till ditt årsbehov.
-6c ut är rejält kallt ut. Utsn att veta mer känns det nästan som ditt borrhål/jordslinga är för kort i förhållande till ditt årsbehov.
Det var inte det som var frågan utan är den temp som pumpen varnar för vid övervakning samma temp som jag kan läsa av. Så om jag läser av -6, varför varnar den då för att -9 skulle blivit överskridet? Som om just dessa varningar initieras av en annan intern mätning på annat ställe än vad jag kan läsa på displayen.B BSOD skrev:
Ingalunda. Det är däremot helt typenligt att den ska börja strypa flera grader innan inställt värde.
[/QUOTE]
Varför vill du övervaka köldbärarpumpen för?-9 kommer den inte ner till för du har ju bergvärme.
[/QUOTE]
Varför vill du övervaka köldbärarpumpen för?-9 kommer den inte ner till för du har ju bergvärme.
Varför vill du övervaka köldbärarpumpen för?-9 kommer den inte ner till för du har ju bergvärme.V växelventil skrev:
[/QUOTE]
-9 har jag ännu inte läst av men -8 har jag sett vid vid något enstaka tillfälle. Beror helt på hur hårt man belastar borrhålet. Men nu råkar det vara så att man med denna pump SKA övervaka köldbäraren för att anpassa hur mycket värme man ska ta ur borrhålet.
-9 har jag ännu inte läst av men -8 har jag sett vid vid något enstaka tillfälle. Beror helt på hur hårt man belastar borrhålet. Men nu råkar det vara så att man med denna pump SKA övervaka köldbäraren för att anpassa hur mycket värme man ska ta ur borrhålet.K kulhus9 skrev:
[/QUOTE]
Om du har sett att kb på -8 kommer du få stora problem framöver.
Om du har sett att kb på -8 kommer du få stora problem framöver.V växelventil skrev:
[/QUOTE]
Det tror jag inte. Normalt för mitt hus och hål när det är kallt ute. Min förra pump med samma hål fungerade utmärkt med sådana värden och även kallare och den blev 24 år gammal innan varmvattenberedaren gick sönder.
Det tror jag inte. Normalt för mitt hus och hål när det är kallt ute. Min förra pump med samma hål fungerade utmärkt med sådana värden och även kallare och den blev 24 år gammal innan varmvattenberedaren gick sönder.K kulhus9 skrev:
[/QUOTE]
Lycka till
Lycka tillV växelventil skrev:
[/QUOTE]
Tack! Jag har fått tillfredsställande svar från firman som installerade. Allt är normalt och övervakningen ska vara aktiverad vilket den inte var efter installation. Det hade de missat att göra. Den börjar strypa ner pumpen redan flera grader innan inställd temperatur och det var det som gjorde mig förbryllad om det fanns andra värden som den reglerade efter än de jag kunde se.