Det låg en tråd här tidigare med en diskussion om Fråga experten på den redaktionella avdelningen El & teknik som jag har raderat.

Har ni frågor eller synpunkter på Fråga experten under avdelning El går det bra att maila byggahusel@spray.se, hälsar Bengt Loord.
 
Ett problem med "Fråga experten" är att det inte enkelt går att ställa följdfrågor eller reda ut missförstånd. Elforumet är speciellt eftersom den samlade kompetensen är så hög. Mitt tips är att först ställa en fråga i forumet. Normalt kommer det svar löjligt snabbt. Är man inte nöjd med svaren kan man "Fråga experten".

/Hasse
 
Mikael_L
Det är ju lite både och...

Ställs det en fråga i elforumet om vilken säkring man kan ha till 1,5 kvmm så har det strax avhandlats allt mellan utlösningsvillkor, antal ledare i ett rör, färger på FK och ifall JFB kan ersätta snabba säkringar.

Så ibland blir det kanske liiiite mer information än nödvändigt. :)
Kul för oss som är engagerade, men ... :cool:
 
Varför raderades den? Är inte syftet med ett öppet forum att allt skall kunna diskuteras?
 
Mikael_L
Det är väl lite ofint egentligen att diskutera person sådär, i en tråd.
Troligen inget vare sig du eller jag skulle känt oss jättebekväma med, antar jag.

Kunde vi ha skrivit i hans svarstrådar skulle det antagligen knappast hänt. Men då hade vi också "sabbat" expert-tråden, som jag nämnde i förra inlägget.

I princip kunde den strida mot PUL också. Men figurerar ju expertens namn redan på forumet, så antagligen har byggahus rätt att visa hans namn.

I sak håller jag väl med dig, men i praktiken var det kanske lika bra som det blev.
 
O
Jag har självt drivit en relativt stor nätplats med ett forum. Då anlitade vi en jurist och en rådgivare från svenska journalistförbundet för att reda ut just sådana här frågor. Sunt förnuft, personliga värderingar och magkänsla är något man kan förlita sig på i sin vardag för att förhålla sig till sin omgivning i den privata sfären. Skall man däremot driva en sådan här officiell nätplats med ett forum krävs ett betydligt större mått av professionalism.

Mikael_L skrev:
Det är väl lite ofint egentligen att diskutera person sådär, i en tråd.
Troligen inget vare sig du eller jag skulle känt oss jättebekväma med, antar jag.
Det där är en väldigt vanlig åsikt och magkänsla. Tyvärr den ur juridisk mening irrelevant. Vad som diskuterats i den raderade tråden var inte Bengt Loord som person. Det är vad han skrivit i form av redaktionellt material. Innehållet i det redaktionella material får självklart diskuterats fritt. Att sedan utifrån detta ifrågasätta skribentens kompetens på området är också fullt tillåtet. Klarar man inte en sådan granskning skall man inte ta på sig en sådan roll. Publicerar man offentligt redaktionellt material måste man vara beredd på att granskas.

anmärkning: Marlene har givetvis rätt att sätt upp vilka regler hon vill i sitt forum. Jag pratar enbart om vad som gäller juridisk och vad som är att betrakta som god pressetik.


Mikael_L skrev:
I princip kunde den strida mot PUL också. Men figurerar ju expertens namn redan på forumet, så antagligen har byggahus rätt att visa hans namn.
Nej. Personuppgiftslagen har ingenting med saken att göra så länge det enbart är innehållet i de publicerade artiklarna som diskuteras. Juridiskt sett är det helt okay att ifrågasätta både dem och baserat på det även den namngivne artikelförfattarens kompetens inom området. Vad som inte är tillåtet är att diskutera honom som person eller ämnen som berör hans privatliv, t.ex:; Var han bor, hur gammal han är, civilstånd, medlemskap i politiska föreningar, osv. Så länge det sker sakligt och inte innehåller osanna påståenden kan det inte heller bedömas som förtal, och så länge det inte innehåller nedlåtande eller kränkande tillmälen kan det inte heller bedömas som förolämpning.
 
Redigerat:
Jag säger som jag sa i tråden som raderades. Välkommen till forumdelen Bengt Loord.

Måste ju vara betydligt mer givande för dig att diskutera här där dina svar kan skapa intressanta diskussioner med oss andra el-nördar.
 
O
Rrrrr skrev:
Jag säger som jag sa i tråden som raderades. Välkommen till forumdelen Bengt Loord.
d^_^b
 
Något som jag undrat ibland är varför det alltid (eller ofta) är synpunkter och åsikter på Elexpertens svar, och inte på andra experters? Är det för att det hänger mer elektriker här? Är det svårare att ge rätt svar? Är experten sämre? Är elektriker oftare besserwissers? :)P) Lättare att ha synpunkter på el än på andra områden? Är kunskapen hos medlemmarna sämre i andra områden?
 
Mikael_L
bonnier skrev:
Något som jag undrat ibland är varför det alltid (eller ofta) är synpunkter och åsikter på Elexpertens svar, och inte på andra experters? Är det för att det hänger mer elektriker här?
Japp
Är det svårare att ge rätt svar?
Nja, jag tror inte det. Men t.ex. byggexperten kan ofta rekommendera utökad undersökning av expert eller en beräkning av ingenjör.

Är experten sämre?
Tror inte det, det är svårt att veta allt inom ett så stort område.

Är elektriker oftare besserwissers? :)P) Lättare att ha synpunkter på el än på andra områden?
Har inte märkt så väldigt mycket besserwissrande, så jag tror inte det är fallet här.

Är kunskapen hos medlemmarna sämre i andra områden?
Ja sett utifrån det relativt stora antalet yrkesverksamma elektriker i denna forumdel samt alla rätt kunniga "amatörer", svar Ja.


edit: Allt utifrån min synvinkel då ...
 
Redigerat:
Det finns väl inget skrå som är mer engagerade i sin fråga än elektrikerna, och tur är väl det med tanke på vad som kan hända om man kopplar fel. :)

Jag tror att främsta anledningen till varför ni blir frustrerade över Bengt Loords svar är att de dyker upp här i forumet när man klickar på Senaste inläggen, men trådarna är låsta, det går inte att svara på dem.

Det är väldigt olyckligt att tekniken bakom Fråga experten är vBulltin integrerat med Drupal. Frågan ställs på de redaktionella sidorna, dock i vBulletin rent tekniskt (samma som forumet) men är alltså tänkt att bara visas upp i Drupal, dvs våra redaktionella sidor. Vi gav vår förra programmerare i uppdrag att exkludera experternas svar från sökningen "Senaste inläggen", men han lyckades inte. Sedan den 10 jan har vi en ny programmerare och nu på måndag ska jag höra med honom om han lyckas lösa det.

Vi har alltså en redaktionell tjänst där man kan skriva in till oss med en fråga och vi har namngivna experter som ger sitt svar utefter hur de har tolkat frågan http://www.byggahus.se/el/alla_fragor. Man behöver inte vara inloggad eller medlem hos oss för att ställa en fråga till experten. Liknande tjänster finns hos väldigt många dagstidningar, vecko- och månadsmagasin. Det finns aldrig möjlighet att ställa följdfrågor. Fördelen är att du vet vem du frågar, nackdelen är att du inte kan ställa följdfrågor. Dagstidningar på nätet har inte kommentarsfunktioner på alla sina artiklar heller, och det utan att det strider mot god pressetik.

Vissa föredrar att fråga en namngiven "Expert", i detta fallet Bengt Loord som vi presenterar så här: "Bengt Loord är elingenjör och arbetar främst som föreläsare för Mälaruniversitetet AB. Bengt har specialinriktning på elsäkerhet, behörighetsfrågor, dokumentations- och elinstallationsfrågor och arbetar även med energisparfrågor."

Andra föredrar att fråga anonyma användare i forumet.

Vilket är bäst? Var får man bäst svar? Jag skulle säga att det allra bästa är att anlita en elektriker som kommer hem till dig och tittar på plats. Det är väldigt svårt att uttala sig utan att ha sett hur det faktiskt ser ut. Men på Byggahus.se kan du få hjälp på traven och förbereda dig innan du anlitar elektrikern, genom att diskutera med andra i forumet, eller att ställa frågan till Bengt Loord.
 
En fråga får nog lika bra svar direkt av både och men med tanke på att det säkert är 99,9% lekmän som frågar så kan ju följdfrågor uppkomma ganska snart och då är ju forumtrådarna oslagbara, inte bara för just frågeställaren utan för övriga läsande som kanske har lika eller liknande funderingar. På det viset så är ju systemet med en fråga = ett svar och sen punkt slut inte så bra jämt.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det låg en tråd här tidigare med en diskussion om Fråga experten på den redaktionella avdelningen El & teknik som jag har raderat.
Det var väl inte helt jättebra med tanke på att det - åtminstone i någon tråd - påpekats att experten ibland gett mer eller mindre felaktiga svar.


Hoppas det inte blir en utveckling där fråga experten istället diskuteras på Flashback eller liknande.

(Vad jag vet så har det funkat fint med endast detta forum för de flesta av forumets ämnen - med enstaka undantag som t.ex. speciella forum för värmepumpar. Inom andra områden så har jag sett rätt otrevliga forumkrig som resulterat i splittring på ett antal olika forum med kunskap och synpunkter spridda så att man måste skriva på flera forum för att garanterat få bästa feedback. q(;^;)p Hoppas det inte blir så här.)
 
Jag håller med yxis, men jag tycker att den raderade tråden hade ett olämpligt namn. Den borde hetat "Fråga experten" i stället för expertens namn.

Jag ser gärna att den tråden plockas fram igen med nytt namn. Det kan finnas vissa inlägg som bör raderas, men inte hela tråden.

/Hasse
 
Så sant b_hasse samt att objektet själv i fråga gav svar på funderingar om hans egen person och arbete med detta forum som uppkommit på annat ställe (och säkert kommer att komma igen nån gång). Personligen tyckte jag det var bra att han dök upp själv och "talade ut".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.