Hej. Nu är min anläggning klar. Aggregatet blev till slut ett swegon casa r5-h smart el som inte bara passade upp för vindstrappan en kräver heller inget kondensavlopp. Perfekt för en svensk gammal kallvind helt enkelt!
En bekant som jobbar på ventilationsfirma hjälpte mig att installera allt och göra rörarbetet & isolering mm. Jag hade aldrig klarat det själv. Anläggningen är knäpptyst. Ett litet ljud hörs men det är inget störande vinande ljud utan ett svagt "muller"

En fråga angeånde sommarnattläget! Just nu har jag satt det på automatiskt med låg forcering.Det var rekomendationen. Jag upplever dock inte att det funkar klockrent. Vad har ni ställt in erat läge på för optimerat nattläge?

Jag har inte ett likadant aggregat, men när utomhustempersturen understiger inomhustempersturen på kvällen så slår jag igång forcering (steg 3/3, normaldrift är 2/3). Då kör den forcering i 8h.

Vad är det du inte tycker fungerar optimalt? För lågt flöde? För högt?

L Låset skrev:
Jag har inte ett likadant aggregat, men när utomhustempersturen understiger inomhustempersturen på kvällen så slår jag igång forcering (steg 3/3, normaldrift är 2/3). Då kör den forcering i 8h.

Vad är det du inte tycker fungerar optimalt? För lågt flöde? För högt?
Hej! Anläggningen fungerar optimalt det tror jag nog:)
Det jag egentligen undrade över var hur det funkar med sommarnattläget. Nu har jag den på "auto" sedan har jag valt forcering = Hög. Förrut var den på medel.
Får se om det blir någon skillnad.
Jag har tilluften placerad vid gaveln (skuggsidan) så jag tycker att kyleffekten borde bli ganska märkbar. Med tanke på att har en ganska överdimensionerad anläggning

Nu har jag iofs Heru, men sommarkyla ger ju en ganska obetydlig sänkning av inomhustemperaturen. Max 2 grader skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.