Vad har förstått så får man bygga ett skärmtak över en uteplats och ett tillhörande plank som är 1.80 m högt mot grannen utan bygglov och grannens godkännande.

Nu har jag 2 frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig svara på:
1. Om jag har grannens godkännande, får jag bygga ex 2.30 m högt då utan bygglov?

2. Vad är ett plank. Får det vara helt tätt?

/Cina

3 meter ut från huset och 4.5 meter från tomtgräns gäller även plank, skall du bygga närmare än detta behövs bygglov. Jag byggde mitt 1,8m men lät rören som håller planket gå upp till 2.3m (sk överliggare) Skall man ha plank högre än 1.8, tror jag att kommunen har synpunkter, om det är i ett villaområde. Ett plank är brädor, heltäckande eller med mellanrum på 10-20mm ca. Ett staket kan vara brädor med mellanrum lika brett som brädan.

Mitt plank vandrade hela vägen upp till kammarrätten, efter grannens överklagande, kammarrätten undrade varför jag byggde med hela stålskelettet år grannens sida då man normalt inte bygger så (fina sidan åt grannens håll) det blev också synpunkter på att rören var högre än planket/bygglovet ;) Planket är ett typexempel på hur man kringgår regler ;D

http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/plank.jpg

Vad tror du ditt (olovliga?) plank kostade oss övriga skattebetalare om det gick genom samtliga instanser, Byggnadsnämnd, Länsstyrelse, Länsrätt, Kammarrätt, RR?
Sveriges dyraste plank?

Vreborret skrev:
Vad tror du ditt (olovliga?) plank kostade oss övriga skattebetalare om det gick genom samtliga instanser, Byggnadsnämnd, Länsstyrelse, Länsrätt, Kammarrätt, RR?
Sveriges dyraste plank?
Mitt plank är inte olovligt, det fastställde kammarrätten. Nu var det inte jag som överklagade kommunens godkända bygglov för planket, utan det var grannen.
Men vad gäller kostnader för överklaganden, så tror jag inte dessa påverkar skatte-
uttaget något. Överklaganden (besvär) över beslut, är något vi skall värna om, men visst, det har skett en skärpning med bl a prövningsrätt till kammarrätterna. Men om detta skulle påverka den enskildes rätt, vet jag inte.

Fråga Vreborret: Vem är skattebetalare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.