Jag har köpt på mig lite tryckluftsverktyg. Dessa har lite olika kopplingar. Jag har en Maikita AF505 som jag köpt I Sverige. Den har 1/4 koppling. Sen har har jag en Ingersoll rand 2135 som jag köpt I USA. Den saknar koppling. Sen har jag beställt en Hitachi NR90AE från USA. Den har 3/8 koppling.

Kan jag byta ut kopplingarna på mina USA maskiner och tex sätta 1/4 koppling på alla? Eller är det bättre att köpa adapters?

Jag tänkte köpa två olika slangar till dessa. En 1/4 slang för Makitan och Hitachin och en 3/8 slang att använda med Ingersollen. Jag kommer även köpa en PCL airforce ( http://www.ebay.co.uk/itm/PCL-AIRFORCE-ANALOGUE-TYRE-INFLATOR-WITH-GAUGE-AFG1HO8-/110662300474 ) att använda med 3/8 slangen. Av bilden att döma verkar PCL:en också sakna koppling.

Vilken lösning på kopplingar eller ev. adapters skulle ni föreslå?
 
Redigerat:
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
snabbkoppling023.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du inte ha några snabbkopplingar?

Protte
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Som norrbottenstorpet säger, välj vilken standard på koppling du skall ha sedan köper du koppling med den gäng som rep verktyg har. Finns den inte direkt så finns det anpassare mellan de olika storlekarna.
 
Ok, jag har ingen tidigare erfarenhet av lufttrycksverktyg, så jag vet inte riktigt hur det funkar med alla kopplingar. Noterade bara att mina maskiner hade olika kopplingar, eller nipplar eller vad det kallades och att slangarna hade olika dimensioner.

Men då kan jag alltså välja mellan att byta ut alla nipplar på verktygen för att få samma? Eller att sätta olika snabbkopplingar på slangarna?

Hur är kvalitén på dem som länkades till på Jula? Tänkte om man försämrar trycket i tex. Ingersollen om man har en billig nippel.
 
Redigerat:
En nippel är en nippel ingen skillnad på dem. Honkopplingen kan skilja men troligen mindre än vad du märker.
Satsa på en Cejn 320 serie eller kompatibel det måste vara den vanligaste kopplingen på Svenska marknaden.
Ett litet varningens finger! På vissa maskiner sitter det en gängadstålnippel, köp en snabbkopplings nippel som passar på den. Anledningen är att snabbkopplings nippeln är konisktgängad och skruvar du in den direkt i ett aluminium eller komposithus är det stor risk att du spräcker det.
Tänk även på att du behöver smörja till dina maskiner. Har du en dimsmörjare ska du inte ha mer än Max 7mtr mellan dimsmörjaren och maskinen. Har du längre är det bättre att skippa dimsmörjaren och istället droppa ner några droppar olja i luftintaget på maskinen.
 
TEMA passar inte ihop med CEJN kompatibler utom en serie hos TEMA
Det är som Mac och PC, gör samma sak men passar inte ihop.

Jag kör TEMA för då det begav sig så var TEMA billigare.

Protte
 
Bubblaren skrev:
En nippel är en nippel ingen skillnad på dem. Honkopplingen kan skilja men troligen mindre än vad du märker.
Satsa på en Cejn 320 serie eller kompatibel det måste vara den vanligaste kopplingen på Svenska marknaden.
Ett litet varningens finger! På vissa maskiner sitter det en gängadstålnippel, köp en snabbkopplings nippel som passar på den. Anledningen är att snabbkopplings nippeln är konisktgängad och skruvar du in den direkt i ett aluminium eller komposithus är det stor risk att du spräcker det.
Tänk även på att du behöver smörja till dina maskiner. Har du en dimsmörjare ska du inte ha mer än Max 7mtr mellan dimsmörjaren och maskinen. Har du längre är det bättre att skippa dimsmörjaren och istället droppa ner några droppar olja i luftintaget på maskinen.
Ursäkta de dumma frågorna, men jag är som sagt helt ny på det där.

Hur vet man om man har en gängad stålnippel? Sätter man snabbkopplingsnippeln på maskinen eller slangen, eller sitter den som en adapter mellan bägge?

En dimsmörjare vet jag inte ens vad det är, så jag kommer ni att droppa olja i luftintaget. Vilken typ av olja ska man använda och ungefär hur ofta ska man smörja verktygen?
 
  • Gilla
Team95
  • Laddar…
prototypen skrev:
TEMA passar inte ihop med CEJN kompatibler utom en serie hos TEMA
Det är som Mac och PC, gör samma sak men passar inte ihop.

Jag kör TEMA för då det begav sig så var TEMA billigare.

Protte
Men det går att byta ut TEMA kopplingarna på verktygen mot CEJN eller? Antar att mina amerikanska verktyg har TEMA kopplingar.
 
ImageUploadedByTapatalk1387810090.688193.jpg

På dina maskiner sitter en gänga där du ansluter luften.
Du ska skruva dit en kopplingsnippel (de två alternativen längst ner på bilden)
På vissa maskiner är delen du ska sätta nippeln på i sin tur fastgängad i maskinen. ImageUploadedByTapatalk1387810511.811321.jpg
Det jag menade är att man INTE ska ta väck den delen som sitter orginalmonterad och ersätta den med en kopplingsnippel. Ber om ursäkt om jag rör till det, lite svårt att förklara i text. Luftpåfyllaren på bilden har en stålgänga som sitter i plasten. Den ska sitta kvar!!


Oljan heter luft och/eller dimsmörjolja. Den bör finnas hos de flesta som säljer luftverktyg
 
Anna1984 skrev:
Men det går att byta ut TEMA kopplingarna på verktygen mot CEJN eller? Antar att mina amerikanska verktyg har TEMA kopplingar.
Luftverktyg har normalt bara en gänga som anslutning. Sen väljer du ett kopplings system (Cejn, Tema eller annat lämpligt) som du skruvar fast på maskinen
 
Ingen av de luftdrivna verktyg jag köpt i Sverige eller USA har några snabbkopplingar, utan har levererats med 1/4" invändig gäng på maskinen. Har således fixat ett gäng 1/4" utvändiga cejn hanar och tillverkat en 5- och en 10m slang som jag kopplar direkt i kompressorn.
 
MUSS skrev:
Ingen av de luftdrivna verktyg jag köpt i Sverige eller USA har några snabbkopplingar, utan har levererats med 1/4" invändig gäng på maskinen. Har således fixat ett gäng 1/4" utvändiga cejn hanar och tillverkat en 5- och en 10m slang som jag kopplar direkt i kompressorn.
Har du några bilder eller länk som beskriver det där?
 
Tänk på samma sätt som med skarvsladdar för el-maskiner men att maskinerna bara har 10cm sladd så alla måste ha skarvsladd. Även där måste man välja om man skall ha 1-fas eller 3-fas och om det är 3-fas olika stora handskar beroende på hur många Ampere de kräver (16-25-32 osv). Samma med tryckluft, små maskiner tunna slangar och små kopplingar, stora maskiner grova slangar och kopplingar.
 
Billigaste och bästa oljan är ATF-olja, sådan som man har i automatväxellådor. :). Använde vi under flera år med goda erfarenheter i industriell verksamhet på tryckluftssidan.

Sätt en sådan här någonstans före ditt verktyg http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Dimsmorjare-17298/

Skadar inte heller att sätta dit en vattenavskiljare och filter efter kompressorn. Luft som komprimeras innehåller mycket fukt. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenavskiljare-17184/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.