Har noterat att retrokök blivit alltmer populära. Jag går i tankarna om ett nytt kök och undrar om mitt retrokök har ett intressant andrahandsvärde? Är luckorna attraktiva för en snickare kanske?

IMG_0101.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0100.JPG
Skapa konto

Finns säkert de som betalar för det, men troligast bortskänkes mot avhämtning på blocket.

Instämmer med sir_daniel!

500 spänn för rasket, så har du lite prutmån ner till Blockets annonskostnad.

Är perstorpsskivan fin kanske den kan betinga en peng. Men generellt är beg kök inte värda särskilt mycket i andrahand.

Däremot kan köket vara värdefullt för dig, i och med att det finns på plats hos dig och är anpassat efter ditt hus. Om du skulle lacka om luckorna, byta gångjärnen mot moderna mjukstängande gångjärn, byta innerlådor och annan inredning mot modern inredning och polera diskbänken med autosol så får du ett "nytt" kök som har högre kvalitet än de flesta nya kök.

pelpet skrev:
...
Däremot kan köket vara värdefullt för dig, i och med att det finns på plats hos dig och är anpassat efter ditt hus. Om du skulle lacka om luckorna, byta gångjärnen mot moderna mjukstängande gångjärn, byta innerlådor och annan inredning mot modern inredning och polera diskbänken med autosol så får du ett "nytt" kök som har högre kvalitet än de flesta nya kök.
= att byta hela köket mot IKEA t.ex.
Eller hur :eek:

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Arbetshöjden brukar ju dock vara lidande med retroköken. Utseendet må vars eftertraktat idag men arbetsinsatsen att ta ett original retrokök till en ny och fräsch känsla med modern arbetshöjd och andra aspekter som är självklara idag motsvarar ibland att blåsa allt och installera ett nytt kök med liknande utseende. Många ryggar för detta och givetvis går det tex att höja diskbänkar mm

Värde? Några hundralappar på blocket gissningsvis. Frågan är mer om köket är ovärderligt för dig av andra skäl en ekonomiska

Jag tror inte att marknaden är våldsamt stor och köket är väl inte så retro? Kanske kan du sälja lite reservdelar, men jag tror inte att det är värt besväret. Det ser ut som ett tidigt 60-talskök med masonitluckor. Även front och sidor brukar vara masonit på dessa kök.

arneri68 skrev:
Jag tror inte att marknaden är våldsamt stor och köket är väl inte så retro? Kanske kan du sälja lite reservdelar, men jag tror inte att det är värt besväret. Det ser ut som ett tidigt 60-talskök med masonitluckor. Även front och sidor brukar vara masonit på dessa kök.
Tidigt 60-tal är väl i allra högsta grad retro?

Känns ju som i en vanlig hyresrätt ;)
Man kan som sagt renovera befintligt kök (höja arbetshöjden är inget problem). Det är inte "bara" att byta kök har jag märkt...
Försökte få bort mitt kök från 68 för någon vecka sedan...Blev ju bara kaffeved av stommarna. Rejält ihopsatt.

Har för övrigt samma färg och lika handtag på mina garderober från 68. Nu vet ni :)

Det där är ju tunna luckor med "utanpåliggande" gångjärn. Finns det ens moderna altenativ till dessa?

Och mängden arbete och pill för att få in nya saker i gamla stommar utan fästhål på rätt ställe, antagligen några mm fel på bredden.
Ska man ändå ge sig på arbetshöjjden samtidigt så vinner man garanterat arbetstid på att byta stommar, om det inte är orimligt mycket logistik på transporterandet. Och så mycket kostar dom inte, speciellt med tanke på vad det kan kosta i speciallösningar för att få modern inredning att matcha gamla stommar.

Byt hela köket då:) det finns möjlighet att renovera gamla kök annars. Rev ut det sista ur mitt gammelkök igår. Bökigt men går bra. Såg att skåpet under diskbänken inte mådde så bra. Se bild!

Ps. Googla höja köksbänk så kommer det fram en fin och enkel guide med bilder. 20150302_175840.jpg
Skapa konto

n_sandstrom skrev:
Det där är ju tunna luckor med "utanpåliggande" gångjärn. Finns det ens moderna altenativ till dessa?
Du har flera alternativ överfalsade lyckor idag från de större tillverkarna på moderna kök. Gångjärn finns från de stora drakarna med samma funktion som i övrigt med dämpning och justeringsmöjlighet mm. Så är det detta man är ute efter i ett nyproducerat kök finns det i samtliga prisklasser

Kommer själv dra in ett sådant i mitt bygge från -63 för att gå en lite retrotouch på ett modernt kök. Orginalstommarna insatta i småstugebyråns regi tyvärr en orgie i masonit, arbetshöjden närmar sig 80cm, och orginalluckorna rök när förra ägarna slog på stort med folie på mdf på sent -80 tal. Härligt värre :thumbdown:

Då antar jag att det är bara att skicka iväg köket. Tråkigt med tanke på att retro-kök blivit mer populära. Säkert ett beslut man kommer ångra.

Det är ju som sagt upp till dig.

Är inte äldre stommar, exempelvis från 70-talet, generellt bättre än många nya stommar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.