Vi bredspacklade innan julafton med gipsbaserad spackel. Lätt det torka ordentligt.

I morse bredde vi på andra lagret, och nu ser vi hur det bara lossnar på ett par väggar. Allt, även det första lagret, bara släpper från väggen.

Typ i stora tjok.

Vad har vi gjort för fel?

Närbild av en vägg med sprickbildning och avskalad färg, vilket visar ett potentiellt renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Händer som skrapar bort gammal flagnande färg från en vägg, förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det bakom?
Släpper spacklet eller underlaget?

Varför gips det använder man bara till stora hål annars har man vanligt sandspackel LH eller likn

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det bakom?
Släpper spacklet eller underlaget?
Spacklet. Det undre lagret släpper bara rakt av :(

Bo arnold Bo arnold skrev:
Varför gips det använder man bara till stora hål annars har man vanligt sandspackel LH eller likn
Fick ett tips om att Casco Wallfiller skulle funka bra eftersom vi bara behövde spackla tunna lager.

Är det kalkfärg eller liknande på väggen innan spacklet?

Stefan N Stefan N skrev:
Är det kalkfärg eller liknande på väggen innan spacklet?
Ingen aning tyvärr. Målat 1949 tror jag, med fem lager tapet

Gips fäster väl bara på ren puts inte gammal tapet

Antagligen något oljebaserat under... Ni behöver slipa ner det, men bäst är ju att skrapa bort allt gammalt, alternativt skruva upp renoveringsgips.

Svårt när man inte vet vad det är för underlag att göra något åt.

Spontant ser det ut som om ni spacklat väldigt tjockt...

• Ledsen
Kanotisten
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Gips fäster väl bara på ren puts inte gammal tapet
Ingen tapet under. Fick bort all tapet. Väggarna den släppt på hittills har varit målade

Färg går inte heller ihop med gips använd vanligt spackel

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Första lagret spackel lossnade inte. Det började lossna först när andra lagret höll på att torka

Det beror på att gipset inte fäster i underlaget då släpper alltihop som jag sa använd inte gips

Jag håller just på och renoverar en hall med gamla spånskivor som är tapetserade i flera lager. Släpper när jag målar, släpper när jag spacklar. Min lösning har varit att slita bort allt löst, sedan köra morakniven under tapeten och dra bort ännu mer, sedan spackelspade.

Till sist fick jag giraffslipa med kopplad dammsugare. Detta är oerhört jobbigt och skitigt men tyvärr en av få metoder som fungerar. 40 korn är lämpligt. Papper finns billigt på Biltema.

Var har du i botten, är det gips, betong, spånskiva eller vad är det? I princip får du nog räkna med att skala ner till botten.

Ett tips innan du går igång för fullt är att ta bort allt löst och sedan tvätta med koncentrerad fasadtvätt, kaustik soda eller liknande som etsar befintlig färg, och så testa om det fäster bättre efter behandlingen. Kan mycket väl vara så att man tapeterat över gammal färg utan att tvätta.

Men bra om du gör en analys av vad som finns under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.