150 läst · 4 svar
150 läst
4 svar
Andas in styren damm?
Garagebyggare
· Stockholm
· 119 inlägg
Finns det någon sida där man kan hitta hur farligt det är för små barn främst att andas in damm bildat från styren?
Då vi har ett underlagsgolv tillverkat av styren som tydligen reagerar kemiskt på plastmattan den är lagd på så bryts den ner och bildar ett damm som tränger fram vid golvlister och golvskarvar.
Jag är nu orolig för min 1-åriga dotter som lever i detta hus att det ska ha dålig inverkan på hennes lungor.
Är det någon som vet hur farlit styren är eller vart man kan söka information om detta?
Då vi har ett underlagsgolv tillverkat av styren som tydligen reagerar kemiskt på plastmattan den är lagd på så bryts den ner och bildar ett damm som tränger fram vid golvlister och golvskarvar.
Jag är nu orolig för min 1-åriga dotter som lever i detta hus att det ska ha dålig inverkan på hennes lungor.
Är det någon som vet hur farlit styren är eller vart man kan söka information om detta?
Garagebyggare
· Stockholm
· 119 inlägg
Det är inte själva golvet som bryts ner.A arasmus skrev:
Det är en mellanskikt som ligger mellan det gamla golvet (PVC) och det nya laminatgolvet.
Detta mellanskikt är tillverkat i polystyren.
Nu har vi problem att det kommer fram damm som har samma färg som detta mellanskikt.
Enligt IKEA så är det detta mellanskikt som bryts ner på grund av att golvet under är av PVC.
Jag har frågat dem om detta är farligt att andas in men de väljer att inte svara på detta.
Om du vill skrämma upp dig kan du söka på typ ”polystyrene micro plastics human health”. Men det är ett väldigt alarmistiskt fält och det är svårt för en lekman att navigera. Polystyren används i matförpackningar, leksaker och allt möjligt. Polystyren mikroplaster är ”skrubben” i ansiktsskrubb som många använder. Många byggare jobbar med cellplast regelbundet utan andningsskydd och bör vara mycket mer exponerade. Sen bör nog inte ungen sitta och snorta dammet men det gäller i sandlådan också
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Japp, fattade det Det är inte att polystyren bryts ner till styren genom en kemisk reaktion med PVC, utan att mjukgörare migrerar mellan materialen så att de blir spröda. Om du är orolig så dra en fog längs med listerna så att inget damm kommer ut. Inte för att jag tror det behövs, men det är jobbigt att vara orolig.G Gräsmattenörden skrev:Det är inte själva golvet som bryts ner.
Det är en mellanskikt som ligger mellan det gamla golvet (PVC) och det nya laminatgolvet.
Detta mellanskikt är tillverkat i polystyren.
Nu har vi problem att det kommer fram damm som har samma färg som detta mellanskikt.
Enligt IKEA så är det detta mellanskikt som bryts ner på grund av att golvet under är av PVC.
Jag har frågat dem om detta är farligt att andas in men de väljer att inte svara på detta.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vatten i kallställt fritidshus (som ibland skall användas på vintern)
Vatten & Avlopp -
Innehåll IBC som ska användas till bevattning
Miljö & Hälsa -
Måste remsa användas i innerhörn?
Färg, Måla & Tapetsera -
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer -
Vissa spottar i kök tar flera minuter att tändas
El