2 456 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Amorteringskrav egenföretagare
https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/
Om jag och frugan tjänar 500k brutto var, så kan vi alltså låna 4,5 miljoner utan amorteringskrav? Eller har jag missuppfattat?
Någn med erfarenhet av hur bruttoinkomsten beräknas om man är egneföretagare med enskild näringsverksamhet? Är det bokslutets netto före alla periodiseringsar, expansionsfonder, räntefördelning etc, etc?
Säg att jag har intäkter på 800k varje år, och utgifter på 100k så nettot i bokslutet blir 700k. Sen sätter jag av pengar så jag kommer under brytpunkten för statlig skatt (523 200 kr för 2020). Vad räknar banken som min bruttoinkomst?
Om jag och frugan tjänar 500k brutto var, så kan vi alltså låna 4,5 miljoner utan amorteringskrav? Eller har jag missuppfattat?
Någn med erfarenhet av hur bruttoinkomsten beräknas om man är egneföretagare med enskild näringsverksamhet? Är det bokslutets netto före alla periodiseringsar, expansionsfonder, räntefördelning etc, etc?
Säg att jag har intäkter på 800k varje år, och utgifter på 100k så nettot i bokslutet blir 700k. Sen sätter jag av pengar så jag kommer under brytpunkten för statlig skatt (523 200 kr för 2020). Vad räknar banken som min bruttoinkomst?
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
i enskild verksamhet så är det överskottet som räknas som inkomst. dvs det som är över varje år. Sätta av pengar lär väl inte fungera på samma sätt som i ett AB? Det är ju fortfarande ett överskott även om man sparar dem på ett konto och inte tar ut dom. Men jag är långt ifrån nån expert...............
Du måste ju ta tillbaks periodiseringen inom 6 år, så har det gått bra det sista året man har på sig och du har en stor avsättning kvar att ta tillbaka, blir det ju en rätt trist skattesmäll. Nu var det just inte svar på din ursprungsfråga dock.
Men då kan man ta ut en ny igen och cirkusen snurrar vidare tills ett dåligt år kommer och då återför man den.mowatom skrev:
Jo, visst kan man göra så. Men man bör dock vara medveten om att man har en rejäl skatteskuld, och vill man lägga ner företaget ska den ju tillbaka ganska omgående. Men det finns absolut många bra sidor med det hela, jag har själv investerat massor i maskiner mm nyligen, och försöker matcha återtagandet med avskrivningarna så gott det går.D Danne213 skrev:
M -MH- skrev:[länk]
En heads-up i all välmening. Jag skulle inte bli förvånad om banken har en mer restriktiv inställning till dininkomst om du är egen företagare, framför allt om du har enskild firma. Jag antar att din inkomst (överskottet i firman) varierar över tid, ungefär som om du hade en lön som var provisionsbaserad. Banken har då svårt att veta (eller iaf motivera) vilken inkomst de ska räkna på. Ur den aspekten, kan det va en poäng att ha ett aktiebolag, som man tar ut en fast lön ifrån. Då är det enklare för banken att peka på en faktisk stabil inkomst. Ett bra år kommer du då ha lite pengar över / kvar i bolaget, som då kan täcka lönen om du nästa år har lite lägre intjäning. Du får också, iaf på pappret, en anställning hos ett annat företag, även om det är du själv som äger det.
Håller tummarna för att det går bra för dig / er
mowatom skrev:Jo, visst kan man göra så. Men man bör dock vara medveten om att man har en rejäl skatteskuld, och vill man lägga ner företaget ska den ju tillbaka ganska omgående. Men det finns absolut många bra sidor med det hela, jag har själv investerat massor i maskiner mm nyligen, och försöker matcha återtagandet med avskrivningarna så gott det går.
Du har helt rätt i att pengarna ska tillbaka och skattas för! Det måste man vara medveten om som egenföretagare.
Min bank sänkte min månadsinkomst med 18' trots att jag kunde visa upp bokslut för flera år som styrkte min inkomst. Nu räckte ju dock det för att köpa huset ändå men sök bolånet och se vad banken säger.
Tänk på att det kan ta tid med ansökningen som egenföretagare.
Det finns expansionsfonder också, som man kan ha för evigt (tex till pensionen). Man betalar en liten skatt på ca 25 % för att minska inkomst av näringsverksamhet. Sen får man tillbaka den när man löser upp fonderna och skattar det som inkomst.
Sen så har vi räntefördelning, där intäkten kan överföras till kapitalinkomst.
Sen så har vi räntefördelning, där intäkten kan överföras till kapitalinkomst.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Men som sagt amorteringskravet (den del som handlar om lån på över 4,5 ggr inkomst) räknas mot taxerad inkomst. Något att tänka på i år när vi ju enl. "Coronareglerna" kan sätta av hela överskottet i fond, man kan alltså nolltaxera för 2019, om man vill.
Liknande trådar
-
lantbruksfastighet och amorteringskrav
Juridik -
Granskning: Fungerar undantaget från amorteringskravet för den som bygger nytt hus?
Artikelkommentarer -
Belåningsgrad/amorteringskrav lantbruksfastighet
Juridik -
Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Artikelkommentarer -
Nya amorteringskraven- Omvärdera
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.